3ekhtera-3

راهنمایی برای انتخاب یک آسیاب قهوه‌ی خوب

WhatsApp
Email
Twitter

اگر به دنبال فنجان قهوه‌ای خوش‌طعم‌تر می‌گردید، پس شاید بهتر باشد به دنبال یک آسیاب بهتر باشید. امروزه به دلیل وجود دستگاه‌های مربوط به قهوه با امکانات متفاوت در بازار، انتخاب از میان آن‌ها کمی مشکل شده است. اما نترسید، ما به شما اطلاعاتی می‌دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

چرا باید آسیاب قهوه خرید؟

1- قهوه‌های آماده و آسیاب شده کیفیت لازم را ندارند.

معمولاً” کیسه‌های قهوه‌ای که به‌صورت آماده و آسیاب شده در بازار هستند مدت طولانی‌ای قبل از خرید آن آسیاب شده‌اند. زمانی که شما قهوه را آسیاب می‌کنید، قهوه به‌سرعت شروع به آزاد کردن عطرهای خود می‌کند، و شما هنگام نوشیدن قهوه، به‌راحتی متوجه این تفاوت خواهید شد. قهوه‌هایی که تنها 15 دقیقه قبل از دم کردن هم آسیاب شده‌اند تفاوت فاحشی خواهند داشت با نوشیدنی‌هایی که قهوه‌شان به تازگی آسیاب شده است، و عطر و بوی مطبوعی را ندارند. پس اگر اقدام به خرید قهوه‌های اسپشالیتی می‌کنید، سعی کنید که طعم آن‌ها را در بهترین حالت حفظ کنید و از آن لذت ببرید.

2- شما نیاز به دانستن اندازه دقیق آسیاب برای ابزارهای مختلف دم آوری دارید.

تا چه میزان از اندازه‌ی قهوه‌ی آسیاب شده‌ی موردنیاز برای دستگاه و یا روش دم آوری موردعلاقه‌ی خود آگاه هستید؟ باید بدانید که هر روش دم آوری سایز قهوه‌ی آسیاب شده‌ای مخصوص به خود دارد. قهوه‌های از پیش آسیاب شده نه تنها مشکل بیات شدگی دارند که حتی ممکن است زیادی ریز و یا زیادی درشت باشند و به درد متدی که شما از آن استفاده می‌کنید نخورد. (لازم به ذکر است که باوجود اینکه اکثر آسیاب‌های قهوه اندازه‌های متفاوتی را پوشش می‌دهند، بعضی از آن‌ها سایزی مناسب برای آسیاب کردن قهوه برای دم آوری قهوه به روش قهوه‌ی ترک را ندارند.)

3- شاید شما بخواهید روش‌های دم آوری و دستورالعمل‌های متفاوتی را تست کنید.

روش‌های متفاوتی برای دم آوری قهوه وجود دارد: V60، فرنچ پرس و یا یک دستگاه اسپرسوی خانگی. فرض کنید شما تمام این ابزار را در خانه دارید. در این صورت مجبورید برای هرکدام نوعی قهوه‌ی متفاوت بخرید. اما اگر یک آسیاب خانگی مناسب داشته باشید دیگر نیازی به این کار نیست.

علاوه بر این‌ها، سایز مناسب آسیاب قهوه، کلیدی است بر عصاره گیری خوب، و با تجربه کردن انواع آن شما می‌توانید بر روی طعم‌های متفاوت قهوه کنترل پیدا کنید. این زمانی قوت میابد که شما با یک اروپرس کار می‌کنید، که همه سایز قهوه آسیاب شده‌ای را، در هر زمان و با هر نوع دستورالعملی پوشش می‌دهد.

4- شما از قهوه‌ی بد یا نامناسب استفاده می‌کنید.

آسیاب کردن قهوه به‌صورت نامناسب می‌تواند منجر به نتیجه‌ی یک فنجان قهوه‌ی بد شود، ممکن است بیش از حد دچار تلخی یا ترشی شود، یا حتی همین مشکل ساده که شما نتوانید دو بار قهوه‌ای بخورید با یک طعم. زمانی که از آسیاب بدی استفاده می‌کنید، ممکن است قهوه‌ای که به شما می‌دهد، تلفیقی باشد از دانه‌های آسیاب شده‌ی ریز و درشت. دانه‌های درشت به درستی عصاره گیری نمی‌شود و طعمی ترش را در قهوه ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر دانه‌های بسیار ریز منجر به تلخی می‌شوند.

حالا تصور کنید که شما قهوه‌ی اسپشالیتی ای را خریداری کرده‌اید و بهای زیادی نیز برای آن پرداخته‌اید، اما نمی‌توانید به طعم مطلوبی که قبلاً از آن نوع قهوه تست کرده‌اید برسید، و همه این مشکلات به نامناسب بودن آسیابتان بازمی‌گردد.

5- می‌خواهید که کنترل بیشتری بر اسپرسوی خود داشته باشید.

آیا می‌خواهید که اسپرسوی خود را ارتقا دهید؟ پس زمان آن فرا رسیده است که کمی حرفه‌ای‌تر به قضیه نگاه کنید. دما، رطوبت، زمان، و حتی سن دانه‌ی رست شده‌ی شما می‌تواند سایز مناسب برای آسیاب قهوه‌تان و حتی دستورالعمل دم آوری آن را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال هنگامی‌که رطوبت هوا مقداری از حد طبیعی بالاتر است، دانه‌های قهوه میزان بیشتری از بخار آب موجود در هوا را جذب خواهند کرد.

داشتن یک آسیاب حرفه‌ای به شما کمک خواهد کرد که به انتخاب دقیقی برای سایز قهوه‌ی خود برسید، بدین معنی که شما بی توجه به رطوبت موجود در هوا، زمان دم کردن قهوه یا حتی سن دانه‌های قهوه می‌توانید قهوه‌ی فوق‌العاده‌ای در فنجان داشته باشید.

چگونه آسیاب مناسب را انتخاب کنیم؟ آسیاب آج‌دار یا تیغه‌ای!

حالا که به دلایل اهمیت آسیاب پی بردیم، بیاییم که نگاهی بیندازیم به انواع آن. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که شما چه زمانی به آسیاب از نوع آج‌دار و چه زمانی به نوع تیغه‌ای آن احتیاج دارید.

آسیاب‌های تیغه‌ای:

آسیاب‌های تیغه‌ای، ابزارهایی هستند که تیغه‌هایی دارند که دانه‌های قهوه‌ی شما را آسیاب خواهند کرد. هرچند، که آسیاب کردن همواره یک عمل خشن است و دانه‌های قهوه به‌شدت پودر می‌شوند اما شما همیشه می‌توانید از این گونه آسیاب‌ها طیف وسیعی از سایزهای متفاوت قهوه را انتظار داشته باشید. این سبک آسیاب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که آسیاب کردن قهوه را مدیریت کنید و زمان را در آن مدیریت کنید. بدین معنی که هرچه مدت بیشتری قهوه را در آسیاب نگه دارید، نتیجه قهوه‌ای ریزتر خواهد بود.

مزایا: ارزان بودن، استفاده‌ی آسان برای تازه‌کاران

معایب: ناهمسانی سایز قهوه‌های آسیاب شده (که اصلاً مسئله‌ی کوچکی نیست، به‌خصوص اگر خواهان قهوه‌هایی نظیر اسپرسو و یا ترک هستید.)

آسیاب‌های آج‌دار:

این آسیاب‌ها دو آج دارند، یکی از آن‌ها ثابت و دیگری به موتور متصل است و می‌چرخد. به نسبت آسیاب‌های تیغه‌ای که دانه‌های قهوه را تکه‌تکه می‌کنند، این سبک از آسیاب‌ها، دانه‌های قهوه را له می‌کنند. به این دلیل که اثرگذاری تیغه‌ها تنها بر یک نقطه‌ی مشخص متمرکز نیست، نتیجه‌ی حاصل از آسیاب با این نوع، نتیجه بهتری دارد و دانه‌های قهوه یکنواخت‌ترند. با این نوع آسیاب نیز شما می‌توانید دانه‌های قهوه را از خیلی ریز تا خیلی درشت آسیاب کنید، اما نه به میزانی که با آسیاب تیغه‌ای می‌توانستید انجام دهید.

مزایا: دقت، یکنواختی در نتیجه آسیاب و کنترل بهتر بر آن.

معایب: قیمت، اندازه، وزن و همچنین نیاز به‌صرف انرژی بیشتر.

انواع آسیاب‌های آج‌دار: تخت و مخروطی

شما تصمیم گرفته‌اید که یک آسیاب آج‌دار خریداری کنید. اما پروسه‌ی تصمیم‌گیری در همین‌جا متوقف نمی‌شود. حالا شما باید یک‌بار دیگر دست به انتخاب بزنید: تخت یا مخروطی؟

آسیاب‌های آج‌دار از نوع تخت

این نوع آسیاب‌ها با استفاده از نیروی گریز از مرکز دانه‌های قهوه را به سمت دندانه‌ها هدایت می‌کنند و شما برای تنظیم میزان آسیاب قهوه‌ی خود می‌توانید صفحات آن را به هم دور(برای دانه‌های درشت‌تر) و یا به هم نزدیک‌تر(برای دانه‌های ریزتر) کنید. آسیاب‌های آج‌دار تخت نسبت به نوع مخروطی آن ارزان‌تر هستند اما بعدازاینکه بین 250 تا 600 کیلو قهوه را آسیاب کردند نیاز به تعویض دارند.

آسیاب‌های آج‌دار از نوع مخروطی

بسیاری از متخصصان در زمینه‌ی قهوه معتقدند که این سبک آسیاب‌ها از دقت بیشتری برخوردارند، به این علت که می‌توان آن‌ها را درجه‌بندی کرد. Tristan Stephenson در کتاب The Curious Barista’s Guide to Coffee می‌نویسد که این آسیاب‌های مخروطی قابلیت تنظیم تا 60 درجه را هم دارند، بر خلاف نوع تخت آن، که تنها حالت تعریف شده برای آن موازی است. علاوه بر این‌ها، این سبک آسیاب‌ها تا وزن 750 الی 1000 کیلو قهوه نیازی به تعویض تیغه ندارند.

مواد به کار رفته در آسیاب‌هایی از مدل آج‌دار:

این آسیاب‌ها با دو ماده ساخته شده‌اند: فولاد و سرامیک. باور کنید یا نه، این انتخاب بسیار بحث برانگیز است و بیشتر به هدایت حرارتی مربوط می‌شود. فولاد یک هادی حرارتی خوب است، بدین معنی که باعث می‌شود به‌سرعت سرد و گرم شود. از طرفی نوع سرامیک آن هدایت گرمایی کمتری دارد و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا گرما انتقال یابد.

علاوه بر این‌ها، آسیاب‌های سرامیکی طول عمر بیشتری دارند و مقداری گران‌تر نیز هستند. همچنین آن‌ها خاصیت شکنندگی نیز دارند و همه این‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند تا زمانی که یک سنگ کوچک لابه‌لای دانه‌های قهوه به درون هوپر شما رود، این دلیلی است که صاحبان کافی‌شاپ‌ها غالباً نوع فولاد آن را ترجیح می‌دهند.

نکات دیگری که باید به آن‌ها توجه کرد.

ما به نکات اساسی توجه کردیم، اما چیزهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که زمانی که قصد خرید یک آسیاب جدید را داریم نباید آن‌ها را از قلم انداخت: اندازه، تعداد ستینگ های موجود در دستگاه، اندازه هوپر (جایی که دانه‌های قهوه ریخته می‌شود)، سرعت آسیاب کردن، ولتاژ و…

نکته‌ی اصلی این است که آیا شما نیاز به یک آسیاب فقط مخصوص قهوه‌ی اسپرسو دارید یا خیر: این منجر می‌شود به اینکه آسیابی انتخاب کنید باقدرت بیشتر (و البته گران‌تر!)

واقعیت اینجاست، آسیابی که از هر لحاظ کامل باشد وجود ندارد. هرچند آسیاب‌هایی هستند که بسیار خوب هستند و قابلیت‌های بالایی دارند و در بازار جایگاه ویژه‌ای برای خود پیدا کرده‌اند اما باز هم طراحان و سازندگان آسیاب‌ها سخت در تلاش‌اند تا مدل‌های جدیدی را ارائه کنند. تحقیق کنید، به احتیاجات خود فکر کنید و آسیابی را انتخاب کنید که برای شما و عادات قهوه نوشی‌تان بهترین کارایی را دارد.

 

 

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد