sport-coffee

نوشیدن قهوه چگونه عملکرد ورزشی را با اختلال مواجه می‌کند؟

WhatsApp
Email
Twitter

همان‌طور که صبحِ تعداد زیادی از ما درست زمانی شروع می‌شود که قهوه می‌نوشیم، ورزشکاران نیز همانند ما اغلب به کافئین روی می‌آورند تا عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند. تحقیقات جدید نشان داده است که بیشتر ورزشکاران در زمان‌های استراحت خود به نوشیدن قهوه روی می‌آورند که این قضیه ممکن است عملکرد کافئین را متوقف کند، در حالی که مصرف آن در زمان‌هایی که بدن بیشتر به آن نیاز دارد می‌تواند اثربخش‌تر باشد.

این مطلبی است که در مورد قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، چای و حتی برخی از مسکن‌های شیمیایی نیز صدق می‌کند. مصرف بیش از حد و روزانه‌ی آن باعث گشته است تا ما کافئین را به عنوان یک دارو در نظر نگیریم، در حالی که واقعیت اینجاست که کافئین نیز خاصیتی دارویی دارد.

کافئین سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می‌کند تا میزان درد و خواب‌آلودگی را کاهش دهد. این ماده حتی موجب بهبود روند فعالیت‌های ورزشی نیز می‌گردد، همچنین تحقیقات نشان داده است که قهوه می‌تواند موجب افزایش استقامت و قدرت عضلانی فرد نیز گردد.

پس جای تعجبی ندارد که اگر مصرف آن در بین ورزشکاران و کسانی که به دنبال بهبود فعالیت‌های ورزشی خود هستند همه‌گیر شود.

دکتر Brendan Egan دانشیار دانشکده بهداشت و ورزش در شهر دوبلین کشور ایرلند و همکارانش اخیراً یافته‌های خود را در مجله‌ی بین‌المللی تغذیه‌ی ورزشی و متابولیسم حرکتی انتشار دادند.

ورزشکاران باید مصرف قهوه را کاهش دهند.

تحقیقات بر روی 18 مرد که همگی جز ورزشکاران حرفه‌ای و عضو تیم‌های ورزشی بودند انجام پذیرفت و اثرات کافئین بر روی آن‌ها اندازه‌گیری شد.

مردان مجبور بودند در دوی سرعت 10 تا 40 متر شرکت کنند و قبل از هر مرحله از ورزشکاران خواسته می‌شد تا آدامسی بجوند. بعضی از آن‌ها به این حقیقت که آدامس دارای کافئینی نزدیک به 2 فنجان قهوه بود پی بردند، در حالی که بعضی دیگر آدامس را فاقد کافئین یافتند.

میزان مصرف کافئین روزانه‌ی هر یک از دوندگان نیز مورد توجه قرار گرفت و محققان این موضوع را بررسی کردند که میزان آن چگونه بر عملکرد ورزشکاران تأثیر می‌گذارد.

مطالعات نشان داد که آدامس کافئین دار بر عملکرد ورزشکاران مرد مورد مطالعه، که به صورت منظم مصرف کافئین داشتند، تأثیر کمی دارد.

در حقیقت، تیم مطالعه با تکرار مسابقه دوی سرعت به این نتیجه دست یافت که افرادی که هر روز حداقل 3 یا بیشتر از 3 فنجان قهوه مصرف می‌کنند، حتی پس از جویدن آدامس کافئین دار، بعد از چندین دور مسابقه دچار افت کارایی می‌شوند. اما کسانی که کافئین را در حد نرمال و معمولی مصرف می‌کنند، در تمام مراحل تکرارِ دویدن، دارای عملکردی یکنواخت و ثابت هستند و سرعت خود را حفظ می‌کنند.

در نتیجه‌ی این تحقیق، محققان اذعان داشتند:
“اطلاعات نشان می‌دهد که کافئین –به شکل آدامس کافئینی- کارایی و عملکرد ورزشکارانی با عادت مصرف کافئین، حتی به مقدار کم را در طی تکرار مسابقه دوی سرعت با افت مواجه می‌کند.”

محققان اضافه می‌کنند که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که مصرف منظم کافئین در درازمدت می‌تواند منافع دارو مانند آن، که موجب افزایش عملکرد می‌گردد را مختل کند.

با توجه به این تحقیقات، آن‌ها توصیه می‌کنند که ورزشکارانی که به‌طور منظم قهوه می‌نوشند باید مصرف آن را برای جلوگیری از کاهش کارایی و عملکرد ورزشی‌شان کم کنند. در غیر این صورت ممکن است از دست یافتن به فواید بیشمار کافئین باز بمانند.

برگرفته از وبسایت www.medicalnewstoday.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد