3ekhtera-6

راهنمایی برای تنظیمات ماشین اسپرسو در کافه‌ی جدید شما

WhatsApp
Email
Twitter

شاید تصور کنید تهیه‌ی یک ماشین اسپرسوی جدید به سادگی سفارش دادن و وصل کردن آن به برق است، اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. من سال‌های زیادی است که به عنوان تکنسین، به نصب و سرویس ماشین‌های اسپرسو می‌پردازم و تعداد بارهایی که این کار را کرده‌ام را حتی به خاطر نیز نمی‌آورم. اما می‌توانم به جرئت بگویم که به ازای هر نوع ماشین اسپرسو مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد و من آن‌ها را دیده و لمس کرده‌ام.

خبر خوب اینکه یک تکنسین خوب می‌تواند شما را از اشتباهاتی غیرقابل‌جبران و هزینه‌بردار نجات دهد.

من تاکنون به کافه‌ی شما نیامده‌ام، حتی نوع دستگاهی که تهیه‌کرده‌اید را نیز نمی‌دانم، اما چند نکته‌ای دارم که می‌تواند برایتان خوب و کاربردی باشد.

محل قرارگیری ماشین اسپرسوی شما

به آن سادگی‌هایی که شما فکر می‌کنید هم نیست. چرا که محل قرارگیری ماشین اسپرسو نقش به سزایی در نحوه‌ی کارکرد آن، جریان مشتری و حتی از لحاظ زیبایی شناختی آن دارد، در حدی که محل قرارگیری آن می‌تواند تعیین کند که کسب‌وکار شما موفق می‌شود و یا شکست می‌خورد. شاید باورش سخت باشد، اما واقعیت دارد.

بر طبق نظر Jordan Weisz از رستری De Mello Palheta Coffee که شدیداً بر اهمیت محل قرارگیری و ارگونومی دستگاه تأکید می‌کند، اینکه شما دستگاه را هرجایی که فکر می‌کنید مناسب است نصب کنید به هیچ عنوان صحیح نیست. و این مسئله که تلاش زیادی کنید مبنی بر پیدا کردن یک جای مناسب واقعاً ارزشش را دارد. گاهی تکان دادن ماشین اسپرسو تنها برای چند اینچ، به سختی جابجا کردن کوه‌هاست، اما نگران نباشید، این‌گونه هزینه‌ها ارزشش را دارد. از سوی دیگر، گاهی مانعی وجود دارد که شما به هیچ عنوان نمی‌توانید با آن مقابله کنید و چاره‌ای نیست جز اینکه آن را بپذیرید و با آن سازگار شوید.

اغلب ترجیح داده می‌شود که ماشین را در قسمت جلویی بار قرار دهید اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید که آن را در لاین پشتی قرار دهید تلاش کنید که آن را کمی به اطراف بچرخانید.

و اما در مورد ارتفاع، اگر قبلاً در کافی‌شاپ کار کرده‌اید به احتمال زیاد جواب این سؤال را میدانید، اما اگر اولین بار است که دست به هم‌چین کاری می‌زنید باید به شما بگویم که ارتفاع مناسب برای کانتر 90 الی 105 سانتی متر است.

سؤال بعدی این است که دستگاه‌های دیگر تا چه میزان می‌توانند به هم نزدیک باشند؟ اگر می‌توانید یک کاپوچینو تهیه کنید، بدون آن‌که سر راه دیگران باشید، یا میزان چرخش و خم شدن خود را برای رسیدن به آن به حداقل برسانید، شما جای مناسبی برای دستگاه‌هایتان انتخاب کرده‌اید، اما همیشه زمان‌های شلوغی و سایر افرادی که در کافه به کار مشغول هستند را نیز در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که محلی را نیز برای تمیز کردن، بخار دادن و قرار دادن ظرف‌های کثیف میهمانان یا مشتریان خود در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید فضایی که قصد دارید به هرکدام اختصاص دهید را با مقداری نوار چسب مشخص کنید، در این صورت متوجه خواهید شد که چه میزان فضا برای شما باقی مانده است. بدین‌صورت به استفاده‌ای بهینه از فضا نیز دست خواهید یافت.

بررسی آب و برق

شرایط گارانتی دستگاه خود را مطالعه کنید. هر دستگاهی به‌صورت خاص، ایده‌هایی خاص در مورد کیفیت آب و برق استفاده شده دارد. آن‌ها را جدی بگیرید، چرا که رعایت نکردن آن‌ها ممکن است گارانتی دستگاه را از بین ببرد.

ابتدا اجازه دهید در مورد آب صحبت کنیم. باید حواستان به جمع شدن بیش از حد آب سنگین در داخل دستگاه باشد، از سوی دیگر باید از خوردگی دستگاه به علت آبی با pH پایین یا دارا بودن کلرید بیش از حد جلوگیری کنیم و فکر کنم نیاز به گفتن ندارد که آرایش آب تأثیری عمیق در طعم قهوه نیز دارد.

متأسفانه، هر کافه‌ای منبع آبی متفاوت دارد. به همین دلیل، شما باید خودتان آب کافه‌تان را آزمایش کنید تا نیازهایتان را شناسایی کنید. ممکن است نیاز به نصب چیزی ساده نظیر یک بلوک کربنی پیدا کنید یا چیزی پیچیده نظیر سیستم معکوس اسمز با کارتریج فیدر. به فروشنده و یا نمایندگی فروش دستگاه خود مراجعه کنید و از به کار گرفتن یک تکنسین برای حل مشکل خود نگران نباشید.

هم‌چین فراموش نکنید که پیش از ساخته شدن کابینت‌های کافه، مکانی نیز به تخلیه اختصاص دهید، چرا که انجام دادن آن از قبل بسیار ساده‌تر است.

بعد باید به برق توجه کنید. هر سازنده‌ای برای دستگاه خود یک ولتاژ ورودی‌ای در نظر می‌گیرد که ممکن است با دستگاه‌های دیگر متفاوت باشد و شرایط گارانتی آن‌ها به‌گونه‌ای است که شما باید از تطبیق داشتن ولتاژ ورودی با آنچه که در گارانتی قید شده است اطمینان پیدا کنید.

کسی را پیدا کنید که بتواند به درستی این مهم را انجام دهد. راه‌حل این‌گونه مشکلات معمولاً ابزاری نظیر یک ترانسفورماتور یا یک تقویت‌کننده است که می‌توان آن را در محدوده‌ی مشخص شده در دستگاه قرار داد که قیمتی نزدیک به چند صد دلار نیز دارد.

همچنین فراموش نکنید که محافظی در مسیر جریان برق دستگاه برای سرکوب کردن ولتاژهای ناگهانی و همچنین محافظت از قطع و وصل شدن‌های برق قرار دهید. این امر مهم نه تنها برای ماشین اسپرسوی شما، که برای هر وسیله‌ای که در کافه استفاده می‌کنید صدق می‌کند، حتی تلفن و سیستم‌های هشداردهنده. این محافظ‌ها بسیار ارزان‌تر از چیزی است که فکرش را هم می‌کنید.

همه با هم

این بخش، بخش مورد علاقه‌ی من است. شما همه‌ی بخش‌ها را به ترتیب و درست انجام داده‌اید، کسانی را به عنوان نیروی کمکی به کار گرفته‌اید و همه در تلاش‌اند برای ساختن کافه‌ای جدید. لحظه‌ی استرس‌آور درست وقتی سر می‌رسد، که اشتباهی رخ دهد و زمان‌بندی‌ها جابجا شود و درست زمانی که شما فکر می‌کنید همه چیز به درستی پیش می‌رود، بازرس چیزی را پیدا کنید که با مقررات محلی مطابقت ندارد.

استفاده از یک معمار، طراح یا پیمانکار با تجربه این‌گونه مشکلات را به حداقل می‌رساند. پس در این مورد نیز از کسی کمک بخواهید و مطمئن شوید که بین این افراد و متخصصین مربوط به ماشین اسپرسوی خود ارتباط برقرار کرده‌اید. بنابراین این‌گونه مسائل نیز از الزامات راه‌اندازی محسوب می‌شود.

چیزهایی که من به عنوان تکنسین این کار در قدم اول به آن‌ها توجه می‌کنم، این‌هاست:

  • آیا اتصالات ابزارآلات (از جمله محفظه‌ی تخلیه)، در یک و نیم متری ماشین اسپرسو قرار دارد؟
  • آیا کانتر قدرت کافی را برای تحمل وزن دستگاه دارد؟
  • آیا سوراخ مربوط به شیلنگ‌ها و کابل‌ها به‌اندازه‌ی کافی بزرگ هست؟
  • آیا تمام کارهای لازم به صورت تمام و کمال انجام شده است؟ آیا می‌توانم دستگاه را روشن کنم و به شما بگویم که چگونه از آن استفاده کنید؟ نصب کردن دستگاه در ابتدا شاید کمی هزینه در برداشته باشد، اما در عوض بازگشت مشتری و سرمایه را به دنبال دارد.

و اما یک چیز دیگر، قهوه! به خاطر داشته باشید که در زمان نصب دستگاه قهوه‌ای خوب داشته باشید تا بتوانید اولین فنجان قهوه‌ای که از دستگاه می‌گیرید را در کنار تکنسین دستگاه نوش جان کنید.

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد