-در-خانه

قهوه در خانه

WhatsApp
Email
Twitter

قطعا” هیچ احساسی بهتر از نوشیدن قهوه تخصصیتان در کافی شاپ مورد علاقه تان نیست، حتی به میزان یک جرعه! حالا تصور کنید بتوانید لذت نوشیدن این قهوه را به خانه منتقل کنید.

یادگیری درست کردن یک فنجان قهوه عشق و علاقه شما را به این نوشیدنی به بیشترین سطح ممکن میرساند و دیگر نه تنها محدودیت مکانی ای برای لذت بردن از نوشیدن قهوه ندارید بلکه حتی قادر خواهید بود دنیای پیچیده قهوه را نیز کشف کنید: چرا طعم قهوه کشور کاستاریکا با قهوه رواندا متفاوت است؟ چرا طعم قهوه دم آوری شده در فرنچ پرس تا این حد با طعم قهوه هایی که به وسیله ریزش آبجوش درست میشوند متفاوت است؟ یا مثلن چرا سایز آسیاب کردن قهوه مهم است؟

چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد و ما امروز حامل یک خبر خوب برای شما هستیم: ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم. ما با چندین متخصص در این زمینه صحبت کرده ایم و از آن ها نظراتشان را در مورد دم آوری قهوه در خانه برای تازه کاران پرسیده ایم. نگاهی کنیم به آنچه آنان گفته اند.

چگونه قهوه را در خانه آماده سازیم؟

چیزی که بدیهی است این است که برای درست کردن قهوه در منزل به ابزاری نیاز دارید. اما با توجه به تعدد ابزار و وسایل موجود در این زمینه واقعن کدام روش دم آوری قهوه بهترین است؟ در ادامه نظرات چند تن از متخصصین در این زمینه را میبینید. ابزاری با استفاده ای آسان برای کاربر و حتی مقرون به صرفه.

 

French Press

Patric Rolf میگوید:”این دستگاه یک راه عالی و آسان برای شروع است. یک وسیله که در نهایت قهوه ای مطلوب به شما میدهد. تنها چیزی که باید از آن اطمینان حاصل کنید داشتن یک دستگاه آسیاب و قهوه ای با نسبت 60 گرم بر لیتر است. قهوه را به مدت چهار دقیقه درون آب بخیسانید، آن را پرس کنید و سپس بنوشید.”

این وسیله یکی از وسایل کلاسیک دم آوری قهوه است، شما به آسانی قهوه و آب را با یکدیگر ترکیب میکنید حتی بدون اینکه نیازی باشد آن را از قبل از فیلتری بگذرانید.

 

The clever dripper

Agnieszka Rojewska یکی از قهرمانان مسابقات باریستای کشور لهستان نیز به عنوان یکی از طرفداران دم آوری قهوه درون فرنچ پرس، معتقد است که دم آوری قهوه بسیار به سلیقه شما بستگی دارد. او میگوید:”من ترجیح میدهم روشی را انتخاب کنم که بتوانم بر آن کنترل کافی داشته باشم. نظیر Clever dripper ها، که در نهایت یک قهوه تصفیه شده به من میدهد. یا مثلن فرنچ پرس ها در حالتی که بخواهم قهوه ای متراکم تر و قوی تر داشته باشم.”

Clever dripper ها یکی دیگر از روش های دم آوری قهوه به روش غوطه ور کردن در آب و ریزش ابجوش بر آن هستند که بیشتر خصوصیات خوب این روش ها را دارا هستند. به همین دلیل خیلی ها آن را بهترین روش دم آوری قهوه تلقی میکنند.

Cupping

خانم Noon NutRada  بر روش های سنتی آماده کردن قهوه و بیشتر از همه Cupping تاکید میکند، یک روش معمول برای تجزیه و تحلیل کیفیت و طعم قهوه که روش آماده سازی آن بسیار ساده است و تنها با ریختن مقداری آب بر روی قهوه حاصل میگردد. او میگوید: “بر اساس آنچه تجربه به من آموخته است، بهترین شروع برای آماده سازی قهوه در خانه Cupping است، کافی است قهوه تان را آسیاب کنید، مقداری آب جوش بر روی آن بریزید و کمی صبر کنید تا آماده شود، بدون اینکه نیازی به فیلتر کردن آن داشته باشید. برای انجام این کار مقداری آب جوش بر روی قهوه آسیاب شده خود با نسبت یک به پانزده ( یعنی به ازای هر 15 گرم آب یک گرم قهوه) بریزید. پس از آن به 6 دقیقه زمان نیاز دارید تا قهوه شما آماده سرو شود. با این حال اگر دیدید دمای آب بسیار بالاست میتوانید دمای آب را کمی پایین آورده و اینبار با دمایی پایین تر آزمایش کنید.”

هرچند که این روش برای قهوه ای مانند قهوه ی صبحگاهی، تا حدی نامعمول به نظر می آید، اما فراموش نکنید که میتواند بهترین کمک را به تقویت ذائقه شما کند تا بتوانید بین قهوه های مختلف و طعم های مختلف آن تمییز قایل شوید. علاوه بر این دم آوری قهوه با این روش به مهارت خاصی هم نیاز ندارد. ولی با توجه به اینکه در این روش از هیچ گونه فیلترینگی استفاده نمیشود حواستان باشد دانه های آسیاب شده قهوه را نخورید.

البته روش های زیادی برای دم آوری قهوه در منزل وجود دارد که شما با توجه به سلیقه تان میوانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. هرچند طبق توصیه کارشناسان سعی کنید روشی را انتخاب کنید که مشقت خاصی نداشته باشد و شما به عنوان یک آدم مبتدی با هر سطحی از دانش قهوه بتوانید آن را انجام دهید.

 

ابزارهای بیشتری نیاز دارید؟

به محض اینکه تصمیم میگیرید که قهوه تان را در منزل درست کنید و چند باری هم این کار را انجام میدهید، به شدت وسوسه میشوید که ابزارهای بیشتری برای این هدف تهیه نمایید. فیلترهای مختلف، وسیله های متفاوت، کتری ها و …. اما شما به عنوان یک مبتدی چه میزان ابزار و وسیله نیاز دارید؟ واقعیت اینجاست که اگر یکی از روش های ذکر شده در بالا را انتخاب کنید به وسایل زیاد و حرفه ای ای نیاز ندارید.

Patrik میگوید: “پر واضح است که برای رسیدن هر چه بهتر به این هدف داشتن یک آسیاب قهوه و یک ترازو بیشترین کمک را به شما میکند و یا شاید این مسئله که به خاطر داشته باشید پس از یک دقیقه از زمان شروع به کار برای دم آوری قهوه، کمی آن را تکان دهید تا مطئمن شوید که قهوه ی یکنواخت تری به دست می آورید.”

همچنین Noon معتقد است که هرچه روش راحت تری را انتخاب کنید شانس موفقیت بیشتری نصیبتان میشود و تاکید میکند که:”اشتباه پیش بردن یک دستورالعمل پیچیده همیشه کار آسانی است.”

 

پیشنهادهایی برای ارتقای سطح Brewing

حالا که ابزار کاری موردنظرتان را انتخاب کردید زمان آن فرا رسیده که شروع به آزمایش کنید و تکنیک های بیشتری بیاموزید تا بهترین قهوه را درست کنید. فراموش نکنید دم آوری قهوه یک علم است که شما با اندک تغییری در متغیرهای آن نتایج متفاوتی میگیرید.

Patrik در این زمینه میگوید: “اندازه ذرات قهوه یکی از فاکتورهای خوبی است که میتوانید با تغییر آن قدرت قهوه و یا حتی میزان استخراج قهوه را به راحتی تنظیم کنید. ولی پیش از آن مطئمن شوید که تنها یکی از متغیرها را تغییر داده اید.”

Agnieszka هم مشابه آنچه Patrik  میگوید معتقد است:”تغییرات کوچک در میزان قهوه ی به کار گرفته شده و یا حتی اندازه ی آسیاب شدن آن،که تغییراتی هستند که به راحتی حاصل میشوند، میتواند تاثیر چشم گیری بر نتیجه نهایی داشته باشد. و هنگامی به درجه ای از حرفه ای بودن برسید میتوانید این نکته که چگونه دمای آب، زمان ماندگاری قهوه در آب، اندازه آب و قهوه نسبت به یکدیگر و میزان تماس آنها با هم بر طعم و قدرت قهوه اثر میگذارد را دریابید. اما هرگز فراموش نکنید که در آنِ واحد تنها یکی از متغیرهای را تغییر دهید، نه بیشتر. که اگر این اتفاق بیفتد ممکن است کنترل همه چیز را از دست بدهید.”

حالا شما کلید به دست آوردن قهوه در طعم ها و مدل های مختلف را دارید: تغییر میزان تنها یکی از متغیرها و پارامترهای موثر در دم آوری قهوه، تا بتوانید به آنچه که واقعن از قهوه خود انتظار دارید برسید.

 

آیا آمادگی دم کردن قهوه به صورت حرفه ای را دارید؟

باید گفت وقتی شما یک روش را به عنوان روش ابتدایی دم آوری قهوه انتخاب میکنید، حتمن با آن احساس راحتی میکنید. در ادامه شما با تغییر متغیرهای مختلف آزمایشات خود را ادامه میدهید و به مرور خواهید فهمید که میزان آسیاب شدن قهوه و زمان صرف شده برای دم کردن آن چه تاثیرات به سزایی بر نتیجه نهایی خواهد داشت.

شاید زمان آن رسیده که تجربیات بیشتری کسب کنید، مانند تجربه دم آوری قهوه با یک وسیله جدید. ابتدا باید به این نکته که چه نوع قهوه ای را بیشتر میپسندید توجه کنید. clean یا full-bodied؟ به طور مثال قهوه هایی که از طریق ریختن آب جوش حاصل میشوند بیشتر در دسته قهوه های Clean و قهوه هایی که از غوطه ور ماندن قهوه آسیاب شده در آب به دست می آیند در دسته قهوه های full-bodied قرار میگیرند.

اما اگر هنوز شک دارید و نمیدانید که کدام نوع را بیشتر دوست دارید به این پیشنهادها که توسط متخصصان ما داده شده است توجه کنید. Noon میگوید:”من به شما AeroPress را پیشنهاد میکنم. چرا که ترکیبی است از روش غوطه وری و گرفتن عصاره قهوه به روش قطره قطره. قابلیت بی نظیر AeroPress خاصیت انعطاف پذیری آن است. شما میتوانید قهوه ای که میخواهید را با این روش به آسانی به دست آورید. و فراموش نکنید این وسیله هم قابلیت جابجایی دارد و هم بسیار مقرون به صرفه است.”

از سوی دیگر Patrik پیشنهاد دیگری میدهد، او میگوید:”من احتمالا V60 را انتخاب میکنم، این روش، روشِ منتخبِ همیشگی من بوده و هست. چرا که معتقدم قهوه به دست آمده از آن بهترین نوع قهوه است.”

V60 به Clean بودن و طعمی ثابت مشهور است و به عنوان یک روش قطره ای فرآوری قهوه دری را باز میکند به مفاهیم جدیدی مانند Pulse Pouring.

در هرصورت شما تصمیم اشتباهی اتخاذ نخواهید کرد چرا که انتخاب قهوه در نهایت به سلیقه شخصی هر فرد بازمیگردد و این مسئله که چه دستگاهی بهترین قهوه را میسازد مطرح نیست بلکه تنها مسئله حائز اهمیت این است که کدامشان بهترین قهوه را “برای شما” به ارمغان می آورد.

فارغ از این که شما کدام روش را برای شروع انتخاب میکنید، خواه French Press، Cupping، Clever Dripper یا هر نوع دیگری، من پیشنهادی برای شما دارم، سعی کنید دانه های قهوه هایی که انتخاب میکنید تا حد ممکن تازه و با کیفیت باشند.

اشتباه نکنید، ممکن است گاهی یک قهوه نه چندان خوب حاصل دانه های قهوه ی خوب و عالی ای باشد. پس شما میتوانید به یک متخصص در زمینه دم کردن قهوه تبدیل شوید، اما بدون قهوه ای خوب و با کیفیت قطعا شما هنوز هم قهوه ی کافی شاپ محل خود را به آنچه خود در خانه درست میکنید ترجیح خواهید داد.

زمانی که هوس کردید تا قهوه ای خوب بنوشید، خودتان را به چالش بکشید و تلاش کنید تا در خانه آن را آماده سازید. زمانی که بدانید قهوه ای که مینوشید حاصل دست خودتان است نوشیدن آن قطعن برایتان لذت بخش تر خواهد بود و همانطور که Agnieszka  میگوید:”زمانی که شروع به درست کردن قهوه خود میکنید، همان زمانی است سرخوشی واقعی آغاز میشود.”

برگرفته از perfectdailygrind.com

ترجمه : بهار کرانی

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد