-قهوه-در-خانه

نگهداری قهوه در خانه

قهوه‌ی تازه بهترین طعم را دارد؛ بنابراین، چه اقداماتی را در خانه باید انجام دهیم تا مطمئن شویم قهوه‌ی ما تازه باقی می‌ماند؟ نکات و ترفندهای زیادی دراین‌باره وجود دارد، اما برخی از آن‌ها برعکس، صدمات بیشتری را به قهوه وارد می‌کنند. ادامه این مقاله را بخوانید تا دریابید که چرا ما باید قهوه را به‌درستی نگهداری کنیم، چگونه می‌توانیم این کار را در خانه انجام دهیم و نکات مهم ذخیره‌سازی برای داشتن بهترین نتیجه از قهوه خود را بدانیم.
WhatsApp
Email
Twitter

قهوه‌ی تازه بهترین طعم را دارد؛ بنابراین، چه اقداماتی را در خانه باید انجام دهیم تا مطمئن شویم قهوه‌ی ما تازه باقی می‌ماند؟

نکات و ترفندهای زیادی دراین‌باره وجود دارد، اما برخی از آن‌ها برعکس، صدمات بیشتری را به قهوه وارد می‌کنند. ادامه این مقاله را بخوانید تا دریابید که چرا ما باید قهوه را به‌درستی نگهداری کنیم، چگونه می‌توانیم این کار را در خانه انجام دهیم و نکات مهم ذخیره‌سازی برای داشتن بهترین نتیجه از قهوه خود را بدانیم.

عکس از: Jean Pierre Flores

چرا روش نگهداری قهوه مهم است؟

سیب‌زمینی را در کمدهای تاریک و خشک نگه ‌می‌داریم و پنیر در یخچال می‌گذاریم. بسیاری از قوانین شناخته‌شده وجود دارد که درباره‌ی تازه نگه‌داشتن مواد غذایی خانگی وجود دارد.

همین‌طور در مورد نوشیدنی موردعلاقه ما در صبح، قهوه نیز وجود دارد. اگر به‌درستی نگهداری نشود، در بهترین حالت خود نمی‌ماند. دانیل هوبارت، قهرمان مسابقات جهانی 2019، از ایرلند می‌گوید، «قهوه … از بین نمی‌رود، اما این بدان معنی نیست که می‌خواهید با نوشیدن آن بیمار شوید.»

این خبر خوبی است، اما قهوه‌ی کهنه به‌دردبخور نیست. قهوه یک ماده غذایی است و مانند تمام مواد غذایی، با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و به‌مرورزمان بیات می‌شود. دانیل به من می‌گوید، «کهنه شدن قهوه باعث می‌شود که طراوت، عطروطعم خود را از دست بدهد.»

طعم‌ها و عطرها قهوه را دل‌نشین می‌کنند؛ بنابراین، هنگامی‌که این مواد به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن کم اثر می‌شوند، فنجانی کم جاذبه و بی‌مزه خواهید داشت. بااین‌حال، هنگامی‌که به‌طور صحیح نگهداری شود، می‌توانید به حفظ تازگی قهوه کمک کرده و طعم آن را برای مدت طولانی‌تر حفظ کنید.

عکس از: Neil Soque

چگونه می‌توان قهوه را در خانه نگهداری کرد

ما تمام نکات را برای اطمینان از بهتر نگه‌داشتن قهوه در خانه برای شما تهیه‌کرده‌ایم.

1. تاریخ رست را بررسی کنید

شما مواد غذایی کهنه خریداری نمی‌کنید، بنابراین تاریخ رست قهوه خود را بررسی کنید. این اولین قدم برای استفاده از قهوه‌ی تازه در خانه است.

دانیل به من می‌گوید، «توصیه می‌شود تا حد امکان قهوه‌ی تازه مصرف کنید.» قهوه با گذشت زمان طعم‌ها و عطرهای خود را از دست می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید یک فنجان قهوه عالی را با دانه‌های تازه‌تر دم کنید.

دانیل می‌گوید: «اما به خاطر داشته باشید كه قهوه باید به‌خوبی گاززدایی (degas) شده باشد، بنابراین باید چهار تا هفت روز بعد از رست به دانه‌ها استراحت دهید.» در طی فرآیند رست قهوه، گازهای مختلفی در داخل دانه ازجمله دی‌اکسید کربن تشکیل می‌شود. این دی‌اکسید کربن پس از رست، از دانه خارج می‌شود، فرآیندی به نام گاز‌زدایی یا دیگسینگ.

اگر می‌خواهید قهوه‌ی دمی یا فیلتری تهیه کنید، می‌توانید از قهوه خود دو یا سه روز پس از تاریخ رست استفاده کنید اما اگر می‌خواهید قهوه‌ی اسپرسو تهیه کنید، توصیه می‌شود حداقل هفت روز صبر کنید. در غیر این صورت، گازهای موجود در قهوه‌ی شما می‌توانند مانع حرکت صحیح آب از روی قهوه شده و عصاره‌گیری را مختل می‌کند و درنتیجه نوشیدنی نهایی شما بی‌طعم و کم عصاره‌گیری می‌شود.

بنابراین تا چه مدت پس از رست می‌توان آن قهوه را مصرف کرد؟ دانیل به من می‌گوید، «زمان ایدئال برای مصرف قهوه، یک ماه پس از رست است.» این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید قهوه‌ای را که بیش از یک ماه از تاریخ رست آن می‌گذرد بنوشید. این درواقع توصیه‌ای است برای کسانی که می‌خواهند بهترین طعم را از قهوه‌ی خود استخراج کنند.

عکس از: Neil Soque

2. کاهش تماس دانه‌های قهوه با اکسیژن

تماس با هوا، به‌طور خاص با اکسیژن، باعث می‌شود قهوه سریع‌تر بیات شود؛ بنابراین، کاهش این تماس راهی آسان برای بهبود نگهداری قهوه در خانه است.

چگونه می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید؟ Nisan Ağca، قهرمان مسابقات ملی باریستای 2016، 2017 و 2019 از ترکیه، به من می‌گوید: «من معمولاً قهوه‌هایم را در صورت داشتن زیپ‌کیپ در بسته‌ی اصلی خودش نگه می‌دارم. در غیر این صورت، آن‌ها را به بسته‌ی دیگری منتقل می‌کنم.»

یک بسته‌بندی زیپ‌کیپ‌دار به جلوگیری از ورود اکسیژن به بسته کمک می‌کند. اگر قهوه را در بسته‌ی اصلی به همراه زیپ‌کیپ نگهداری می‌کنید یا آن را به یک بسته‌ی دیگر منتقل می‌کنید، قبل از بستن در بسته، سعی کنید به‌قدر ممکن هوا را از بسته خارج کنید تا به‌این‌ترتیب، هوای کمتری در کیسه باقی بماند تا با قهوه واکنش نشان ندهد.

دانیل همچنین پیشنهاد می‌کند که قهوه را با استفاده از دستگاه وکیوم بسته‌بندی کنید. این کار هوا را کاملاً از کیسه خارج می‌کنند تا هوای کمی در آن باقی بماند. یا می‌توانید ظروف وکیوم خریداری کنید که قهوه را در آن بریزید، در آن را ببندید و با استفاده از یک دکمه هوای درون ظرف را خارج کنید. فقط به یاد داشته باشید که قهوه را باید در ظروف مات نگه‌دارید، زیرا در ظروف مات یا تیره هیچ نوری با دانه‌ها واکنش نمی‌دهد.

عکس از: Jean Pierre Flores

3. قهوه‌ی خود را در جای مناسب نگهداری کنید

رطوبت، نور و گرما، همگی باعث كاهش کیفیت قهوه می‌شوند؛ بنابراین، قهوه باید در مکانی خنک، خشک و تاریک نگهداری شود.

جای مناسب می‌تواند یک کمد یا کابینت آشپزخانه شما باشد. به این نکته توجه داشته باشید که این فضا باید در شرایط ایدئال از منبع گرما مانند اجاق‌گاز دور باشد.

نیسان به من می‌گوید، «من قهوه را از ادویه‌ها یا هر چیزی که بودار باشد دور نگه می‌دارم، زیرا قهوه در جذب عطرها و بوها بسیار قدرتمند است.» قهوه بسیار تأثیرپذیر است، به این معنی که همه‌چیز را در محیط خود ازجمله اکسیژن، عطر و رطوبت جذب می‌کند. بهتر است آن را از هرگونه مواد غذایی که بوی قوی دارند یا محیطی با بوهای زیاد دور نگه‌دارید.

عکس از: Ana Valencia

4- قهوه کمتری بخرید و خودتان آن را آسیا کنید

هنگام خرید قهوه، نکاتی وجود دارد که می‌توانید در ذخیره‌ی قهوه در خانه، تازگی آن را حفظ کنید.

در افزایش ذخیره‌ی خانگی قهوه باید به نوع قهوه و میزان قهوه‌ی خریداری‌شده‌ی خود دقت کنید.

دانه قهوه نسبت به قهوه‌ی آسیا شده مدت بیشتری طعم و عطر را در خود نگه ‌می‌دارد. آسیای قهوه باعث افزایش سطح تماس با هوا می‌شود و در این صورت سرعت واکنش اکسیژن با آن بیشتر می‌شود. دانیل می‌گوید، «اگر می‌خواهید قهوه را تا حد امکان حفظ کنید، باید دانه‌ی آسیا نشده‌ی آن را خریداری کنید و آن را تازه‌به‌تازه آسیا کنید.»

خرید بسته‌های قهوه‌ی بزرگ‌تر نیز بدان معنی است که قهوه تازه دیرتر استفاده می‌شود که می‌تواند منجر به کهنگی آن شود. اریک اسکایرز که سابقاً مدیریت قهوه سه تاج در ایندیانا را بر عهده داشت، به من می‌گوید، «فقط مقادیر کمی حدود مقداری که در یک هفته مصرف می‌کنید نگه‌دارید.»

اگر به‌طور منظم خرید بسته‌های کوچک‌تر قهوه امکان‌پذیر نیست، بهتر است به شرایط نگهداری قهوه در مکان‌های خنک، خشک و تاریک پایبند باشید و در صورت امکان خود آن‌ها آسیا کنید.

عکس از: Jean Pierre Flores

باورهای رایج در مورد نگهداری قهوه

ممکن است نکات و ترفندهای مختلفی در مورد چگونگی درست نگه‌داشتن قهوه شنیده باشید – اما ممکن است همه آن‌ها کاملاً درست نباشند. ما چند باور مختلف درباره نگهداری قهوه را مرور می‌کنیم تا اطمینان داشته باشید که قهوه شما واقعاً تا حد امکان تازه می‌ماند.

نگه‌داشتن قهوه در یخچال

قهوه متخلخل است و عطر و بو را جذب می‌کند. یخچال پر از بوهای مختلف از مواد غذایی متنوع است که در داخل آن وجود دارد. اریک به من گفت که «نگه‌داشتن آن در یخچال باعث می‌شود قهوه مانند جوش‌شیرین عمل کند»، به‌این‌ترتیب بوی محیط اطراف خود را جذب می‌کند.

همچنین رطوبت زیادی در یخچال وجود دارد که این امر باعث می‌شود قهوه سریع‌تر بیات شود، زیرا قهوه با رطوبت واکنش نشان می‌دهد.

نگه‌داشتن قهوه در فریزر

دانیل توضیح می‌دهد که می‌توانید قهوه را در فریزر نگه‌دارید. بااین‌حال، او می‌گوید، «خیلی مهم است که قهوه را در پلاستیکی وکیوم بریزید و سپس آن را در فریزر نگه‌دارید. قهوه را در تماس با هوا قرار ندهید.» این کار باعث می‌شود قهوه، بو و رطوبت فریزر را جذب شود.

قهوه را نباید برای نگهداری به‌طور مستقیم درون فریزر گذاشت. باید آن را در کیسه پلاستیکی بریزید و اگر هوا را از داخل کیسه خارج نکنید، قهوه در خطر جذب رطوبت زیاد و بوهای احتمالی از داخل فریزر قرار می‌گیرد.

عکس از: Julio Guevara

ذخیره‌ی صحیح قهوه در خانه می‌تواند ساده و مؤثر باشد و وقتی درست انجام شود می‌توانید از قهوه‌ای که خریداری می‌کنید بهترین نتیجه را کسب کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که قهوه یک ماده‌ی غذایی است و باید مانند سایر مواد غذایی خود با آن رفتار کنید، اطمینان حاصل کنید که تازه می‌ماند و می‌توان از آن لذت برد.

خودتان این روش نگهداری که آموختید را امتحان کنید و ببینید که آیا ذخیره‌سازی قهوه‌ی درست تأثیری در دم کردن قهوه‌ی روزانه شما دارد؟

نوشته‌ی Helena Brown.

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد