MENU

طراحی منوی کافی‌شاپ و 3 نکته‌ای که باید به آن توجه کنید

WhatsApp
Email
Twitter

مفهوم منوی کافی‌شاپ شما قطعاً معنایی فراتر از لیست محصولاتی که شما می‌فروشید دارد. چرا که منوی شما در حقیقت نماینده‌ای ملموس از رویکرد شما نسبت به قهوه‌ی اسپشالیتی است. منوی شما در حقیقت برند شماست. دلیلی که مشتریان دوباره و دوباره به کافی‌شاپ شما بازمی‌گردند. شاید هم دلیلی باشد بر این‌که چرا مشتریان دیگر هیچ‌گاه به کافی‌شاپ بازنمی‌گردند.

شما چه صاحب یک رستری باشید، چه صاحب یک کافی‌شاپ، نیاز دارید که توجه ویژه‌ای به طراحی منوی خود داشته باشد: فصلی بودن، تنوع، روند بازار، خواست مشتری، قیمت و حاشیه‌های سوددهی…

بحث را از طریق سه فاکتور مهم پیش می‌بریم: طعم، قیمت و فصلی بودن. این فاکتورها به شما کمک می‌کنند تا منوی جذاب‌تری داشته باشید و تضمینی است بر رشد کسب‌وکار شما.

  • طعم

زمانی که به انتخاب نوع قهوه می‌رسید همان‌قدر که به ترجیحات خود بها می‌دهید به خواسته‌ی مشتری نیز احترام بگذارید و به آن توجه کنید.  مثلاً اگر قهوه‌ای از کشور اتیوپی را انتخاب می‌کنید باید بدانید که این قهوه اسیدیتی روشن و طعمی از میوه‌ی توت دارد که می‌تواند دوستداران قهوه‌ی اسپشالیتی را به وجد آورد. اما نباید فراموش کنید که قطعاً این نوع قهوه موردپسند همه نیز نخواهد بود.

به‌عنوان یک رستر و یا صاحب کافی‌شاپ، اگر منوی شما فقط شامل یک نوع قهوه از منطقه‌ای خاص باشد، ممکن است بسیاری از مشتریان بالقوه‌ی خود را از دست دهید. شما نیاز به تنوع دارد و همچنین باید به پیشنهادات مشتریان خود گوش فرا دهید.

چرا که ممکن است کسانی که قهوه‌ای با اسیدیتی و رستی متفاوت با آنچه شما ارائه می‌دهید را می‌پسندند از رستری و یا کافی‌شاپ دیگری قهوه‌ی خود را تهیه کنند.

اینکه شما منویی از چندین نوع قهوه از چندین قاره و یا منطقه‌ی متفاوت را داشته باشید می‌تواند مفید باشد. شما با این کار می‌توانید به مشتری نشان دهید که قهوه‌ی اسپشالیتی چه بازه‌ی وسیعی از طعم‌ها را در برمی‌گیرد. مثلاً قهوه‌ای برزیلی با بادی کامل و طعم شکلات ممکن است برای کسانی که تازه به نوشیدن قهوه‌ی اسپشالیتی روی آورده‌اند جذاب‌تر باشد یا قهوه‌ای از کشور کلمبیا که طعمی شیرین و حس دهانی ملایمی با خود به همراه دارد می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کند.

اطمینان حاصل کنید که آشنایی کاملی با چرخه‌ی طعمی دارید و می‌توانید قهوه‌هایی سرو کنید که هر کسی از نوشیدن آن لذت می‌برد.

  • هزینه

مشتریانتان تا چه مبلغی می‌توانند برای خرید قهوه هزینه کنند؟ داشتن قهوه‌هایی با قیمت بالا ممکن است تعداد مشتریان شما را کاهش دهد. این بدان معنا نیست که نباید قهوه‌هایی خاص با قیمت بالا داشته باشید، بلکه بدان معناست که شما باید قهوه‌هایی با تنوع قیمتی داشته باشید.

Abbie Whitehurst صاحب کافی‌شاپ King Street در ویرجینا به ما می‌گوید ” ما قهوه‌ای با کیفیت بالا از کشور کنیا را از یکی از رسترهای محلی خریداری کردیم. قیمت آن بسیار بالا بود و مشتریان علاقه‌ای به خرید آن نشان نمی‌دادند. به همین دلیل ما مجبور شدیم از رستری دیگری قهوه‌ای با قیمت ارزان‌تر خریداری و به مشتری عرضه کنیم.”

  • فصلی بودن

شما نیاز به برنامه‌ریزی دارید. بیشتر کشورهایی که قهوه تولید می‌کنند سالی یک‌بار برداشت قهوه دارند، بدین معنی که این عمل تنها در زمان مشخصی از سال قابل انجام است و زمانی که دانه‌های قهوه‌ی شما تمام شد، شما مجبورید تا سال دیگر صبر کنید تا بتوانید آن نوع قهوه را داشته باشید.

البته، رستری‌های بزرگ این قابلیت را دارند که مقدار زیادی قهوه را در انبارهای خود ذخیره کنند و این بدان معناست که فصلی بودن تأثیر زیادی در کار آن‌ها نخواهد داشت. اما برای بیشتر رستری‌های کوچک، فصلی بودن مسئله‌ای است که می‌تواند منوی آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد.

به‌عنوان یک رستر شما باید آمادگی جایگزینی قهوه‌ای که فصل آن پایان‌یافته است را با قهوه‌ای مشابه داشته باشید. سعی کنید این تشابه بیشتر در طعم باشد.

منوی کافی‌شاپ و یا رستری شما این قابلیت را دارد که بازه‌ی وسیعی از مشتریان را به خود جذب کند. و ساختار آن می‌تواند تضمین‌کننده‌ی موفقیت شما باشد. زمانی که محتویات منوی خود را انتخاب می‌کنید، به ویژگی‌های جمعیت شناختی مشتریان خود توجه کنید. اینکه چه هزینه‌ای را می‌توانند پرداخت کنند، چه طعمی دوست دارند و چگونه می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

هرچه منوی شما متنوع‌تر باشد، افراد بیشتری به آن توجه خواهند کرد و صنعت و کسب‌وکار شما روزبه‌روز بهتر خواهد شد.

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد