storing

روش‌های ذخیره‌سازی و نگه‌داری قهوه

WhatsApp
Email
Twitter

روش‌های متفاوت دم آوری قهوه، از دم آوری با ماشین گرفته تا روش‌های ریزشی یا سایفون می‌توانند تأثیرات بسیاری بر طعم آن داشته باشند. علاوه بر روش‌های دم آوری، نوع ذخیره‌سازی قهوه نیز بر روی طعم آن تأثیرگذار است. اگر هنوز با روش‌های صحیح نگاه‌داری آن آشنا نیستید، توصیه‌های زیر را بخوانید:

قبل از ذخیره‌سازی قهوه آن را آسیاب نکنید.

ذخیره‌سازی قهوه به‌صورت دانه‌ی کامل به حفظ طعم آن کمک بسزایی می‌کند، و اگر درست قبل از دم آوری آن به آسیاب کردنش اقدام کنید این اجازه را به شما می‌دهد که تمام طعم‌های یک قهوه‌ی تازه را حس کنید. از سوی دیگر، نگهداری قهوه به‌صورت دانه‌ی کامل عمر آن را طولانی‌تر می‌نماید.

قهوه را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید.

نگهداری قهوه درون فریزر ممکن است منجر به جذب بوها و طعم‌های متصاعد از سایر مواد غذایی درون فریزر توسط قهوه گردد .

قهوه را در جای خشک نگه‌داری کنید.

این کار باعث می‌شود که قهوه رطوبتی را به خود جذب نکند، چرا که رطوبت جذب‌شده از محیط توسط قهوه به‌شدت طعم آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پس بهترین روش برای دریافت طعمی بهینه از آن، نگهداری آن در محیطی خشک است.

به گفته‌ی آقای چارلز گونزالس، صاحب Rosella Coffee نوسان دما و تغییرات آن می‌تواند در فرم بسته‌ی محتوی قهوه تغییراتی ایجاد کند که این مسئله قهوه را در معرض رطوبت قرار می‌دهد.

قهوه را در جای سرد و تاریک نگهداری کنید.

بهتر است قهوه را در جایی تاریک و دارای دمایی نزدیک به دمای اتاق، نظیر کابینت آشپزخانه نگهداری کنید و به گفته خانم هافمن از ذخیره‌ی آن در بالای اجاق گاز، نزدیک ماکروویو و یا در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید، چرا که گرما قدرت از بین بردن قهوه را به‌طور کامل دارد.

از محفظه‌ای کدر و هواگیری شده برای نگهداری آن استفاده کنید.

امروزه محفظه‌های متفاوتی برای نگهداری از قهوه وجود دارد، شامل کیسه‌های مخصوص، ظروف شیشه‌ای، ظروف سرامیکی و یا ظروف فلزی که فلز به‌کاررفته در آن‌ها واکنش ناپذیر است.

از میان آن‌ها کیسه‌های مخصوص به قهوه، یکی از بهترین گزینه‌هاست. به گفته‌ی خانم هافمن، کیسه‌هایی که دارای سوپاپ هستند انتخاب خوبی برای نگه‌داری قهوه است، این‌گونه کیسه‌ها تنها هوای اضافی داخل را به خارج هدایت می‌کنند ولی اجازه نمی‌دهند که هوایی از محیط بیرون به درون آن نفوذ کند. استفاده از این‌گونه کیسه‌ها به این دلیل است که هوا نیز مانند رطوبت می‌تواند طعم قهوه را از بین ببرد.

نوعی دیگر از کیسه‌های مخصوص به نگه‌داری قهوه وجود دارد که هواگیری شده و مهروموم شده هستند، این‌گونه کیسه‌ها اگرچه درجه اطمینان پایین‌تری نسبت به کیسه‌های سوپاپ دار دارند اما هنوز هم می‌توانند قهوه را از آسیب‌های وارده از آفتاب و هوا مصون بدارند.

به‌طور میانگین، قهوه پس از رست شدن تنها به مدت دو هفته می‌تواند کیفیت خود را ثابت نگاه دارد و همان طعمی را داشته باشد که توقع می‌رود و پس از آن شروع به ضعیف شدن می‌کند تا اینکه در نهایت غیرقابل استفاده و بدطعم می‌شود.

برگرفته از وب‌سایت http://www.straitstimes.com

 

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد