Covid-19 از تولیدکنندگان تا باریستاها بر همه افراد در سراسر زنجیره تأمین قهوه تأثیر گذاشته است. بیش از 90٪ کافهها در سراسر جهان مجبور شدهاند در برخی از مواقع درهای خود را ببندند و گرچه این تأثیر برای برخی از کافیشاپها قابلکنترل بوده، اما برای بسیاری از دست دادن ناگهانی تجارتشان، ویرانگر بوده است.
متأسفانه، همانطور که این بحران روی کافیشاپها تأثیر میگذارد، بر افرادی که در آنجا کار میکنند نیز تأثیر میگذارد. هزاران باریستا در سراسر جهان شغل خود را ازدستداده و یا حقوقشان کم شده است.
بااینحال، اگرچه دوران سختی را پشت سر میگذاریم، اما مشتریان و مشاغل مرتبط با قهوه باید برای حمایت از کافهها و باریستاهای محلی در سراسر جهان آنچه در توان دارند انجام دهند. برای دانستن بیشتر در مورد اقداماتی که میتوان انجام داد، با چند متخصص قهوهی باتجربه صحبت کردم. ادامه مطلب را بخوانید تا از نظرات و راهکارهای آنها مطلع شوید.

COVID-19 چه تأثیری بر کافیشاپها و باریستاها گذاشته است؟
تأثیرات Covid-19 به این معنی است که عادات عمومی مصرف قهوه در جهان تغییر کرده است. درنتیجه سفارشها برای خانه و تعطیلیهای گسترده، بسیاری از کافهها را مجبور کرده تا با یک تغییر نسبتاً زیاد نسبت به گذشته به سمت ارسال محصول، تحویل رایگان و ارائهی بیرونبر، روش کسبوکار خود را تغییر دهند.
ازآنجاکه انواع و اقسام مشاغل مجبور شدهاند فعالیت خود را به حداقل برسانند و درهای خود را ببندند، بیکاری در سراسر جهان افزایش یافته است. فقط در ایالاتمتحده، نرخ بیکاری فقط در عرض دو ماه از 3.5٪ به 14.7٪ رسیده است. این امر با تمرکز قابلتوجه بر خدمات غذایی و پذیرایی – ازجمله کافیشاپها – بر افراد شاغل در تمام بخشهای صنعت تأثیر گذاشته است.

در سراسر صنعت قهوه، کافهها و باریستاها بیشترین تأثیر را از این تغییرات احساس کردهاند. مردم دیگر نمیخواهند قبل از کار یک فنجان قهوه با خود ببرند، یا بنشینند تا به ایمیلها پاسخ دهند یا در کافیشاپ به کارهای خود بپردازند.
اکنون نیز، با کاهش روند رشد بیماری در بسیاری از مناطق جهان، محدودیتهای گستردهای در تعداد افرادی که میتوانند بهطور همزمان در کافیشاپ حضور داشته باشند وجود دارد. کافهها در حال بازگشایی هستند، اما سودآوری آنها هنوز نسبتاً پایین است.
یاریسمت بارینتوس مالک کافه “Avellaneda” در مکزیکوسیتی و یکی از بنیانگذاران “Café con Jiribilla”، یک رستری قهوه است. او به من میگوید وقتی قرنطینه در مکزیک آغاز شد، اوضاع برای هر دو کسبوکار من کاملاً نامشخص بود.
او میگوید: “ما شوکه شده بودیم.” “ما مسئولیت بزرگی را احساس میکردیم که باید کافه را باز نگهداریم و مطمئن شویم که میتوانیم حقوق باریستاها و کارمندان خود را پرداخت کنیم و همچنین به فروشندگانی که با آنها کار میکنیم پول پرداخت کنیم.”
تی بن گریم مدرس قهوه و بنیانگذار و مدیر “Glitter Cat Barista” است که یک سازمان غیرانتفاعی ثبتشده در نیویورک میگوید: “شیوع این بیماری ازنظر ذهنی و اقتصادی چالشبرانگیز بوده است. بسیاری از باریستاها از مشاغل خود اخراج شده و از حمایت خارج شدهاند. “
علاوه بر این، به گفته تی بن، “روال جدید” با چالشهای جدیدی همراه است. “ما دربارهی عصبانی شدن مشتریان میشنویم زیرا باریستاها به آنها میگویند بدون ماسک نمیتوانند وارد کافیشاپ شوند. این نوع برخوردها اکنون بخشی از وظیفه آنهاست و نباید باشد. “
کافیشاپها چگونه میتوانند از کارکنان خود حمایت کنند؟
خوشبختانه، برخی کافیشاپها حتی در طول این اوقات دشوار نیز راهی برای حمایت از کارکنان خود پیدا کردهاند. برخی ابتکارات خاصی را برای حفظ حقوق باریستا حتی در دورههای کمفروش ابداع کردهاند، درحالیکه دولتها نیز اقدامات گستردهتری را برای حمایت از اشتغال در سراسر جهان آغاز کردهاند.
یاریسمت میگوید که پس از چند هفته قرنطینه و تعطیلی، پرداخت دستمزد کارمندان کار دشواری بود و همچنین اطمینان از اینکه آنها مکانی و شغلی برای بازگشت به آنجا پس از پایان قرنطینه دارند.
او به من گفت که علیرغم اینکه تصمیم دشواری بود، این فرصت را به آنها داد تا چند مورد را بررسی کنند: “ما توانستیم چشمان خود را به روی کارهایی که میتوانیم بهتر برای تیم و مشتریان خود انجام دهیم، باز کنیم.”

اکنونکه “Avellaneda” دوباره بازگشایی شده است، یاریسمت به من میگوید که او کارزاری را آغاز کرده است که در آن مردم میتوانند چند دلار برای حمایت مستقیم از کارمندان او کمک کنند. در ازای آن، او یک بسته قهوه یا یک دورهی کوتاه باریستا، به آنها هدیه میدهد. “یک مشتری این ایده را مطرح کرد و ما واقعاً آن را دوست داشتیم. احساس دلسوزی و مسئولیت توسط آنها خیلی لذتبخش بود.”
تی بن و یاریسمت یادآور میشوند که این کمکها بسیار برای باریستاها کلیدی هستند و درزمانی که همهی کافیشاپهای جهان درهای خود را دوباره باز نکردهاند، مردم هنوز هم میتوانند از طریق سامانههایی مانند GoFundBean کمکهای خود را ارسال کنند.
بااینحال، تی بن اضافه میکند: ”اگر کافهی موردعلاقهی شما باز است، ماسک بزنید، یک فنجان قهوه سفارش دهید و خوب انعام بدهید. اگر قبلاً 1 دلار میدادید، اگر میتوانید الآن 2 دلار اهدا کنید. بسیاری از باریستاها هنوز در شرایط سخت مالی قرار دارند. “
ایدههای حمایتی برای کافهها و باریستاها
در سطح گستردهتر، تعدادی از ذینفعان عمده در صنعت قهوه ابتکاراتی را برای حمایت از کافیشاپهای درگیر و کارمندان آنها ایجاد کردهاند.
در انگلستان، “Alpro” متعهد شد 325،000 پوند برای حمایت از کافیشاپهای مستقل در سراسر کشور پشتیبانی کند. این بسته بهصورت سهام رایگان برای کافهها و همچنین یک کمپین تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی بود که به بیش از 100 باریستا که در این شرایط بیکار بودند حمایت میکرد.
دیوید جیسکوت، مدیر بازاریابی “Alpro”، گفت: “کافیشاپهای مستقل ما در حال حاضر به دلیل Covid-19 با بلاتکلیفی بیسابقه و بسیاری از آنها با چالشهای مالی قابلتوجهی روبرو هستند.”
دیوید به من میگوید که “Alpro” همچنین صندوق “In It Together” را ایجاد کرده است که کمک فوری مالی را به کافیشاپهای مستقل ارائه میدهد.

مثال دیگر همکاری بین “Glitter Cat Barista”، “GoFundBean” و “Mage”، استودیوی دیجیتال در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا است که با هم ابتکار “Come Together” را ایجاد کردند که از طیف وسیعی از تلاشهای مختلف برای جمعآوری کمک مالی به باریستاها و کافهها پشتیبانی میکند.
تی بن توضیح میدهد که کافهها میتوانند در وبسایت آنها ثبتنام کنند و پس از یک فرآیند دقیق انتخاب و همچنین جمعآوری سرمایه، “Come Together” مستقیماً پول را به کافههایی که بیشترین نیاز را دارند، میدهد. تی بن میگوید این چیزی است که در این چرخه اتفاق خواهد افتاد و خاطرنشان کرد که این ابتکار، تلاش برای حمایت از حداکثر کافیشاپها و قنادیهای مستقل است.
“بسیاری از باریستاها هنوز بیکار هستند. آنها یا منتظرند یا میروند تا کاری پیدا کنند که در آنجا پول بیشتری به دست آورند و بسیاری از کافیشاپها برای حفظ کارکنان خود که مایل به نگهداری آنها هستند، در تلاش و نگران هستند. “
“تهیهی قهوه برای مردم دلیل این است که بیشتر ما عاشق این کار شدیم. بااینحال، باریستاها قبل از اینکه بتوانند در این مسیر پیش بروند، به ثبات شغلی و دستمزد قابلدوام نیاز دارند.”
ایدههای دیگر برای جمعآوری پول و حمایت از باریستاها
کافهها در سراسر جهان در ماههای گذشته، از گزینههای آنلاین قهوهفروشی تا “جعبههای انعام مجازی” و کارزارهای جمعآوری پول برای باریستاها، اقدامات گستردهای را آغاز کردهاند.
استفاده از شبکههای اجتماعی نقشی پررنگ داشته است. تی بن میگوید: “این روش خوبی برای دسترسی به مخاطبان بیشتر بوده است.” “از این طریق، کافهها توانایی گسترش برنامه عمدهفروشی قهوهی خود را دارند و مردم میتوانند قهوههای جدید را امتحان کنند.”
حتی اگر فروش در کافه در ماههای اخیر بسیار موردتوجه واقع شده باشد، فروش آنلاین در سراسر کشور با افزایش چشمگیری روبرو شده است. هرروز تعداد بیشتری از افراد در حال سفارش آنلاین هستند تا قهوهای را که قبلاً هرگز مزه نکردهاند، امتحان کنند. علاوه بر این، در چند کشور مصرفکنندهی عمده، در طی چند ماه کوتاه اشتراک قهوه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
رسانههای اجتماعی – هم از طریق تبلیغات آنلاین و هم از طریق تبلیغات دهانبهدهان – سهم بزرگی در این روندها داشتهاند. سفارش آنلاین بهعلاوه امکان بازیابی درآمد ازدسترفته با توجه به فروش کم شرکتها، امکان انتخاب بیشتر از هر زمان دیگری را در اختیار مشتریان قرار میدهد. بهعنوانمثال، انعطافپذیری خرید از تعدادی از رستریهای مختلف به این معنی است که مشتریان میتوانند طیف وسیعی از مشاغل مرتبط با قهوه را حمایت کنند.

یاریسمت میگوید: “چیزهای خوبی از این وضعیت بیرون آمده است. ما در مورد تیم خود، در مورد افرادی که کاملاً با مشاغل ما مشارکت داشتند اطلاعات بیشتری کسب کردیم. در پایان، بزرگترین و باارزشترین منبع ما بهعنوان یک شرکت، مشتریان ما هستند. “
وی اضافه میکند که در کارمندان خود وفاداری زیادی دیده است. “کرونا کار همه را مختل کرد. بااینحال، کسانی که ماندند بیشتر از هر زمان دیگری کار میکنند و اشتیاقی باورنکردنی از خود نشان میدهند.”
وی میافزاید که برای شناختن وفاداری که تیمش هنگام بستن در کافه نشان دادند، وی حتی حقوق کارمندان را نیز افزایش داده است. او به من میگوید: “من میدانم که بیمعنی به نظر میرسد.” “اما ما خوشحالیم و میخواهیم آنها خوشحال باشند.”
برای پوشش این افزایش دستمزد، یاریسمت و کارلوس تصمیم گرفتند منوی خود را گسترش دهند. آنها اکنون همبرگر و بیسکویت و همچنین قهوه نیز میفروشند.
او به من میگوید: “همه خوشحالاند، تیم ما بیش از هر زمان دیگری در مدیریت کافه اثرگذارند و این را نهتنها در کلمات، بلکه در اقدامات آنها نیز میبینیم. آنها انگیزهی بیشتری دارند، راندمان بهتری دارند و ما خوشحالیم که میتوانیم این کار را انجام دهیم.”

در نظر بسیاری از افراد، باریستاها مشوق مصرف قهوه هستند. آنها نقش مهمی در معرفی مردم به دنیای جدیدی از طریق قهوه دارند.
همه افراد در زنجیرهی تأمین قهوه با این شرایط سخت دستوپنجه نرم میکنند. اگرچه تغییرات در سفارشهای حضوری و آنلاین به شما کمک میکند، اما این موارد از دست دادن قابلتوجه فروش بسیاری از کافهها در ماههای اخیر را پوشش نمیدهد.
به همین ترتیب، مهم است که اطمینان حاصل کنیم این مشکلات را پذیرفتهایم و آنچه را که میتوانیم برای حمایت از همهی اجزا در هر مرحله از این زنجیره، انجام میدهیم، ازجمله کافیشاپها، صاحبان آنها و باریستاها.
نوشتهی Ana Valencia