tabestan

پنج برزیلیِ معروف تابستانی

WhatsApp
Email
Twitter

 

برزیل تابستا‌ن‌های گرمی دارد. بسته به آنکه کجای برزیل باشید، تابستان ممکن است تا یک سال تمام ادامه داشته باشد. برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده قهوه‌‌ی دنیاست و خود نیز مصرف‌کننده‌ی عمده‌ی قهوه‌ی کافهزینیو (Cafezinho) (انواع قهوه‌های‌ فیلتر‌شده که در فنجان‌ چینی سرو می‌شوند) است. منطقی است که ما برزیلی‌ها خلاقیت و هنر بیشتری برای خلق نوشیدنی‌های خنک بر پایه‌ی قهوه صرف کنیم. بااینکه تابستان‌هایمان واقعاً گرم است اما ما همچنان عاشق قهوه مانده‌ایم. بعضی وقت‌ها آن بیرون هوا آن‌چنان گرم است که تصور نوشیدن یک شات فوری اسپرسو هم مشکل است؛ اما ناگفته نماند ما در این مورد کمی هم عقب هستیم. اکثر برزیلی‌ها قهوه‌نوش‌های سنتی هستند و چندان راقب به امتحان کردن جایگزین‌های جدید مانند آیسدکافی و یا کلد برو (دم‌آوری سرد) نیستند.

اما در شهرهای بزرگ‌ برزیل موج این تحولات نو به راه افتاده است. به‌واسطه‌ی تغییرات آب‌وهوا به‌عنوان‌مثال حداکثر دمای ثبت‌شده‌ی ریو در تابستان گذشته در حدود 50 درجه‌ی سانتی‌‌گراد بوده است و همین‌طور به علت افزایش جمعیت جوان مخاطب قهوه، اکنون کافه‌ها و بارهای خلاقانه‌تری در برزیل به وجود آمده‌ که صاحبانشان به دنبال به چالش کشیدن ذائقه‌ی برزیلی‌ها با خلق قهوه‌های خنک تابستانی بر پایه‌ی قهوه هستند. خوشبختانه بسیاری از این نوشیدنی‌ها محبوبیت خوبی پیداکرده‌اند. ما هم می‌خواهیم 5 تا از بهترین‌هایشان را بریتان معرفی کنیم. اگر روزی به برزیل رفتید حتماً سراغ این نوشیدنی‌ها را در آنجا بگیرید. البته به‌دوراز گرمای تابستان در تهویه‌ی مطبوع خانه‌ی خودتان هم که باشید و یا در هر فصلی که بخواهید می‌توانید این برزیلی‌ها را درست کنید!

 

تروپیکالیا (Tropicalia) ابداع کافه سکرتو (Café Secreto)

از خوبی‌های زندگی در ریو دِ ژانریو یا دیگر شهرهای ساحلی برزیل آن است که می‌دانید در کنار منبع تمام‌نشدنی آب نارگیل تازه زندگی می‌کنید. گابریلا ریبایرو (Gabriella Ribeiro) و باریستاهای کافه‌ی سکرتو از مدت‌ها پیش در فکر ترکیب این نارگیل‌های تازه با قهوه بودند. در ابتدا تصمیم گرفتند که از قهوه‌ی فیلترشده استفاده کنند (دم‌آوری قهوه با استفاده از آب نارگیل)؛ اما با این روش عطروطعم قهوه به‌خوبی عصاره‌گیری نمی‌شد. پس‌ازآن نارگیل را با اسپرسو امتحان کردند. (ترکیب یک شات اسپرسوی معمولی با آب نارگیل)؛ که یک ترکیب بی‌نظیر از کار درآمد. من هم آن را امتحان کردم؛ طعمی واقعاً عالی دارد. بااینکه طرفدار هیچ جور نوشیدنی اسپرسوی سرد نبوده‌ام! ریبایرو دوست‌داشتنی و سخاوتمند است. او طرز تهیه‌ی نوشیدنی‌اش را باکمال میل در اختیارمان گذاشت. اگر به ریو رفتید فراموش نکنید این ترکیب جادویی و تازه را حتماً در کافه‌ سکرتو امتحان کنید.

طرز تهیه:

یک شات اسپرسو به مقدار 30 میلی‌لیتر

آب نارگیل تازه به مقدار 150 میلی‌لیتر

یخ

این سه را در یک همزن دستی خوب بهم‌زده، در لیوان بریزید و میل کنید.

 

کایپی‌کافی Caipicoffee ابداع Noete Café Clube

کایپیرینا (Caipirinha) نوشیدنی معروف برزیل است که با شربت کاچاکا تهیه می‌شود. گیلهرم کاستا (Guilherme Costa) و گابریل کابرال (Gabriel Cabral) مؤسسان کافه‌ی Noete Café Clube در بِلو هوریزانته (Belo Horizante) راهی پیدا کردند تا این نوشیدنی محبوب برزیلی را با قهوه ترکیب کنند. پس از چند سال تلاش، آن‌ها توانستند ایالت میناس‌گرایس برزیل را باشهرت ارائه‌ی باکیفیت‌ترین قهوه‌ی‌ تخصصی و نوشیدنی کاچاکا به تمام جهان بشناسانند.

حاصل کار، یک نوشیدنی شیرین و خوش‌طعم است که می‌تواند ایده‌آل ترین پیش‌غذای ساعات آخر یک ظهر تابستانی در برزیل باشد. به توصیه‌ی کابرال اگر کاچاکا نداشته باشید می‌توانید از یکی از شربت‌های شیرین خانگی خود استفاده کنید. کافه Noete طرز تهیه‌ی این نوشیدنی کافئین‌دار را در اختیارمان قرار داده‌است:

طرز‌ تهیه:

75 میلی‌لیتر کاچاکا یا شربت

یک قاشق غذاخوری عسل (عسل مورداستفاده‌ی کافه Noete از خود درخت قهوه تهیه می‌شود.)

یخ

آب گازدار

75 میلی‌لیتر قهوه‌ی کلد برو

نصف لیموی چکانده شده

3 برش از لیمو

عسل، شربت، آب گازدار و لیموی چکانده‌ شده را باهم ترکیب کنید. آن‌ها را به همراه یخ، درون یک لیوان زیبا بریزید. برش‌های لیمو را نیز درون لیوان بیندازید. در پایان کار قهوه‌ی کُلد برو را هم اضافه کنید. نوشیدنی‌تان را هم زده و لذت ببرید!

وایت برو White Brew محصول Um Coffee Company

 

چند ماه پیش یکی از باریستاهای شرکت اوم کافی (Um Coffee Company) به نام میدوری مارتینز (Midory Martins) در چالشی قرار گرفت تا برای منوی تابستانه‌ی کافه‌ اوم یک نوشیدنی سرد بر پایه‌ی قهوه ابداع کند. پس از کمی آزمون‌وخطا نتیجه‌ چیزی بود به نام وایت برو. میدوری می‌گوید: من همیشه دنبال رسیدن به یک ترکیب خوب قهوه و نارگیل بوده‌ام. ابتدا این ترکیب را با شیر نارگیل درست کردم و به‌تدریج مخلفات و افزودنی‌های دیگری را هم به ترکیب اضافه ‌کردم تا نهایتاً به دستور ‌تهیه‌ی ایده‌آلم دست پیدا کردم.

وقتی از مارتینز و صاحبان کافه در مورد اندازه‌های دقیق هر یک از مواد ترکیبی این نوشیدنی سؤال کردم، به من خندیدند (محرمانه‌ است!)؛ اما نکاتی از آن را در اختیارم گذاشتند. من هم در خانه این نوشیدنی را با استفاده از مقادیر زیر درست کردم و نتیجه‌ی کار یک نوشیدنی کمی چرب و دسر مانند از آب در‌آمد؛ اما شما برای تجربه کردن وایت بروی اصلی می‌توانید به کافه‌ی زیبای آن‌ها در محله‌ی بوم ریتیرو (Bom Retiro) در قلب سائوپائولو بروید.

طرز تهیه:

شیر شیرین و غلیظ

شیر فوم داده‌شده

شیر نارگیل

قهوه‌ی کلد برو (در کافه‌ی شرکت اوم کافی از بوربون زرد طبیعی برای تهیه کلد برو استفاده می‌کنند.)

یک عدد یخ بزرگ!

توصیه می‌شود به‌اندازه‌ی نصف مجموع سه نوع شیر، کلد برو مصرف کنید.

هر سه نوع شیر را با استفاده از همزن سیمی به هم زده و ترکیب کنید.

تکه یخ را در یک لیوان بزرگ بیندازید – یخ باعث می‌شود تا هر سه جزء نوشیدنی به شکل لایه‌های جدا از هم در لیوان قرار بگیرند- ترکیب شیر را اضافه کنید و سپس کلد برو را با دقت طوری به لیوان اضافه کنید که با دیگر اجزاء ترکیب نشود. در این مرحله مارتینز سطح نوشیدنی را با شیر فوم‌دار پر می‌کند.

یک توصیه‌ی حرفه‌ای: برای میل کردن این نوشیدنی از نی استفاده کنید تا اگر خواستید سه لایه را هم زده و با هم ترکیب کنید.

 

کافی‌موهیتو Coffee Mojito ابداع CoLab

این یک نوشیدنی بدون الکل است که توسط کولب (CoLab) در ریو دِ ژانریو با ایده‌ی موهیتوی کافئین‌دار ابداع‌شده است. طعم اصلی همان موهیتو است اما ترکیب ‌لیمو با قهوه در این نوشیدنی یک اتفاق عجیب و درعین‌حال خوشمزه رقم می‌زند. کافی‌موهیتو می‌تواند انتخاب ایده‌آل یک روز گرم تابستانی باشد. (همین‌طور صبح‌ها؛ چراکه نه؟)

طرز تهیه:

حدود 10 برگ نعناع

30 میلی‌لیتر عصاره‌ی شکر

یک شات اسپرسوی 30 میلی‌لیتری

15 میلی‌لیتر آب‌لیموی تازه

آب گازدار

پوست لیمو (برای خوش‌طعم کردن)

پوره‌ی یخ

برگ‌های نعناع‌ را به‌آرامی فشار دهید تا عطر و روغن آن‌ها خارج شود. نعناع، آب‌لیمو، عصاره‌ی شکر و اسپرسو را درون یک لیوان بریزید. سپس آن‌ها را به هم بزنید. پوره‌ی یخ را اضافه کنید و آب گازدار را هم‌روی نوشیدنی بریزید. با برگ نعناع سطح نوشیدنی را تزئین کرده و نوش جان‌کنید.

 

کافی‌اسپریتز Café Spritz ابداع Birita Casa de Cocktail

دیوگو سیپریانو (Diogo Cypriano) در اصل یک میکسولوژیست که به قهوه علاقه‌مند شده است. او اکنون با تعداد زیادی از کسانی که درزمینه‌ی دانه و قهوه‌ی تخصصی در Birita Casa de Cocktail واقع در ایالت ویتوریا در شهر اسپرتو سانتو (Espirito Santo) فعالیت می‌کنند در حال همکاری است. کافی اسپریتز یکی از نوشیدنی‌های ابداعی است که با میوه‌ی بسیار اسیدی و انرژی‌زای پیتانگا (Pitanga) درست می‌شود. البته نام این میوه فقط برای برزیلی‌ها آشناست. برای این نوشیدنی هم می‌‌توانید از یکی از شربت‌های خانگی خود استفاده کنید. این ترکیب ممکن است کمی پیچیده باشد و درست کردن آن نیاز به زمان و دقت بیشتری داشته باشد؛ اما نتیجه‌ی کارتان هم بسیار هیجان‌انگیزتر خواهد بود. یک نوشیدنی بسیار عطرآگین، غنی و مرکباتی. حتی شایسته است که برای جشن گرفتن پایان یک روز کاری سخت آن را میل کنید!

طرز تهیه:

50 میلی‌لیتر قهوه‌ی فرنچ‌پرس (به توصیه‌ی سیپریانو بهتر است از 10 گرم قهوه و 100 میلی‌لیتر آب استفاده کنید و 2 دقیقه برای دم‌کردن قهوه زمان بگذارید)

6 عدد پیتانگای رسیده

40 میلی‌لیتر عصاره‌ی لیمو

40 میلی‌لیتر از شربت دلخواه

6 قالب یخ

120 میلی‌لیتر آب‌انگور

1 برش پرتقال

1 برش لیموترش

میوه‌ی پیتانگا را به مدت 5 دقیقه خیسانده و تمامی دیگر مخلفات را باهم درون یک همزن دستی تکانده و ترکیب کنید. یخ‌ها را درون یک لیوان زیبا بریزید! آب انگور و قهوه را بر روی یخ‌ها ریخته؛ سپس ترکیب پیتانگا را هم به آن اضافه کنید و برش‌های لیمو و پرتقال را بر روی نوشیدنی‌تان قرار دهید. نوش جان!

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد