new-barista

توصیه‌هایی برای باریستاهای تازه‌کار

WhatsApp
Email
Twitter

اولین روزی که به عنوان یک باریستا شروع به کار کرده بودید رو به خاطر می‌آورید؟ من اون روز حس نوزادی رو داشتم که تازه به یک دنیای جدید پا گذاشته. ترسیده بودم، هیجان‌زده و کمی کنجکاو. باریستاهای قدیمی‌تر رو می‌دیدم که چگونه با بخار به راحتی فوم درست می‌کردند، چگونه از دستگاه شات های اسپرسو می‌گرفتند و چگونه با مهارت کامل اون ها رو به دست مشتری می‌دادند.

تمام اون صحنه‌ها شبیه جادو بود، با خودم فکر می‌کردم که خیلی زود من هم شبیه اونها میشم و می‌تونم دستی در این کار داشته باشم. من به مدت سه سال به عنوان باریستا و سوپروایزر در کافی‌شاپ The Coffee Bean &  Tea Leaf کار کردم و حالا هفت توصیه دارم برای کسانی که تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند و امیدوارم مفید باشد.

1-ریلکس باشید، خیلی زود همه چیز را فرا می‌گیرید.

چیزی که من در بسیاری از باریستاهای تازه‌کار دیده‌ام ترس است، ترس از آموزش درست کردن قهوه، چرا که هرروز دستورالعملی که روز قبل فراگرفته‌اند را فراموش می‌کنند. بعد به باریستاهای قدیمی‌تر نگاه می‌کنند که چگونه با سرعت قهوه‌ها را آماده می‌کنند و بعد با خود فکر می‌کنند که ما چقدر کندیم. اولین چیزی که باید رعایت کنید این است که آرام باشید. خیلی زود یاد خواهید گرفت که دستورالعمل درست کردن بیشتر قهوه‌ها بسیار به هم شبیه است و اگر یکی از آن‌ها را یاد بگیرید درست کردن باقی آن‌ها خیلی زود به یکی از روتین‌های زندگی‌تان تبدیل خواهد شد.

2- از اشتباهاتتان یاد بگیرید.

بدون شک همه شما در روزهای اول کارتان خطا خواهید کرد. قبل از دم کشیدن کامل قهوه، پروسه‌ی آن را متوقف می‌کنید یا مثلاً فنجان لته را بر روی کانتر برمی‌گردانید. همه این موارد اجتناب‌ناپذیر است. ولی فراموش نکنید که همه‌ی آن لحظات را به عنوان تجربیات آموزش خود به خاطر بسپارید. نگران نگاه‌های سرزنش گر باقی باریستاها هم نباشید. آن‌ها خودشان هم در روزهای اول کارشان نظیر این اشتباهات را کرده‌اند. اما مهم‌ترین چیزی که باید از اشتباهاتتان یاد بگیرید این است که دریابید چه چیزی منجر به آن اشتباه گشت تا دومرتبه آن را تکرار ننمایید.

3- به همکارانتان لبخند بزنید.

اگر این حس به شما دست داد که همکارانتان نگاهی قضاوت گر به شما دارند، شاید آن‌ها واقعاً در حال قضاوت شما و اشتباهاتتان هستند. نترسید، خیلی زود یاد خواهید گرفت که باریستا بودن شبیه به حضور داشتن در یک جمع غیرعادی و منحصربه‌فرد است. همه ما از اشتباهاتمان یاد می‌گیریم و کم‌کم خودمان را به عنوان یک باریستای خوب ثابت می‌کنیم. شما تازه‌کار هستید و دیگر باریستاها در تلاش‌اند که بفهمند شما چه میزان در کار خود شایستگی دارید. وقتی قهوه‌ای را به‌اشتباه روی کانتر برمی‌گردانید و همه چیز آشفته می‌شود، آسان‌ترین کار این است که خودتان را وحشت‌زده و مضطرب نشان دهید، ولی این کار را نکنید. تمام تلاشتان را به کار ببندید تا لبخند بزنید. سلام و خداحافظ گفتن هنگام ورود و خروج را از یاد نبرید و باور کنید با این رفتارها حس قدردانی سایرین را نیز برمی‌انگیزانید.

4- باریستا بودن به‌هیچ‌وجه یک مسئله شخصی نیست.

مشتری‌ها برای شما معنا می‌یابند. مرد بدخلقی را تصور کنید که پول قهوه‌اش را روی کانتر پرت می‌کند و درحالی‌که شما از او می‌پرسید”:چه اندازه‌ای؟” به شما هیچ توجهی نمی‌کند. همان زمان خانمی که در صف ایستاده سرش را می‌گرداند و درحالی‌که به این مسئله که شما تا چه حد آزرده شده‌اید آگاه است از اینکه شما دوباره سؤال خودتان را تکرار می‌کنید و از مرد می‌خواهید اندازه قهوه‌اش را مشخص کند شگفت‌زده می‌شود. به یاد داشته باشید، مردم از شما بدشان نمی‌آید، فقط گاهی بعضی‌ها برخورد با روی خوش را فراموش می‌کنند. زمانی که یک مشتری با روی خوب و گشاده با من برخورد می‌کند قطعاً باقی روزم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث سرخوشی من می‌گردد. این همان نقطه‌ای است که درمیابید هیچ شغلی از باریستا بودن هیجان‌انگیزتر و لذت‌بخش‌تر نیست. حالا چه تصمیمی دارید؟ می‌خواهید با درست کردن یک نوشیدنی بی‌کیفیت برای آن مرد بداخلاق تمام چیزهایی که من گفتم را نادیده بگیرید؟ نه، این کار را نکنید. نوشیدنی آن مرد را آماده سازید و جوری برخورد کنید که انگار او هیچ تفاوتی با باقی مشتریان ندارد. لبخند بزنید، با او ارتباط برقرار کنید و به خاطر داشته باشید همیشه همه چیز همان‌طور که ما می‌خواهیم زیبا نیست.

5- ریلکس باشید، درست کردن آن نوشیدنی‌ها به‌زودی به پایان خواهد رسید.

خب به نظر می‌رسد همه چیز خوب دارد پیش می‌رود. شما چند هفته‌ای است که به کار مشغولید و کم‌کم به فوت‌وفن کار آشنایی پیدا می‌کنید. درست همین زمان مشتری‌ای وارد می‌شود و 10 نوشیدنی متفاوت سفارش می‌دهد. احتمالاً اولین واکنش شما حس وحشت است و به این فکر خواهید کرد که چگونه همه‌ی آن نوشیدنی‌ها را به بهترین نحو و در کمترین زمان آماده سازید. ریلکس باشید. اگر شانس داشته باشید باریستاهای دیگر با نگاهی به لیست بلندبالای نوشیدنی‌های سفارش داده شده به کمک شما خواهند شتافت، که حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، نباید از خاطر ببرید، شما پیش از این هم این کار را انجام داده‌اید و تمام آن نوشیدنی‌ها را درست کرده‌اید، این بار تنها به کمی زمان نیاز دارید. بر روی چیزی که می‌خواهید درست کنید تمرکز کنید و کار خود را انجام دهید. شما قطعاً توانایی درست کردن تمام آن نوشیدنی‌ها را در زمانی کمتر از 5 دقیقه ندارید، کمی بیشتر طول خواهد کشید، اما نگران نباشید و با بیشترین سرعتی که می‌توانید کارتان را انجام دهید.

6- از قدرت ذهنتان استفاده کنید.

این توصیه، توصیه‌ی مورد علاقه من است. باریستا بودن بی‌نظیر است اما گاهی دچار خستگی‌های ذهنی و جسمی می‌شوید. من روزی به این نکته رسیدم که احساس کردم مردم راجع به باریستایی صحبت می‌کنند که تلخ است، بدخلق است و از همه چیز و همه‌کس زود به ستوه می‌آید. آن شخص من بودم. من همیشه دوست داشتم انسانی شاد، آرام و خوش‌برخورد باشم و به هیچ عنوان دلم نمی‌خواست شغلم خدشه‌ای به آن وارد کند. تصمیمی که گرفتم این بود که قبل از کار و حتی حین انجام آن با خودم صحبت کنم. من صبح‌ها ساعت 4 سرکار می‌رفتم و تمام مسیر جمله‌هایی نظیر: امروز چه روز زیبایی است، امروز یک روز فوق‌العاده برای من است، امروز اگر کسی کوچک‌ترین دلخوری‌ای در من ایجاد کرد من با او به بهترین نحو برخورد خواهم کرد، و امروز هم مثل هرروز سفارش‌های مشتریان را می‌گیرم، لبخند می‌زنم و برایشان قهوه درست می‌کنم را با خود تکرار می‌کردم. شاید باورتان نشود ولی این جملات به طرز خارق‌العاده‌ای مؤثر بودند، آن‌ها را امتحان کنید و به آنچه با خود تکرار می‌کنید باور داشته باشید و مثبت فکر کنید.

7- سؤال بپرسید.

به عنوان توصیه‌ی آخر، سؤال‌هایتان را همیشه بپرسید. به همین سادگی. اگر چیزی را نمی‌دانید، فراموش کرده‌اید یا اطمینان کامل به آن ندارید، راجع به آن از دیگران سؤال کنید. به خاطر داشته باشید ما همیشه همه چیز را نمی‌دانیم، این یک امر طبیعی و عادی است.

موفق باشید باریستاهای جدید! شما انتخاب شده‌اید تا برای دوستداران کافئین بهترین قهوه‌ها را آماده سازید، شما یک قهرمان واقعی هستید.

برگرفته از وب‌سایت www.thebaristalife.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد