milk

چگونه از شیر فوم بگیریم؟

WhatsApp
Email
Twitter

به احتمال زیاد فوم گرفتن از شیر به شیوه‌ای مطلوب یکی از سخت‌ترین مراحل تبدیل گشتن به یک باریستای حرفه‌ای است، و خب هرچه حرفه‌ای‌تر گردید می‌توانید تمرین‌ها و وظایف بیشتری مانند تهیه یک دستور مناسب را نیز انجام دهید، اما برای کسانی که به‌تازگی به این عرصه واردشده‌اند بخاردهی و فوم گرفتن از شیر چالش بزرگی است. این قضیه نه تنها به خودی خود کاری نسبتاً دشوار است که ابزاری دارد تا حدودی رعب‌آور. قرار دادن نازل بخار درون پیچر، اضطراب از سوزاندن شیر، درک این مسئله که شیر چه زمانی به فومی مناسب می‌رسد و خیلی چیزهای دیگر.

من اینجا هستم تا به شما طریقه‌ی یک فوم گیری مناسب را آموزش دهم. با هم این فرآیند 14 مرحله‌ای را مرور می‌کنیم تا به فومی خوب و کامل از شیر برسیم.

مرحله‌ی اول: انتخاب و اندازه‌گیری مقدار شیر

قبل از انجام هر کاری نیاز دارید تا شیر مناسب خود را انتخاب نمایید و دانستن این نکته نیز ضروری است که شیرهای مختلف در برابر حرارت رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. ابتدا سعی کنید شیری خوب و مناسب انتخاب کنید، چرا که انتخاب اشتباه، گذراندن این مراحل را با سختی مواجه می‌کند. سپس میزان مورد نیاز شیر را با توجه به نوشیدنی‌ای که قصد درست کردن آن را دارید درون پیچر بریزید.

مرحله‌ی دوم: نازل بخار را تمیز کنید.

هیچ‌گاه اهمیت تمیزکاری را فراموش نکنید. نازل بخار خود را با یک پارچه‌ی تمیز و مرطوب که به همین کار اختصاص داده شده است تمیز نمایید. این کار باعث می‌شود که بقایای شیرهای قبلی از نازل پاک گشته و اجازه ندهد تا بر بافت شیری که قصد فوم گرفتن از آن را دارید اثر بگذارد.

مرحله‌ی سوم: به نازل بخار زاویه دهید.

اجازه دهید که نازل بخار با زاویه‌ای نزدیک به 20 الی 30 درجه نسبت به شما قرار گیرد و از اینکه این نازل دقیقاً روبروی شما قرار دارد و شما برای کار کردن با آن به سختی نمی‌افتید نیز اطمینان حاصل کنید.

مرحله‌ی چهارم: قرار دهی پیچر

پیچر را دقیقاً موازی با کانتر نگاه دارید، و سپس آن را به سمت نازل بالا آورید. مطمئن شوید که نوک نازل –و نه بیشتر- بر سطح شیر قرار دارد و در نهایت کمی پیچر را به یک طرف بچرخانید.

مرحله‌ی پنجم: آغاز به بخاردهی

فشار کلید بخاردهی است، بنابراین مطمئن شوید که هوای کافی به شیر وارد می‌شود. برای این کار احتمالاً نیاز پیدا می‌کنید که دو مرتبه شیر بخار را بچرخانید و یا اهرم مربوط به آن را دو بار پایین آورید.

مرحله‌ی ششم: حواستان به دما باشد.

یک سمت پیچر را با دست لمس کنید تا از دمای درون آن مطلع شوید.

مرحله‌ی هفتم: دائماً میزان هوادهی و بافت شیر را کنترل نمایید.

شیری که خوب فوم گیری شده، شیری است که کف کرده و دارای بافت است. حباب‌دار شدن شیر در واقع همان فرآیند اضافه کردن هوا به درون شیر است که این اتفاق حجم شیر را افزایش می‌دهد، و از سوی دیگر بافت‌دار شدن شیر اتفاقی است که از چرخش شیر درون پیچر اتفاق می‌افتد. از یاد نبرید که هدف شما ایجاد و خلق هر دوست، حباب‌دار کردن و بافت بخشیدن به شیر.

مرحله‌ی هشتم: قرارگیری پیچر را تنظیم کنید.

زمانی که دمای پیچر به 37 درجه سانتی‌گراد (تقریباً دمای بدن) رسید، زمان آن فرارسیده که شما از فوم گیری به سمت بافت دهی به شیر حرکت کنید. به میزان یک سانتی‌متر پیچر را بالا آورید تا نازل کمی بیشتر در شیر فرو رود. این اتفاق باعث چرخش شیر درون پیچر می‌شود.

بعضی از کسانی که در حال آموزش دیدن هستند برای درک دمای شیر از یک دماسنج استفاده می‌کند و بدین صورت به‌مرور به درکی حسی از 37 درجه سانتی‌گراد می‌رسند.

مرحله‌ی نهم: به دما توجه نمایید.

به مرور شیر داغ‌تر می‌شود. پیشنهاد من به شما این است که به جای نگاه‌داشتن یک سمت پیچر با دست، به آن آهسته ضربه بزنید تا علاوه بر اطلاع پیدا کردن از دمای شیر، از سوختن دستتان نیز جلوگیری کنید.

مرحله‌ی دهم: بخاردهی را متوقف کنید.

زمانی که دمای پیچر بالا رفت و به دمایی نزدیک به 55 الی 60 درجه سانتی‌گراد رسید، به سرعت نازل بخار را خاموش کنید. نباید اجازه دهید که دمای شیر از 70 درجه تجاوز کند.

ممکن است گاهی مشتریان درخواست شیری داغ‌تر کنند، حواستان باشد که افزایش دمای شیر بیش از این دما کیفیت، بافت و پایداری نهایی قهوه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ طعم قهوه. هیچ‌گاه دست به هم‌چین کاری نزنید، مگر اینکه مشتری درخواستی در این رابطه داشته باشد.

مرحله‌ی یازدهم: پیچر را پایین آورید.

پیچر را روی کانتر قرار دهید و سعی نکنید که مراحل بعد را یک دستی انجام دهید. چرا که منجر به ریختن شیر و یا ضعف در عمل تمیزکاری می‌گردد.

مرحله‌ی دوازدهم: نازل بخار را تمیز کنید.

با استفاده از پارچه‌ای که به این کار اختصاص داده‌اید نازل بخار خود را تمیز کنید و برای این کار نازل را با بخش لاستیکی نگه دارید و سپس آن را تمیز کنید. خیلی مراقب باشید، چرا که ممکن است داغ باشد.

مرحله‌ی سیزدهم

خب، به پیچر برگردیم. چندبار با آن به کانتر ضربه بزنید و سپس شیر درون آن را بچرخانید: این کار حباب‌های بیش‌ازاندازه بزرگ را از بین می‌برد. فوم شما باید بافتی مناسب داشته باشد و سطح آن درخشندگی خوبی را شامل شود، شبیه یک سطح تازه رنگ شده.

مرحله‌ی چهاردهم

زمان آن فرارسیده که هنر خود را به نمایش گذارید و شیر فوم گیری شده را درون قهوه بریزید. البته قطعاً بیان کردن این مسئله بسیار ساده‌تر از انجام آن است. خوشبختانه به زودی مقاله‌ای در راستای این مطلب هم برای شما قرار خواهیم داد.

زمانی که شما در ابتدای این راه قرار دارید، ممکن است احساس کنید هیچ‌گاه موفق به انجام آن نمی‌شوید و هدف خود که رسیدن به فومی با بافت مناسب و دمایی درست است را نمی‌یابید. اما از خاطر نبرید که هر هدفی با تمرین و تلاش دست‌یافتنی است، و زمانی که به آن رسیدید، می‌توان گفت که شما برای پا گذاشتن در راه هنر لته آرت آماده‌اید.

برگرفته از وبسایت www.perfectdailygrind.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد