trinity

Trinity ONE – تجربه‌ی دم‌کردنی چندمنظوره

WhatsApp
Email
Twitter

در حال حاضر تعداد زیادی وسایل و تجهیزات دم کردن قهوه در بازار موجود است و مطمئناً تعداد بیشتری هم به آن‌ها اضافه خواهد شد. باوجود این تنوع، اکثر این تجهیزات گاهی نتایج کاملاً متفاوتی را در فنجان عرضه می‌کنند، درواقع همه‌ی آن‌ها تنها یک قابلیت و یک محصول دارند؛ اما اگر برای مثال Brewover را بشناسید با یکی از استثناهایی که می‌تواند سه روش متفاوت دم کردن را یکجا ارائه دهد، آشنا هستید.

ما امیدوار بودیم که با این تلفیق، شیوه‌های گوناگون دم کردن قهوه را با تجهیزات نوپایی که تولید می‌شوند را نیز ببینیم. اکنون، ترینیتی وان (Trinity ONE) تجربه دم کردن را به‌صورت ترکیبی و به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد در اختیار ما قرار داده است. جالب اینجاست که این وسیله نیز همچون Brewover به‌صورت تصادفی از قلب شهر بریزبین (Brisbane) در استرالیا آمده است.

ترینیتی وان بر اساس طرح کلی روش‌های دمی تحت‌فشار (همچون Aeropress) روش‌های پور اُور (Pour-over) و همچون یک کُلد بوروی (Cold Brew) کوچک، طراحی‌شده است. مارک فالکر (Mark Folker) مهندسی است که این وسیله‌ی محبوب و خاص را که همه‌ی ما دوست داریم حداقل یک بارکار با آن را تجربه کنیم، ساخته است.

مارک می‌گوید:

ترینیتی وان محصول بیش از 16 ماه سرمایه‌گذاری من ازنظر مالی، ‌زمان و انرژی است. انگیزه‌ای که از ابتدا من را برای ساخت ترینیتی وان برمی‌انگیخت، ساخت یک وسیله و روش جدید دم کردن بود که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و درنتیجه به کیفیتی بهتر در دم کردن قهوه منتهی شود.

Credit: Trinity Coffee Co

شیک و زیباست اما از چه ساخته‌شده است؟

ترینیتی وان دارای ساختاری زیبا و باکیفیت است. طراحی ظریف چارچوب فلزی آن و تمامی چوب کاری‌های دستی کارشده در آن، جلوه‌ای اصیل و گران‌بها را به این دستگاه داده است. قطعات مختص انجام فرآیند دم کردن نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. محفظه‌ی شیشه‌ای برای عایق‌بندی بهتر و همچنین حفظ هرچه بیشتر حرارت در زمان انجام فرآیند دم کردن قهوه، به‌صورت دولایه ساخته‌شده است. لایه بیرونی این محفظه از جنس شیشه‌ی مقاوم در برابر حرارت است و لایه داخلی از جنس پلاستیک (بدون BPA) مناسب مصارف غذایی و با مقاومت بالا در برابر گرماست.

Credit: Trinity Coffee Co

قابلیت‌های این وسیله‌ی نوپای صنعت قهوه چیست؟

محفظه داخلی ترینیتی وان تقریباً شبیه به اِروپرس است با این تفاوت کلیدی که در قسمت بالایی محفظه حالت مخروط شکلی همچون شیوه‌های پوراُور طراحی‌شده است تا بتوان از فیلترهای متنوع این شیوه‌ها استفاده کرد. دسته‌ی زیبایی که در انتهای دستگاه قرار می‌گیرد و شبیه به پورتافیلتر طراحی‌شده است، درواقع محل قرارگیری فیلترهای دایره‌ای شکل بوده و همچنین به‌عنوان تنظیمی برای کنترل شدت‌جریان خروجی نوشیدنی عمل می‌کند. شما برای تهیه‌ی قهوه دمی سرد (Cold Brew) می‌توانید آن را کامل ببندید. این دستگاه دارای مجموعه‌ای از عملکردهای شگفت‌انگیز است که در ادامه در مورد یکی از ترفندهایش صحبت می‌کنیم.

معمولاً برای عاشقان اِروپرس زمان‌هایی بوده است که یاد خوشی از استفاده از پیستون آن نداشته باشند، برای مثال شما در حال فشار دادن پیستون با یک زاویه خاص بوده‌اید که اروپرس از زیردست شما دررفته است و اِروپرس به پرواز درآمدهاست و یا گاهی پیستون به‌سادگی در مقابل فشاری که شما وارد می‌کنید مقاومت می‌کند (بله روی صحبتم با شمایی است که از آسیاب قهوه ترک برای اِروپرس استفاده می‌کنید.)

Credit: Trinity Coffee Co

ترینیتی وان، اما به یک “سیلندر فشار” استثنایی (که البته فقط جنبه زیبایی هم ندارد)مجهز شده است. فالکر مشکلات فشار آوردن را به‌وسیله‌ی این سیلندر حل کرده است، به‌گونه‌ای که این سیلندر خود دارای وزن قابل‌توجهی است و همچنین اورینگی در انتهای سیلندر و در تماس مستقیم با محفظه‌ی داخلی قرار دارد که به شما این اجازه را می‌دهد که به‌طور هم‌زمان به لطف پدیده‌ی اصطکاک و همچنین جاذبه، میزان فشار و زمان فشار یکسانی را هر بار در زمان استفاده اعمال نمایید. بله درست حدس زدید، این روش نیاز به هیچ کمکی از شما ندارد! فقط به‌راحتی بنشینید و این پدیده‌ی جادویی را نظاره کنید. این اورینگ در حالت استاندارد زمانی حدود 45 ثانیه را برای فشار آوردن اعمال می‌کند. اگر شما به دنبال زمان خاصی جهت فشار سیلندر برای رسیدن به زمان مطلوب دم کردن قهوه‌تان هستید و یا احیاناً دوست دارید که به آزمایش عصاره گیری‌های گوناگون بپردازید، شما می‌توانید این زمان را به‌سادگی با تعویض اورینگ به نمونه‌ای نرم‌تر و یا سخت‌تر، تغییر دهید.

با همه‌ی این اوصاف، باید منتظر بمانیم و بازخورد دوست داران و اهالی صنعت قهوه‌ی تخصصی را به این شیوه (و یا ترکیبی از شیوه‌ها!) ببینیم. منتظر نظرات شما در مورد این شیوه‌ی مهیج دم کردن قهوه هستیم.

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد