فواید مصرف قهوه برای سلامتیمان

قسمت اول

شاید دانستن این نکته که قهوه مفید و سالم است برای بعضی از افراد عجیب باشد، ولی واقعیت دارد. قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد سودمند است که باعث بهبود سلامتی شما می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که کسانی که قهوه می‌نوشند کمتر در معرض برخی از بیماری‌های خطرناک می‌باشند. در این مقاله ۲۰ مورد از مهم‌ترین فواید نوشیدن قهوه که در مطالعات و آزمایش‌های فراوان به اثبات رسیده است بیان می‌شود:

۱-اگر می‌خواهید پرانرژی و باهوش باشید قهوه بنوشید.

قهوه به شما کمک می‌کند کمتر احساس خستگی کنید. این خاصیت از محرکی به نام کافئین (Caffeine) که قهوه سرشار از آن است نشأت می‌گیرد. بعد از نوشیدن قهوه، کافئین آن در جریان خون جذب می‌شود و ازآنجا راهی مغز می‌شود. وقتی بیدار هستید، ماده‌ای شیمیایی به نام «آدنوزین۱»(Adenosine) به‌آرامی در مغز انباشته‌شده، به گیرنده‌های مغز چسبیده و فعالیت آن را کاهش می‌دهد، درنتیجه هرچه آدنوزین بیشتری در مغزتان انباشته شود، مغز شما احساس خستگی بیشتری می‌کند که کاملاً هم درست و منطقی به نظر می‌رسد؛ چر‌اکه هرچه بیشتر بیدار بمانید، زیادتر خسته خواهید شد. برعکس زمانی که خواب هستید، از غلظت آدنوزین کاسته شده و درنتیجه به‌تدریج احساس بیداری می‌کنید.

ساختار کافئین موجود در قهوه به طرز حیرت‌انگیزی کارکردی مشابه با آدنوزین دارد. کافئین از راه جریان خون وارد مغز شده و در آنجا با آدنوزین بر سر چسبیدن به گیرنده‌های مغز رقابت می‌کند و چون آدنوزین نتوانسته است به گیرنده‌های مغز متصل شود، احساس خواب‌آلودگی نمی‌کنید؛ درواقع مقدار نوراپی نفرین۲ (Norepinephrine) و دوپامین۳ (Dopamine) افزایش می‌یابد.

آزمایش‌های مختلف بر انسان نشان داده است که کافئین عملکرد بسیاری از جنبه‌های مغز ازجمله: حافظه، خلق‌وخو، سطح انرژی، عکس‌العمل سریع و … را بهبود می‌بخشد.

۲-قهوه به شما کمک می‌کند از شر چربی‌های انباشته شده در بدنتان راحت شوید.

هیچ می‌دانستید کافئین در بیشتر مکمل‌های چربی‌سوز وجود دارد؟ دلیل خوبی برای این مسئله وجود دارد. کافئین یکی از معدود منابع طبیعی می‌باشد که به‌عنوان یک چربی‌سوز مؤثر ثابت‌شده است. مطالعات نشان می‌دهد که کافئین میزان سوخت‌وساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. همین‌طور ثابت‌شده است که این محرک به میزان چربی‌سوزی در افراد چاق تا ۱۰ درصد و در افراد لاغر تا ۲۹ درصد کمک می‌کند. اگرچه ممکن است این تأثیرات در کسانی که طولانی‌مدت قهوه مصرف می‌کنند کاهش یابد.

۳-تأثیر کافئین در بهبود عملکرد فیزیکی شما به‌شدت خیره‌کننده است.

کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند و درنتیجه سیگنال‌هایی به سلول‌های چربی فرستاده و باعث شکسته‌شدن چربی‌ها می‌شود؛ اما همچنین میزان اپی‌نفرین۴(Epinephrine) و یا همان آدرنالین (Adrenaline) را در خون افزایش می‌دهد. این جنگ هورمون‌هاست و بدن ما را برای فعالیت‌های شدید فیزیکی آماده می‌کند. همان‌طور که گفتیم کافئین سلول‌های چربی را وادار به شکستن چربی‌ها می‌کند، این چربی‌ها به‌عنوان اسیدهای چرب در خون آزاد می‌شوند و درنهایت به‌عنوان سوخت در بدن استفاده می‌گردند. با در نظر گرفتن این تأثیرات هیچ‌جای تعجبی نیست وقتی متوجه می‌شویم که کافئین می‌تواند در بهبود عملکرد فیزیکی به‌طور متوسط تا ۱۲ درصد مؤثر باشد. به همین دلیل بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به باشگاه یک فنجان قهوه نوش جان‌کنید.

۴-با نوشیدن قهوه از آلزایمر و جنون در امان بمانید.

آلزایمر به‌عنوان رایج‌ترین بیماری عصبی شناخته می‌شود که درنهایت منجر به جنون می‌گردد. معمولاً افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری دچار می‌شوند. متأسفانه هنوز راه درمان قطعی آلزایمر شناخته‌نشده است. اگرچه راه‌هایی برای جلوگیری از این بیماری توصیه می‌شود. ازجمله‌ی این راه‌ها می‌توان به رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش کردن اشاره کرد، اما شایان‌ذکر است نوشیدن قهوه هم تأثیر بسزایی در جلوگیری از این بیماری دارد. مطالعات نشان می‌دهد قهوه نوشان تا ۶۵ درصد کمتر درخطر ابتلا به آلزایمر می‌باشند.

۱-آدنوزین تری فسفات یا (ATP)، ماده‌ای است که در سلول‌ها به‌عنوان حامل انرژی بکار می‌رود. آدنوزین فسفات که ترکیب شیمیایی خاصی است، در تمام جانداران برای تبدیل انرژی به کار می‌رود.

۲-نوراپی نفرین در بدن هم به‌صورت هورمون و هم به‌صورت انتقال‌دهنده عصبی دارای کارکرد است. یکی از کاربردهای آن افزایش تمرکز و هوشیاری می‌باشد.

۳-دوپامین نوعی پیام‌رسان عصبی است که به ما توانایی و انرژی و لذت می‌بخشد و کمبود آن باعث خستگی و بی‌حوصلگی در افراد می‌شود.

۴-اپی نفرین یا آدرنالین ماده‌ای است که برای آمادگی بدن در انجام فعالیت‌های شدید یا دفاع از خود ترشح می‌شود.