ورود یا عضویت 09211229098
خانه / مقالات / مدیریت کافی‌شاپ / تمیز و ایمن نگه‌داشتن کافی‌شاپ در همه‌گیری Covid-19

تمیز و ایمن نگه‌داشتن کافی‌شاپ در همه‌گیری Covid-19

تحمل چند ماه گذشته مطمئناً برای کافی‌شاپ‌ها آسان نبوده است. وقتی بیماری همه‌گیر Covid-19 آغاز شد، اکثر کافه‌ها در سراسر جهان مجبور شدند درهای خود را ببندند و گرچه اوضاع هنوز واقعاً به حالت عادی برنگشته است، اما بسیاری از آن‌ها اکنون با برخی محدودیت‌ها آماده بازگشایی هستند.

بسیاری از این محدودیت‌ها حول دو اولویت اساسی می‌چرخد: ایمنی و بهداشت مناسب.

درحالی‌که تمیز بودن و بهداشت مناسب همیشه موضوعی بوده است که کافی‌شاپ‌ها به آن توجه می‌کنند، اما نوع توجه به همه‌چیز تغییر کرده است. پاکیزگی و رعایت موارد بهداشتی دیگر چیزی نیست که مشتری فقط انتظار داشته باشد بلکه در بسیاری از نقاط جهان، اکنون تبدیل به یک الزام قانونی گشته است.

بنابراین، چطور می‌توانید برای رعایت موارد بهداشتی کافی‌شاپ خود همه‌ی تلاش خود را انجام دهید؟ و کدام اقدامات احتیاطی را باید انجام دهید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخی اقدامات که می‌توانید انجام دهید ادامه مطلب را بخوانید.

ویروس کرونا چطور بر عملکرد کافی‌شاپ‌ها تأثیر گذاشته است؟

داستین خان به من می‌گوید: “اساساً، همه‌چیز از آماده‌سازی سرویس‌ها تا تعامل با مشتری تغییر کرده است.” داستین مدیر فروش و توسعه تجارت در “CloudPicker Coffee” در دوبلین ایرلند است. “برای مدتی، ما فقط از جلوی در کافه مجبور به سرویس‌دهی به مشتریان به‌صورت بیرون‌بر بودیم.”

“بااین‌حال، هنگامی‌که محدودیت‌ها کاهش یافتند، ما برنامه‌ای را ارائه کردیم که اجازه می‌دهد مشتریان به داخل مغازه وارد شوند. اکنون، آن‌ها انتخاب‌های بیشتری برای سفارش دارند و در داخل احساس امنیت و استقبال بیشتری می‌کنند، مانند قبل از Covid-19. “

بسیاری از کافی‌شاپ‌ها نیز ظرفیت خود را محدود کرده‌اند: با کاهش تعداد میزهای داخل، ایجاد محدودیت برای تعداد مجاز مشتری در داخل و یا کاهش ساعات کار فعال کافی‌شاپ. سیستم‌های کنترل تردد در داخل مغازه‌ها نیز رایج شده است.

Gemma Kiernan رئیس بازاریابی شرکت “Marco Beverage Systems” است. وی می‌گوید: “کافی‌شاپ‌ها همچنین سعی می‌کنند تعداد نقاط تماس را محدود کنند یا به‌طورکلی آن سطوح تماس را بهداشتی تر کنند.”

“این اقدامات شامل یادآوری کارکنان برای شستن مرتب دست‌ها یا تلاش برای تطبیق سیستم‌های خود با روش‌های سرویس‌دهی بدون لمس است.”

تغییرات در سرویس‌دهی

همان‌طور که کافی‌شاپ‌ها با “روال‌های عادی‌سازی جدید” سازگار می‌شوند، آن‌ها همچنین راه‌های جدید یا ابتکاری برای حفظ مشتریان قهوه‌ی خود پیداکرده‌اند. طبق گزارش قهوه “Square x”، سفارش‌های در حین رانندگی و ارسال برای مشتری افزایش یافته است.

در نحوه پرداخت مشتریان نیز تغییراتی ایجاد شده است. این گزارش نشان می‌دهد که هم مصرف‌کنندگان و هم صاحبان مشاغل حیاط خود را در برخورد با پول کاغذی بیشتر کرده‌اند. در عوض، هر چه بیشتر کافی‌شاپ‌ها روش‌های پرداخت بدون تماس را انتخاب می‌کنند.

داستین توضیح می‌دهد: “این سرویس‌دهی شاید به طریقی در حال کامل‌تر شدن است.” “درحالی‌که در گذشته ما به مشتریان اجازه می‌دادیم که شیرین‌کننده‌ها را خود به قهوه‌شان اضافه کنند یا درب لیوان‌های خود را بگذارند، اکنون باریستاها این کار را انجام می‌دهند تا تماس لمسی را به حداقل برسانند.”

داستین می‌گوید: “ما باید در این زمان‌ها بسیار هوشیار باشیم و به دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط وزارت بهداشت و دولت‌ها پایبند باشیم.”

چگونه کافی‌شاپ‌ها را به‌صورت تمیز و بهداشتی حفظ کنیم

بنابراین، باریستاها و کافه‌داران چه اقدامات عملی می‌توانند برای تمیز و بهداشتی نگه‌داشتن کافی‌شاپ‌های خود انجام دهند؟

  • فاصله مشتری‌ها از تجهیزات و افراد دیگر

اولین هدف شما باید از بین بردن یا محدود کردن تعداد نقاط تماس احتمالی مشتری در کافی‌شاپ برای کاهش آلودگی متقابل بین کارمندان و مشتریان باشد.

می‌توانید ظرف‌های چاشنی‌های عمومی را حذف کنید، به‌عنوان‌مثال، قند، شیر خشک، مواد شیرین‌کننده و غیره را حذف کنید تا تعداد نقاط تماس در مغازه را کاهش دهید. در عوض باریستاها باید از مشتریان بپرسند که آیا دوست دارند چیزی به نوشیدنی آن‌ها اضافه شود یا خیر.

اقدامات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی در تعدادی از کشورهای جهان در حال انجام است. هنگام سرویس‌دهی به مشتریان، این نکته را حتماً به خاطر داشته باشید، مخصوصاً اگر در حال خوردن یا نوشیدن هستند.

به‌عنوان‌مثال، اگر صندلی برای مشتریان ارائه می‌دهید، ارائه خدمات سر میز مشتری را در نظر بگیرید. این باعث کاهش تعداد مشتریانی می‌شود که در داخل کافی‌شاپ حرکت می‌کنند و به از بین بردن صف‌هایی که نظارت و کنترل آن‌ها دشوار است کمک می‌کند.

علاوه بر این، حتی باوجود اقدامات پیش‌بینی‌شده در مورد فاصله‌ها و کاهش تعداد نقاط تماس، شما هنوز هم باید مناطق و سطوح را به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

  • به حداقل رساندن نقاط لمسی باریستاها

علاوه بر حفظ امنیت مشتریان، باید نقاط تماس را در میان باریستاهای خود نیز محدود کنید. بهترین راه برای از بین بردن تعداد مواردی که باریستاها لمس می‌کنند ساده است: یک آشپزخانه کاملاً سازمان‌یافته و غیر درهم‌وبرهم داشته باشید. یک برنامه تمیزکاری منظم را تنظیم کنید و مطمئن باشید که آن را رعایت می‌کنید، این به شما کمک می‌کند تا درهم‌ریختگی و تماس بیشتر را کنترل کنید.

داستین به من می‌گوید: “اساساً یک کشتی مقید و منظم را اداره کنید.” وی گفت: “برنامه‌های دقیق نظافت را رعایت کنید، اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان از وظایف خود مطلع هستند و ببینید که آن‌ها به‌طور خاص آن برنامه‌ها را دنبال می‌کنند. کارکنان باید هرگونه اقدامات احتیاطی موجود را انجام دهند تا خطرات مربوط به بهداشت عمومی را به حداقل برسانند.”

“این شکل از اداره‌ی کافی‌شاپ به‌راحتی کارکنان و راحتی مشتری کمک می‌کند. اگر کارمندان و مشتریان ببینند که این کافه به‌طور فعال در تلاش است تا تجربه‌ای با حداقل تماس ایجاد کند، می‌دانند که مدیریت اقدامات احتیاطی در مورد ایمنی و بهداشت را جدی می‌گیرند.”

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن نقاط تماس، نصب یا استفاده از تجهیزات هندزفری است. به‌عنوان‌مثال شیرهای آب پدالی را در نظر بگیرید.

داستین به من می‌گوید: “شما به‌راحتی با وزن فنجان اهرم را فشار داده و عملکرد طبیعی پر شدن را شروع می‌کند.” با حذف نیاز به لمس کلید یا دکمه، تماس فیزیکی باریستا با تجهیزات به حداقل می‌رسد.

  • روش‌های نظافت و بهداشت دقیق

در صنایع غذایی و آشامیدنی، تمیز کردن و بهداشت مناسب همیشه محل توجه بوده است. بااین‌حال، در حال حاضر به اولویت شماره یک در کل بخش‌ها تبدیل شده است.

داستین توضیح می‌دهد: “آنچه Covid-19 اساساً انجام داده است، اعتماد در رعایت بهداشت را از بین برده است.” “جایی که در گذشته ما به‌عنوان افراد یک جامعه اعتماد داشتیم که عطسه یا سرفه فقط یک اتفاق طبیعی است، اکنون نمی‌توانیم مطمئن از این موضوع مطمئن باشیم.”

“تمیز کردن منظم سطوح و تجهیزات دیگر یک توصیه نیست، به دلیل ناشناخته بودن زوایای مختلف این ویروس، اکنون یک الزام مؤکد است.”

داستین توصیه می‌کند در ورودی کافی‌شاپ خود یک دستگاه ضدعفونی‌کننده برای مشتریان قرار دهید. وی همچنین می‌گوید باید حداقل هر 30 دقیقه سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید، به‌ویژه سطوحی که مشتریان بیشترین لمس را دارند. وی اضافه می‌کند که باریستاها به‌ویژه باید روی تمیزکاری در زمان‌های شلوغ تمرکز کنند.

سطوح غالباً لمس شده شامل دستگیره‌های در، تجهیزات، پیشخوان‌های حساب کردن مشتریان، میزها، منوها و موارد دیگر است. همچنین ضدعفونی منظم سرویس بهداشتی، کف و سایر مناطقی که ترافیک تردد پا دارند بسیار مهم است.

سرانجام، داستین پیشنهاد می‌کند که یک سیستم ورود و خروج داشته باشید که به شما اطمینان می‌دهد مشتریان یک مسیر پیش‌بینی‌شده را برای اخذ خدمات دنبال می‌کنند. وی خاطرنشان می‌کند: “مرتب تمیز نگه‌داشتن آن مسیر ساده‌ترین راه برای تمیز و ایمن نگه‌داشتن محل کسب شماست.”

جما اضافه می‌کند که تجهیزات هندزفری، مانند شیرهای پدالی، تمیز کردن و حفظ بهداشت را بسیار آسان می‌کند. ازآنجاکه نسبتاً کوچک هستند و طراحی ساده‌ای دارند، تمیز کردن و نگهداری آن‌ها دشوار نیست.

  • مراقب کارکنان خود باشید

اگر کارکنان در یک محیط امن کار کنند، هرروز از آمدن به محل کار خود احساس امنیت و اطمینان بیشتری می‌کنند.

هشدارهایی را برای همکارانتان تنظیم کنید تا حداقل به مدت 20 ثانیه دست خود را با آب گرم و صابون بشویند. همچنین بسیار مهم است که تجهیزات محافظتی شخصی (PPE) مانند ماسک / محافظ صورت و دستکش برای آن‌ها تهیه کنید.

داستین می‌گوید: “مهم‌ترین چیز در حال حاضر بررسی دمای بدن پرسنل است قبل از اینکه نوبت ‌کاری جدیدی را شروع کنند.” “این امر در حالت ایدئال باید قبل از ورود آن‌ها به محل کارشان انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هر کس تا آنجا که ممکن است ایمن می‌ماند.”

اگر کسی به شما بگوید که حال خوبی ندارد یا علائم Covid-19 را نشان می‌دهد، باید یک روش پیش‌بینی‌شده داشته باشید. در حالت ایدئال، باید آن‌ها را به خانه بفرستید و در اسرع وقت آزمایش دهند.

سرانجام، درک کنید که این زمان سختی برای همه است. ایمنی در محل کار بسیار مهم است. داستین می‌گوید: ”همه ما انسان هستیم و اشتباه می‌کنیم. فراموش کردن ماسک یا عطسه کردن به دست معمول است، زیرا همه ما رفتارهای جدیدی را به خود یاد می‌دهیم.”

“این به ما بستگی دارد که با توجه به یک اشتباه یا یک عمل غیربهداشتی و تذکر آن به یکدیگر کمک کنیم، اما شما باید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.”

Covid-19 اهمیت حفظ محیط کار تمیز و ایمن را برای همه، در کافی‌شاپ‌ها و جاهای دیگر نشان داده است، با اجرای اقداماتی از قبیل برنامه‌ی تمیز کردن، هشدارهای شستشوی دست و حداقل کردن نقاط تماس، شما امنیت بیشتری را برای هردوی مشتریان و کارکنان فراهم می‌کنید.

این یک دوره‌ی زمانی چالش‌برانگیز برای کل صنعت قهوه است و سازگاری با این اقدامات جدید بسیار دشوار است. بااین‌حال، با محافظت از خود و افراد پیرامون، اطمینان حاصل می‌کنیم که همه‌ی تلاش خود را انجام می‌دهیم. در ضمن با رعایت این نکات هنوز هم می‌توانید در یک محیط سالم و بهداشتی یک فنجان قهوه‌ی خوشمزه به مشتریان خود ارائه کنید.

نوشته‌ی Gisselle Guerra

به اشتراک بگذارید :