معرفی قهوه تخصصی به مشتریان

۵ راه عملی برای معرفی قهوه اسپشالیتی به مشتریان

شما برای مشتری قهوه‌ای از کشور اتیوپی را سرو می‌کنید با طعم منحصربه‌فردی از مرکبات، با عطری فوق‌العاده که نتیجه یک عصاره گیری عالی است. اما مشتری، همین‌که اولین جرعه را می‌نوشد چهره‌اش در هم می‌رود. چه اتفاقی رخ داد؟ اشتباه از کجاست؟

ازنظر من اشتباهی رخ نداده، صرفاً آن‌ها با قهوه اسپشالیتی آشنا نیستند.

اینجا، در لیتوانی، کشوری کوچک با جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر، چیزی نزدیک به ۵ سال است که قهوه موج سوم فراگیر شده است. بودن در این بازار در حال رشد، بسیار لذت‌بخش است وقتی میدانید که رسترهایی دارید که از پس رست قهوه‌های اسپشالتی به‌خوبی برمی‌آیند و کافه‌هایی که آن‌ها را به‌خوبی سرو می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که مشتری نیز نیاز دارد تا با قهوه‌ای که آن را می‌نوشد آشنا شود.

معرفی قهوه تخصصی به مشتریانمعرفی قهوه تخصصی به مشتریان

۱- ابتدا با قهوه‌ای با اسیدیتی پایین شروع کنید.

تفاوت بین قهوه‌های معمولی و اسپشالیتی بسیار زیاد است. اما بزرگ‌ترین آن‌ها چیست؟ اسیدیتی افزوده. بله، درست حدس زدید، دوستداران قهوه اسپشالیتی اسیدیتی بالا را ترجیح می‌دهند، اما برای کسانی که اسیدیتی را نمی‌پسندند، این قضیه ممکن است ناخوشایند باشد.

برای مثال قهوه Geisha که در ارتفاعات بالا کشت می‌شود و فرآوری شسته دارد، ممکن است برای کسانی که عادت به نوشیدن قهوه اسپشالیتی ندارند اسیدیتی زیادی داشته باشد. برای سهولت در نوشیدن می‌توان به قهوه‌هایی نظیر قهوه‌های برزیلی روی آورد که طعمی شیرین‌تر با گوشه‌های طعمی‌ای از فندق و شکلات دارند و از فرآوری طبیعی یا عسلی بهره می‌برند. نوشیدن این قهوه‌ها می‌تواند طعمی آشناتر را به شما برساند درحالی‌که هنوز هم طعمی پیچیده دارد.

معرفی قهوه تخصصی به مشتریانمعرفی قهوه تخصصی به مشتریان

۲- داستان قهوه را برای مشتری تعریف کنید.

اینکه شما در فرهنگی که به‌تازگی با قهوه اسپشالیتی آشنا گشته فعالیت می‌کنید یا مثلاً با مشتریانی در ارتباطید که برای اولین بار این نوع قهوه را تست می‌کنند بسیار مهم است و انتظارات مشتری را از شما بالا می‌برد. آنچه شما به‌عنوان “قهوه سیاه” به مشتری ارائه می‌دهید ممکن کاملاً با آنچه آن‌ها راجع به قهوه سیاه فکر می‌کنند متفاوت باشد، پس مطمئن شوید که داستانی که پشت آن قهوه است را به‌درستی تعریف کرده‌اید.

توضیحاتی راجع به دم آوری آن نوع قهوه ارائه دهید و اینکه چرا روش دم آوری آن کاملاً” متفاوت با قهوه‌های دیگر است؟ این قهوه چه طعم‌هایی را شامل می‌شود و ذائقه مشتری چه خواهد بود؟ شبیه آشپزی که ظرف غذای خود و محتویات آن را برای مشتری توضیح می‌دهد، به توضیح قهوه خود بپردازید و به مشتری کمک کنید تا درک بیشتری نسبت به آنچه می‌نوشد پیدا کند و با شناساندن طعم‌های مختلف قهوه به آن‌ها، نوشیدن قهوه را برایشان هیجان‌انگیزتر کنید.

معرفی قهوه تخصصی به مشتریانمعرفی قهوه تخصصی به مشتریان

۳- نظرشان را بپرسید

تنها به معرفی قهوه نپردازید، لحظاتی هم به آنچه مشتری می‌گوید و فکر می‌کند گوش کنید. البته، این قضیه در مورد هر چیزی که شما در کافی‌شاپتان به مشتری پیشنهاد می‌کنید صدق می‌کند و وقتی بیشتر اهمیت میابد که مشتری برای اولین بار چیزی را سفارش می‌دهد، تجربه‌ای که شاید پیش‌ازاین نداشته است. پرسیدن در مورد تجربه‌ی آن‌ها، نه‌تنها بازخورد ارزشمندی برای شما خواهد داشت که حتی باعث می‌شود حسی خوشایند در آن‌ها شکل بگیرد. این قضیه باعث می‌شود، نوشیدن قهوه، به‌نوبه‌ی خود تجربه‌ای شیرین‌تر با خود به همراه داشته باشد.

معرفی قهوه تخصصی به مشتریانمعرفی قهوه تخصصی به مشتریان

۴- به نظر مشتری خود احترام بگذارید.

از منظر تجربه‌ی من، اگر همه‌چیز خوب پیش رود، مشتری نیز از نوشیدن قهوه‌ی خود لذت بیشتری خواهد برد. هرچند، زمان‌هایی نیز وجود دارد که مشتری شما احساس ناخوشایندی از نوشیدن قهوه دارد. در این موارد، به خاطر داشته باشید که همه‌چیز به قهوه برنمی‌گردد. نوشیدن قهوه تجربه‌ای است از مجموع چندین چیز. به حرف‌های مشتری خود با صبوری گوش کنید و تمام تلاشتان را بکنید تا از آن‌ها یاد بگیرید. باریستاها وظیفه دارند مشتری را راضی و خوشحال نگاه‌دارند، پس حتی اگر کسی از نوشیدنی‌ای که شما برایش آماده کرده‌اید لذت نبرده، اطمینان پیدا کنید که از گذراندن زمان در کافی‌شاپ شما لذت می‌برد.

معرفی قهوه تخصصی به مشتریانمعرفی قهوه تخصصی به مشتریان

۵- در انتخاب نوشیدنی به مشتری کمک کنید و به آن‌ها پیشنهاد بدهید.

من قلبا به این معتقدم که بهترین نوشیدنی برای هر شخص، آن چیزی است که او بیشترین لذت را از آن می‌برد. هرچند شغل ما به‌عنوان باریستا ایجاب می‌کند تا تنوع طعم‌ها و عطرها را تا جایی که امکان دارد به مشتری نشان دهیم و در این میان آن‌ها را به کشف قهوه‌های جدیدی وامی‌داریم که از آن‌ها لذت بیشتری خواهند برد.

فرض کنید که مشتری‌ای دارید که هر بار امریکانویی سفارش می‌دهد و هر بار نیز به آن شکر اضافه می‌کند. حال اگر باریستایی به او قهوه‌ای با طعمی شیرین نظیر قهوه‌ی رواندا با فرآوری طبیعی را پیشنهاد دهد، آن مشتری طعمی جدید را کشف خواهد کرد که دیگر نیازی به شیرین‌کننده‌های مصنوعی و شکر ندارد و به‌احتمال‌زیاد در مراجعه‌های بعدی به کافه نیز، درخواست همین قهوه را خواهد کرد.

معرفی قهوه تخصصی به مشتریانمعرفی قهوه تخصصی به مشتریان

معرفی کردن قهوه‌های اسپشالیتی به مشتریان امری چالش‌برانگیز است. در بازارهای معتبری نظیر استرالیا و لندن این قضیه سخت است و در مکان‌هایی که این نوع قهوه پدیده‌ای نوظهور به‌حساب می‌آید، این مطلب سخت‌تر نیز می‌گردد. اما سعی کنید به آن به چشم یک فرصت نگاه کنید. اگر دیگران را به نوشیدن این نوع قهوه تشویق کنید، شما این صنعت را به سمت رابطه محور بودن پیش برده‌اید و هم به رضایت ناشی از شکوفایی قهوه‌ی موج سوم دست‌یافته‌اید و هم فرصت این را داشته‌اید که به رهبری قابل‌احترام در این صنعت تبدیل شوید.

و من شدیداً به این قضیه معتقدم که اگر شما به این نوع قهوه علاقه دارید و می‌خواهید این شور و علاقه را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید باید هویت قهوه‌ی اسپشالیتی را همیشه در ذهن خود نگاه‌دارید: کیفیت در فنجان، استحکام رابطه با مشتری و یک تجربه‌ی دوستانه برای هرکسی که آن را دوست دارد.

برگرفته از وب‌سایت https://www.perfectdailygrind.com