UV-1

کاربرد نور فرابنفش در کنترل کیفی رست قهوه

WhatsApp
Email
Twitter

ثبات یک اصل کلیدی در موفقیت رسترها است. بدیهی است که ثابت نگه‌داشتن تمام متغیرها به یکسان و یکنواخت بودن محصول کمک شایانی می‌کند. نور فرابنفش به شما در حفظ این ثبات کمک می‌کند. در این مقاله خواهیم خواند که استفاده از نور فرابنفش چگونه می‌تواند در تشخیص دانه‌های سبز آسیب‌دیده و ترفیع کیفیت محصول نهایی مؤثر باشد.

  دانه های خراب در سمپل

نور فرابنفش چیست؟

این محدوده از طیف امواج الکترومغناطیسی از توان دید چشم انسان خارج است! اما بلک لایت (Black Light) به شما کمک می‌کند تا از فرابنفش در برجسته شدن برخی از موارد کمک بگیرید.

 

بلک لایت  معمولاً به شکل مهتابی‌های فلورسنت است اما شیشه و لعاب روی آن از متریال متفاوتی ساخته‌شده. تفاوت بلک لایت با مهتابی‌های معمولی در این است که نور منتشرشده، مقدار کمی از نور مرئی نزدیک به طیف موجی فرابنفش را پوشش می‌دهد. در زیر نور بلک لابت لباس‌ها و هر چیز سفیدی در تاریکی درخشان می‌شوند، این اتفاق به دلیل وجود فسفر یا موادی است که انرژی را جذب می‌کنند و آن را به‌عنوان نور مرئی بازتابش می‌دهند.

چگونه از این پدیده در کنترل کیفی استفاده می‌شود؟

با این تفاسیر فرابنفش چه نقشی در کیفیت قهوه شما دارد؟

یک رستر همیشه تلاش در حفظ کیفیت خود دارد. یکی از ترفندهای این کار استفاده از نور فرابنفش در تشخیص بهتر و جدا کردن دانه‌های آسیب‌دیده قبل  از رست آن‌هاست. این تجربه ایست که از رسترهای حرفه‌ای شروع‌شده و رسترهای تازه‌کار را نیز کنجکاو به استفاده از آن می‌کند.

شما می‌توانید یک بلک لایت را با هزینه ای ناچیز حدود سی هزار تومان تهیه کنید و پروسه زیر را با استفاده از آن طی نمایید:

آماده‌سازی:

شخصاً این تجربه را با دو سمپل 350 گرمی از دو قهوه ی گران و باکیفیت که هر دو پروسه طبیعی را طی کرده بودند شروع کردم. شما هم قطعاً به انجام این تجربه با مقایسه دو گرید متفاوت از دانه حس کنجکاوی دارید، پس آن‌ها را در سینی یا ظرف کاپینگ بریزید.

حالا وقت خاموش کردن تمام نورهای مرئی است، برای جلوگیری از آسیب دیدن سعی کنید این پروسه را تحت شرایط ایمن و با برق‌کشی مناسب انجام دهید.

روش انجام:

به یاد داشته باشید که مستقیماً به بلک لایت نگاه نکنید اگر این اتفاق به‌صورت غیر عمد افتاد نور را به حالت عادی برگردانید و سپس صبر کنید تا دیدتان به حالت عادی برگردد.

نور را بر روی دانه‌ها حرکت دهید، این پروسه را بسیار آهسته انجام دهید تا زمانی که کل دانه‌ها بررسی شود. گونه‌های مختلف قهوه در زیر این نور حالت متفاوتی دارند. اما دانه‌های خراب به‌وضوح قابل‌تشخیص هستند.

وقتی شما به‌ کل نمونه خود نگاه می‌کنید به‌وضوح تعدادی از دانه‌ها را می‌بینید که نور بیشتری از خود متصاعد می‌کنند. این تفاوت رنگی دانه‌هایی را برای شما مشخص می‌کند که پروسه خشکانده شدن را درست طی نکرده‌اند، و دلیل این اتفاق می‌تواند کمتر بودن رطوبت آن دانه نسبت به دانه‌های دیگر باشد و این درخشش به خاطر کم بودن رطوبت آن حاصل می‌شود، پس این دانه‌های خراب را بیرون بیاورید.

دانه های آسیب دیده در زیر بلک لایت درخشان هستند

ارزش‌یابی:

وقتی‌که دانه‌ها را جدا کردید، نور را روشن نمایید و نتیجه حاصل را بررسی کنید. شما خواهید دید که دانه‌های جداشده ایرادهای قابل تشخیص از قبیل نارسیدگی، کوچک بودن و آفت زدگی دارند و برخی از آن‌ها توسط ماشین‌آلات زخمی شده‌اند. تشخیص این ایرادات در نور معمولی امکان پذیر، اما نیازمند دقت بسیار بالایی است و این تکنیک راه را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

دیفکت ها بعد از شناسایی با بلک لایت

چرا این جداسازی دانه‌های خراب دارای اهمیت است؟

چگونه این موضع تا این حد مهم است که این دانه‌های کوچک و خراب، رست را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

یک دانه از این دانه‌های خراب‌شده می‌تواند قهوه شمارا به‌کلی خراب کند. بحث‌های پیرامون کواکر ها و دانه‌ها نرسیده وجود دارد که تأثیرشان در قهوه دم آوری شده بسیار کم و ناچیز است اما باید به این موضوع توجه داشت که یک رست موفق از انتقال حرارت یکسان بین دانه‌ها پدید می‌آید. یک‌دانه شکسته یا خراب نمی‌تواند این انتقال حرارت را به دلیل نداشتن بافت و رطوبتی یکسان با سایر دانه‌ها به‌طور صحیح انجام دهد، پس وجود این عامل باعث کم رست شدن یا بیش‌ازحد رست شدن دانه‌ها می‌گردد و این موضوع پروفایل نهایی رست شمارا تحت تأثیر قرارمی دهد و درنتیجه نوشیدنی داخل فنجان شما هم از این قاعده مستثنا نیست.

شخصاً زمان زیادی را صرف جدا کردن دانه‌ها و بررسی آن‌ها در رستری کردم ولی سیلور اسکین ها یا دانه‌های بی‌رنگ را جدا نکردم چراکه آن‌ها خللی در پروسه رست ایجاد نمی‌کنند و همچنین در نور فرابنفش هم مشخص نمی‌گردند.

اهمیت ندارد این کارها چقدر سخت و وقت‌گیر هستند، من به‌شخصه حتی بعد از رست هم به جداسازی دانه‌های خراب می‌پردازم چراکه جدا کردن دانه‌های بیش‌ازحد رست شده و کمتر رست شده با توجه به رنگ آن‌ها کار بسیار ساده‌ای است.

خارج کردن دانه‌های خراب قطعاً در بالا بردن کیفیت رست شما تأثیر می‌گذارد و این موضوع را درنتیجه نهایی رست خود متوجه خواهید شد. هر رستری پارامترهای بسیاری را برای خود و کیفیت محصول نهایی در نظر می‌گیرد. من در کارم با کاهش وزن 35 درصدی برای محصول نهایی با در نظر گرفتن کاهش رطوبت و انجام پروسه فوق مواجه شدم، این موضوع بسیار تأمل‌برانگیز است اما توجه به محصول نهایی و کیفیت بالا می‌تواند ارزش بیشتری ازنظر مالی به محصول شما بدهد و حتی شمارا در این میان متمایز سازد.

می توان گفت خارج کردن تمامی دانه های معیوب تقریباً غیرممکن است اما راه‌هایی برای کاهش آن‌ها به حداقل وجود دارد و نتیجه این کار در فنجان پرشده از محصول شما مشخص می‌شود. نورهای بلک لابت بسیار ارزان هستند و به‌راحتی در جداسازی دانه‌های خراب به شما کمک شایانی ازنظر زمان می کنند. پس چرا از این راهکار به‌صرفه در کنترل کیفی محصول خود استفاده ننماییم؟

نوشته‌شده توسط: اندرو پت

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد