57e3ed4c1700002a00ac6658

چرا نباید از قهوه‌های فوری یا آماده استفاده کرد؟

WhatsApp
Email
Twitter

زمانی که متوجه شدم تنها 7 درصد از آمریکایی‌ها عادت دارند از قهوه‌های آماده استفاده کنند، خیلی غافلگیر شدم، چراکه این نسبت در کشور انگلستان نزدیک به 75 درصد است. همیشه گمان می‌کردم که هم‌میهنان انگلیسی‌‌ام نسبت به دوستان‌ دیگر در آن‌سوی اقیانوس اطلس (آمریکا) در مورد قهوه باظرافت بیشتر عمل می‌کنند. اما این‌طور که پیداست ما در مورد عادات قهوه‌نوشی‌ به بیراهه رفته‌ایم.

تاکنون بارها از من خواسته‌‌اند در مورد دلایل اینکه گفته‌ می‌شود‌ نباید از قهوه‌‌های فوری استفاده کرد، توضیح بدهم. برای همین بود که تصمیم گرفتم موضوع را از هر دو دیدگاه موافق و مخالف بررسی کنم و اینکه چرا نباید از این قهوه‌ها نوشید را به‌روشنی بیان کنم.

پیدایش قهوه‌ی فوری یا قهوه‌ی آماده

آن‌گونه که از بررسی‌ها فهمیدم، طی دهه‌‌های 1950 تا 1960 میلادی، گرایش آشکاری به استفاده از فناوری، در خدمت صنعت قهوه ‌پیدا شد. در آن زمان با کمک یک‌سری فرآیند‌های کارخانه‌ای پررمزوراز، این امکان برای مردم پیداشده بود که فنجان قهوه‌‌ای در دست‌گیرند که تنها با حل کردن بلورهایی شفاف در آب داغ، آماده می‌شد. این دستاورد جدید نه‌تنها احساس قدرت و رضایت خوشایندی به همراه داشت که حتی به نظر می‌رسد احساس فوق مدرنی به مردم آن روزگار می‌بخشید.   

لذت بی‌درنگ تهیه‌ی این قهوه‌های فوری، به مذاق زنان خانه‌دار هم خوش‌آمد. آنان پس‌ازاین، می‌توانستند هم به کارهای خانه برسند و هم در یک‌چشم به هم زدن فنجانی قهوه‌ی آماده به دست همسران خود دهند. این ویژگی چیزی بود که شرکت قهوه‌‌‌ی «فولجِرز» در دهه‌ی 1950، برای تبلیغات بهره جست؛ «تهیه‌ی این قهوه آموزش نیاز ندارد»

امروزه جامعه تغییر کرده‌ است. چگونه؟ درمورد فرآوری‌های غذایی، بازار به دنبال شفاف‌سازی است و ما، یعنی افراد جامعه، مواد «طبیعی‌تر» را بیشتر می‌پسندیم.

من هنوز درک نمی‌کنم که چگونه قهوه‌ی آماده‌ای که بین سربازان آمریکایی به‌صورت جیره‌بندی و برای تأمین کافئین پخش می‌شد، این‌قدر رواج پیدا کرد. کسی که عصاره‌ی دلپذیر قهوه‌ی عربیکای رست‌شده‌ی تازه‌ را یکبار مزه کرده باشد، چگونه می‌تواند دوباره به سمت این قهوه‌ها‌ی فوری ترکیبی برود؟

 

 

      سه دلیل برای نوشیدن قهوه‌ی فوری

درست است که در مورد قهوه شاید کمی مدعی و افاده‌ای به نظر برسم، اما به این معنا نیست که دلایلی که باعث مصرف  قهوه‌‌ی فوری؛ یعنی همان نوشیدنی گرمی که تنها با افزودن آبجوش تولید می‌شود، را ندانم. این قهوه نخستین بار به‌صورت عمده در سال 1910، به بازار عرضه شد.

 1_ سریع و آسان آماده می‌شود: تنها با مخلوط کردن بلورهای قابل‌حل‌ یا پودر قهوه با آب داغ و بدون تشریفات مرسوم درست کردن قهوه، فراهم می‌شود

 2_ برای کسانی که نمی‌دانند چطور یک قهوه‌ی خوب درست کنند، عالی است: هرکسی می‌تواند با افزودن کمی آب داغ به این پودرها، بدون هیچ تجهیزاتی تنها با یک کتری آب جوش، قهوه درست کند 

 3_ زحمت دور ریختن تفاله‌ی قهوه‌های آسیاب‌شده‌ را ندارد 

چهار دلیل برای اینکه قهوه‌ی فوری ننوشیم

اینجا دلایلی می‌آوریم که بر اساس آن‌ها بفهمیم چرا باید از مصرف قهوه‌های مدت‌دار بی‌کیفیت بپرهیزید و در عوض از قهوه‌ی عربیکای تازه آسیاب شده استفاده کنید.

1_ این قهوه‌ها دردهان آن مزه و حس خوشایندی که باید را ایجاد نمی‌کند؛ طعم‌ واقعی قهوه این نیست. 

2_ هیچ عشقی در تهیه‌ی این قهوه نیست. برای تهیه‌ی این قهوه آداب خاصی وجود ندارد. آن حس مطبوع و ظرافتی که درگرفتن یک عصاره‌ی بی‌همتا از دانه‌های قهوه باید تولید شود در تهیه‌ی این نوع قهوه وجود ندارد.

زمان درست کردن این قهوه‌ها نمی‌توان از عطر و بویی که در فضا پخش می‌کنند، مست شد. قهوه‌ی آماده تنها یک نوشیدنی ساده است با اندکی کافئین

3_ قهوه‌های دمی ازنظر اقتصادی با‌صرفه‌ترند. تردیدی نیست که قهوه‌ای که در خرده‌فروشی‌های بزرگی مثل «استارباکس» بفروش می‌رسد، قیمت زیادی دارد. می‌توانید در منزل خودتان قهوه‌ای باقیمت بسیار مناسب‌تر از قهوه‌های فوری درست کنید. طعم آن‌هم دستکم 5 برابر بهتر است.

4_ دم کردن قهوه‌‌های ناب آسیاب‌شده‌، آن‌قدرها هم طول نمی‌کشد. به‌عنوان نمونه گرفتن قهوه از یک ایروپرس 60 تا 90 ثانیه و با وی 60 هاریو، حدود 2 دقیقه طول می‌‌کشد و تهیه‌ی یک اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز،حدود 25 ثانیه زمان می‌گیرد.

می‌دانم که این دلایل برای بسیاری قانع‌کننده نیست. برای میلیون‌ها نفر از مردم دنیا قهوه‌ی فوری از مهم‌ترین ملزومات شروع صبح است. ولی امیدوارم توانسته باشم دستکم شماری از خوانندگان این مطلب را قانع کرده باشم؛ همان‌هایی که ترجیح می‌دهند با صرف 2 دقیقه زمان بیشتر در روز، برای تهیه‌ی یک قهوه‌ی دمی خوب، روز خود را بهتر آغاز کنند.

نوع قهوه‌ای که پیش‌تر از آن نام بردم، تنها مثالی بود از برندهای متوسط قهوه‌ی موجود در بازار، که می‌توان از سوپرمارکت‌های محل تهیه کرد. شما می‌توانید یک قهوه‌ی فوق‌العاده‌ی تخصصی را با اندک هزینه‌ی بیشتر فراهم کنید.

مترجم: رایان جمالی

منبع: Perfect Daily Grind

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد