3ekhtera-1

جنگ قهوه‌ها: قهوه‌ی فوری یا دمی؟

WhatsApp
Email
Twitter

قهوه‌ی فوری چیست؟ و چرا طعمی بسیار متفاوت دارد؟

بر طبق تحقیقات صورت گرفته، تقریباً نیمی از مردم دنیا ترجیح می‌دهند تا برای رفع خستگی خود قهوه‌های فوری را انتخاب کنند. بین سال‌های 2000 و 2014 مصرف و فروش این قهوه سه برابر گشته است.

پس، چه تفاوتی بین قهوه‌ی فوری و قهوه‌ی دمی وجود دارد؟ اصلاً قهوه‌ی فوری چیست؟ و کدام نوع قهوه برای نوشیدن مناسب‌تر است؟

آیا قهوه‌ی فوری یک قهوه‌ی واقعی است؟ و آیا دانه‌های درون آن دانه‌های واقعی قهوه هستند؟

پاسخ این است! بله، قهوه فوری یک قهوه واقعی است، اما دانه‌های قهوه‌ای که درون آن مشاهده می‌کنید، به‌هیچ‌عنوان دانه‌های طبیعی قهوه نیستند.

قهوه محصولی است از خانواده توت‌ها که اغلب اوقات میوه آن به دلیل ظاهر قرمز و گیلاس مانندش، گیلاس قهوه نامیده می‌شود. در داخل هر گیلاس دو دانه وجود دارد(مگر نوع خاصی از گیلاس‌ها که دانه‌های قهوه را از هم جدا نمی‌کند). تولیدکنندگان قهوه، گیلاس‌ها را برداشت می‌کنند و بعد آن‌ها را در پروسه‌ی فرآوری قهوه قرار می‌دهند که روشی است که میوه قهوه از آن جدا می‌گردد. روش‌های متفاوت فرآوری باعث ایجاد تفاوت در طعم قهوه‌ی حاصل می‌گردد. دانه‌ها سپس خشک می‌شوند، رست می‌شوند و برای دم آوری آماده می‌گردند.

در پایان این مرحله است که راه قهوه‌ی فوری و قهوه‌ی دمی از هم جدا می‌شود.

قهوه‌ی فوری چگونه ساخته می‌شود؟

اینکه نظر شما راجع به این نوع قهوه چیست چندان اهمیتی ندارد، چراکه این قهوه محصول علم است.

به یک کارخانه‌ی قهوه‌ی فوری بروید، خواهید دید که ذخایر بزرگی از قهوه‌های موردعلاقه‌تان، مراحل آماده‌سازی برای تبدیل‌شدن به قهوه‌ی فوری را طی می‌کنند. چه چیزی در این فرآیند دخیل است؟ تعریف ساده‌ی آن می‌شود: از دست دادن آب درون قهوه. درواقع آب درون آن گرفته می‌شود تا مشتری زمانی که می‌خواهد قهوه‌ی فوری خود را آماده کند، دوباره آب به آن بیفزاید و هر آنچه از قهوه بر جای میماند ترکیبات قابل حل در آب است.

مرحله‌ی گرفتن آب قهوه به دو طریق می‌تواند صورت پذیرد: خشک‌کردن به‌وسیله‌ی فریز و خشک‌کردن اسپری.

این مسئله که در این فرآیند هیچ ترکیب باارزشی از قهوه کم نمی‌شود بسیار حائز اهمیت است، به‌خصوص کافئین و ترکیبات تشکیل دهنده‌ی عطر قهوه، هرچند به دلیل این فرآیندها کیفیت آن‌ها تا حدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. که در این مورد بعضی از کارخانه‌ها و شرکت‌های ساخت قهوه‌ی فوری ترکیباتی جدید به آن اضافه می‌کنند تا جبران شود.

تفاوت‌های دم آوری

در مورد قهوه‌ی فوری، این قضیه بسیار ساده است، شما کریستال‌های قهوه را درون فنجان می‌ریزید، مقداری آب داغ به آن اضافه می‌کنید، سپس قهوه‌ی شما آماده نوشیدن می‌شود.

در مورد دانه‌های کامل قهوه، قضیه کمی متفاوت است، شما نیاز دارید که آن‌ها را آسیاب کنید، دم بیاورید(در حالت نرمال با استفاده از فیلترهای گوناگون) و سپس تفاله‌ی باقی‌مانده از قهوه را دور بریزید. این مراحل دنیای جدیدی را برای دوستداران قهوه نمایان می‌کند، چراکه آن‌ها می‌توانند تجربیات متفاوتی در زمینه‌ی متدهای متفاوت دم آوری به دست بیاورند، نسبت آب و قهوه، دمای آب و چالش‌های بیشتری که ساخت یک فنجان قهوه را هیجان‌انگیز می‌نماید.

آیا می‌خواهید حس دهانی بیشتری از قهوه بگیرید؟ شاید بهتر باشد که از یک فرنچ پرس یا یک ائروپرس استفاده نمایید. آیا می‌خواهید تلخی آن را کاهش دهید و شیرینی مطبوعی به آن اضافه نمایید یا تغییراتی در اسیدیتی آن ایجاد کنید؟ زمان عصاره گیری را کوتاه‌تر کنید، دانه‌های قهوه را درشت‌تر آسیاب کنید یا از آبی با درجه حرارت پایین‌تر استفاده کنید.

قهوه‌های فوری همیشه طعمی یکنواخت و یکسان دارند. اما در مورد قهوه‌های تازه، طعم قهوه کاملاً بستگی به مهارت دم‌آورنده‌ی آن دارد.

و اما در نهایت: کدام یک برنده‌اند؟ قهوه‌ی فوری یا تازه؟

آیا هر دوی این دو نوع قهوه، نمایشی یکسان درون فنجان دارند؟ یا اینکه با یکدیگر متفاوت‌اند؟ مقایسه‌ای داریم بین این دو نوع قهوه:

قیمت و راحتی

بدون شک قهوه‌ی فوری بسیار ارزان‌تر است، از سوی دیگر تمام کاری که باید انجام دهید جوش آوردن آب است که قطعاً کار راحتی به شمار می‌آید.

با توجه به قیمت پایین آن، آیا ارزشی برابر با پولی که خرج آن می‌شود را نیز دارد؟ خب، این دیگر کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد، راحتی، طعم، عطر…

کیفیت و طعم

در این بخش، قهوه دمی برنده بدون رقیب است. در زیر به چندتا از دلایل آن اشاره می‌کنیم:

  • دانه‌های استفاده‌شده

مهم‌ترین دلیل کیفیت یک قهوه، همیشه به نوع دانه‌های آن برمی‌گردد. هرچند که قیمت در قهوه‌ی فوری عموماً” یک اولویت به‌حساب می‌آید، اما نباید فراموش کرد که در آن از قهوه‌ی روبوستایی باکیفیت پایین استفاده‌شده که دارای طعمی شدیداً تلخ است.

علاوه بر آن، به عنوان یک فرآورده‌ی اورگانیک، قهوه در طول زمان طعم‌های خود را از دست می‌دهد و تجار قهوه گاها قهوه‌های محصول سال گذشته را با قیمتی پایین‌تر خریداری می‌کنند، قهوه‌هایی که دیگر طعم و بوی مطلوب خود را از دست داده‌اند. سپس این قهوه‌ها با قیمتی بسیار ارزان‌تر فروخته می‌شوند و در این مواقع این‌گونه قهوه‌ها گزینه‌ی خوبی برای استفاده در کارخانه‌های قهوه‌ی فوری هستند.

البته این‌که قهوه‌ی فوری را از دانه‌های خوب و باکیفیت قهوه بگیریم هم بسیار محتمل است، هرچند در دنیای واقعی، پدیده‌ای کمیاب است. البته نمی‌توان منکر این قضیه شد که دانه‌های قهوه‌ای باکیفیت پایین نیز وجود دارند که در روش دمی استفاده می‌شوند، اما گزینه‌های خوب و باکیفیتی نیز همیشه در دسترس هستند.

  • پروسه دم آوری

پروسه دم آوری، پروسه‌ای فیزیکی-شیمیایی است. چیزی که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که ترکیبات طعم‌های متفاوت در مراحل متفاوت دم آوری استخراج می‌شوند و به‌عنوان نتیجه، اگر قهوه‌ای برای مدت طولانی در تماس با آب قرار بگیرد، تلخ‌تر می‌شود. در حالی که عصاره گیری خوب از قهوه‌ی فوری امری بعید به نظر می‌رسد.

و همان‌گونه که در بالا هم گفتیم، دم آوری دانه‌های قهوه‌ی آسیاب شده به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد که بر طعم قهوه‌ی خود کنترل و تسلط داشته باشد.

  • طعم و عطر ترکیبات

و در پایان، همان‌گونه که بحث کردیم، بعضی از طعم‌ها و عطرها ممکن است زمانی که قهوه در حال تبدیل به قهوه‌ی فوری است از بین بروند. قوی‌ترین عطر قهوه زمانی متصاعد می‌شود که آب در اولین برخود با قهوه قرار می‌گیرد و با دانه‌های خشک آن واکنش نشان می‌دهد. این لحظه درست لحظه‌ای است که ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل از آن‌که مصرف‌کننده بخواهد از قهوه فوری خود لذت ببرد اتفاق می‌افتد.

عطر قهوه عهده‌دار بخش بزرگی از طعم قهوه نیز هست، طوری که این حقیقت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر تجربه‌ی مصرف‌کننده‌ی قهوه بگذارد. (این همان دلیلی است که شما همیشه باید قبل از نوشیدن قهوه، در آن را بردارید. تا بتوانید عطر آن را حس کنید و آن را در حس چشایی خود دخیل نمایید.)

سلامتی

آیا نوشیدن قهوه‌ی فوری برای سلامتی مضر است؟ نه. بر خلاف تمام شایعاتی که راجع به قهوه‌ی فوری وجود دارد، نظیر اینکه باعث سرطان می‌شود، به نظر می‌رسد این شایعات کاملاً بی‌پایه و اساس هستند. درواقع هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای که کدام نوع قهوه برای سلامتی مفیدتر است وجود ندارد.

البته اگر شما اقدام به خرید قهوه‌های 3 در 1 که سرشار از شکر است بکنید، شکر موجود در آن می‌تواند تا حدی برای سلامتی‌تان مضر باشد. اما در فرآیند فوری سازی قهوه هیچ تأثیرات مثبت یا منفی‌ای مشاهده نمی‌شود.

تأثیرات زیست‌محیطی

همان‌طور که Maxwell Colonna قهرمان رقابت‌های باریستا 2015 جهان و نویسنده دیکشنری قهوه هم می‌گوید:”اگر هدف ما از نوشیدن قهوه تنها حفاظت از محیط زیست باشد، بدون شک قهوه‌ی فوری بهترین انتخاب است.”

متعجب گشتید؟ بله، فرآوری قهوه فوری در حافظت از محیط زیست مؤثرتر است. از سوی دیگر با توجه به نسبت بسیار کمتر بسته‌بندی‌های آن نسبت به قهوه‌های دمی و پسماندهای کمتر آن و کارخانجاتی که سیستم‌های مناسبی برای بازیافت دارند به نظر می‌رسد این نوع قهوه برای محیط زیست و حفاظت از آن مناسب‌تر باشد.

البته این بدین معنا نیست که مصرف‌کنندگان قهوه تازه، نباید به دنبال راهی برای محافظت از محیط زیست باشند. دفع مناسب زباله، بازیافت و استفاده مجدد از پسماندهای قهوه و استفاده کمتر از لیوان‌های یک‌بارمصرف…. از جمله راه‌های بسیار زیادی هستند که برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی قهوه وجود دارد.

پس اگر می‌خواهید که بهترین طعم و عطر را از قهوه خود دریافت کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از قهوه تازه استفاده کنید. از سوی دیگر بدانید که نوشیدن قهوه فوری باعث سرطان نخواهد شد و اگر طعم قهوه‌ای که می‌نوشید اهمیت چندانی برای شما ندارد، پس با نوشیدن قهوه فوری به حفظ محیط زیست کمک نمایید.

از وب سایت www.perfectdailygrind.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد