download

4 دلیل برای تلخ بودن قهوه

WhatsApp
Email
Twitter

هیچ‌چیز بدتر از آماده کردن یک فنجان قهوه، نزدیک دهان بردن آن، پنداشتن اینکه شیرین است و دریافتن اینکه بسیار تلخ می‌باشد، نیست. قهوه‌ی شما باید انفجاری از طعم‌های خوب باشد نه حجم زیادی از طعم تلخی ناخوشایند. پس دلیل اینکه در پایان تلخی نصیب شما می‌شود چیست؟

آیا قهوه باید تلخ باشد؟

دانستن این نکته جالب است که قهوه اغلب با تلخی هم‌نشینی دارد. درحالی‌که تلخی دریک فنجان قهوه‌ی خوب نقش مهمی را بازی می‌کند، ولی اگر یک فنجان قهوه‌ی واقعاً خوب را نوش جان‌کنید درخواهید یافت که تلخی با طعم غالب قهوه فاصله دارد. به‌جای آن شما دامنه‌ی طعم‌های متفاوتی را کرد از طعم‌های گُلی تا ادویه‌ای و شکلاتی حس خواهید. در حقیقت برای توصیف یک قهوه‌ی خوب از کل چرخه‌ی طعم استفاده می‌شود.

 

 

پس اگر تلخی تنها طعمی است که شما در قهوه‌ی خود حس می‌کنید ممکن است موارد زیر وجود داشته باشد:

چرا قهوه‌ی شما تلخ است:

دلایل فنی

دم آوری قهوه یک علم است و دلیل اصلی برای تلخی آن عصاره گیری بیش‌ازحد (Over Extraction) هست. عصاره گیری پروسه‌ای است که طعم دانه‌های قهوه را بیرون می‌کشد و آب شفاف را به مایع دم شده‌ی لذت بخشی تبدیل می‌کند. زمانی که آب با قهوه‌ی آسیاب‌شده مخلوط می‌شود یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که طعم‌های ترکیبی را در خود حل می‌کند.

در اینجا نکاتی که باعث به دست آمدن یک قهوه‌ی تلخ و نامطلوب می‌شوند و البته به‌راحتی می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد آمده است:

به قهوه مدت‌زمان زیادی برای خیس شدن می‌دهید

این موضوع زمانی که قهوه خود را با فرنچ پرس آماده می‌کنید بسیار اتفاق می‌افتد. اکثر افراد تمایل به باقی گذاردن قهوه در فرنچ پرس دارند حتی بعدازاینکه فیلتر (Plunger) آن را فشار می‌دهند. اگر این کار را انجام دهید عصاره گیری قهوه ادامه پیدا می‌کند و دفعه‌ی بعدی که از آن‌یک فنجان بریزید قطعاً از بار اول تلخ‌تر خواهد بود. اگر مایلید قهوه‌ی لذت بخشی بنوشید بلافاصله آن را به ظرف حرارتی منتقل کنید تا گرم بماند.

اندازه‌ی آسیاب به‌اشتباه انتخاب‌شده است

آسیاب دانه‌های قهوه نحوه‌ی انحلال طعم‌ها را تغییر می‌دهد، به این معنا که اگر آسیاب درشت باشد احتمال عصاره گیری ناقص و به دست آمدن طعمی‌ترش یا حتی بی‌مزه وجود خواهد داشت. از طرف دیگر اگر آسیاب شما بسیار ریز باشد قهوه‌ای بیش‌ازحد عصاره گیری شده و تلخ خواهید داشت. روش‌های مختلف دم آوری نیازمند آسیاب‌های متفاوت است و حتی گاهی لازم است برای پیدا کردن نقطه‌ی شیرینی آزمایش‌هایی را انجام دهید؛ بنابراین اگر فنجان قهوه‌ی تلخی دارید احتمال اینکه این اتفاق به‌واسطه‌ی آسیاب ریز افتاده باشد وجود دارد.

ممکن است آب بیش‌ازحد داغ باشد

دمای آب نقش اساسی در دم آوری قهوه ایفا می‌کند و اگر این دما بیش‌ازحد بالا باشد باعث عصاره گیری ترکیبات تلخ‌تر می‌شود. بر اساس تحقیقات موسسه‌ی ملی قهوه (National Coffee Association) دمایی بین 195 درجه فارنهایت (90.5 درجه‌ی سانتی‌گراد) و 212 درجه‌ی فارنهایت (100 درجه‌ی سانتی‌گراد) برای عصاره گیری بهینه ایده آل است. آب در 100 درجه‌ی سانتی‌گراد به جوش می‌آید پس به عبارت ساده‌تر اجازه ندهید بیش‌ازحد بجوشد و زمانی که آب به نقطه‌ی جوش رسید قبل از اضافه کردن به قهوه‌ی آسیاب‌شده حدود یک دقیقه به آن استراحت دهید.

شاید تجهیزات شما تمیز نباشند

عصاره گیری بیش‌ازحد تنها مقصر تلخی قهوه‌ی شما نیست. باقی‌مانده‌ی قهوه از دفعات قبل در تجهیزات به‌شدت در طعم قهوه‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود. از تمیز بودن تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید.

نویسنده:Anna Brones

مترجم: زهرا دادگستر

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد