images

کـاپوچیــنو  یا لـاتـه‌؟!!!

WhatsApp
Email
Twitter

کـاپوچیــنو  یا لـاتـه‌؟!!!

تفـاوت درچیـست؟

 

به‌عنوان یک باریستا همیشه با این سؤال از جانب مشتریان مواجهم: «تفاوت میان کاپوچینو و لاته چیست؟» این دو در عمل شباهت‌های بسیاری دارند. امّا با بررسی جزئیات هرکدام تفاوت‌هایشان به چشم خواهد آمد.

کاپوچینو در برابر لاته

شکل بالا نشان می‌دهد که تفاوت اساسی میان کاپوچینو و لاته در نسبت‌های استفاده از اسپرسو، شیر و فوم شیر است.

بنا بر آنچه از قدیم مرسوم بوده کاپوچینو فوم بیشتر امّا مقدار شیر کمتری نسبت به لاته دارد. دیگر آنکه برخلاف لاته سطح کاپوچینو با پودر شکلات تزئین می‌شود. (البته درگذشته از پودر شکلات برای تزیین بیشتر استفاده می‌شد ولی رفته‌رفته طراحی با شیر جای آن را گرفته است.)

فارغ از این تفاوت‌ها طعمی که هر دو به ما می‌دهند در عمل یکسان است. امّا کاپوچینو به خاطر پودر شکلاتی که بر روی آن استفاده‌شده کمی از لاته شیرین‌تر است. بااین‌وجود هنگام نوشیدن هرکدام از آن‌ها بافت متفاوتی از قهوه احساس می‌کنید. کاپوچینو با داشتن فوم بیشتر کمی سنگین‌تر به نظر می‌رسد. می‌توانید آن فوم را درون نوشیدنی هم زده و نوش جان‌کنید. لاته امّا فوم کمتری دارد، با بافتی نر‌م‌ و روان‌ که شما آن را راحت‌ و سریع می‌نوشید.

اکنون می‌خواهیم دستور تهیه این دو نوشیدنی را نیز باهم مقایسه کنیم. هر دو قهوه مشابه ظاهراً مشابه به نظر می‌رسند. ولی ما می‌خواهیم بدانیم زیر سطح هرکدام چه خبر است.

 

کاپوچینو چطور درست می‌شود؟

مراحل درست کردن کاپوچینو ازاین‌قرار است:

1-یک شات اسپرسو در یک فنجان عصاره‌گیری کنید.

2-شیر بخار داده‌شده را نیز اضافه کنید.

3-به این فنجان به‌اندازه‌ی بیش از یک سانتی‌متر فوم شیر اضافه کنید.

4-و در آخر بر سطح نوشیدنی پودر شکلات بریزید یا با یک آرت جذاب آن را سرو کنید.

 

لاته چگونه درست می‌شود؟

 

مراحل درست کردن لاته به شرح زیر است:

  1. یک شات اسپرسو در یک فنجان عصاره‌گیری کنید.
  2. شیر بخار داده‌شده اضافه کنید.
  3. به‌اندازه‌ی کمتر از یک سانتی‌متر به فنجان خود فوم شیر اضافه کنید.
  4. به دلخواهتان روی نوشیدنی طرح زده و آن را به یک لاته‌آرت تبدیل کنید.

لاته‌ها و کاپوچینو‌ها را در چه ظروفی سرو می‌کنند؟

نکته‌ی جالب آن است که هر نقطه از دنیا روش خاص خود را در سرو کاپوچینو و لاته دارد. برای نمونه در تصاویر بالا برای هر دو نوشیدنی از فنجان‌های سرامیکی استفاده‌شده‌ که روش مرسوم آمریکایی‌هاست.

در استرالیا و نیوزلند، به‌طورمعمول لاته را در یک لیوان شیشه‌ای سرو می‌کنند. امّا خود نوشیدنی دقیقاً با روش مشابه تهیه‌ می‌شود. تنها تفاوت موجود، همان ظرف سرو لاته است.

روی سطح کاپوچینو باید پودر شکلات ریخته شود؟

ریختن یا نریختن پودر شکلات! مسئله این است. بحث‌برانگیزترین مورد بین باریستاها استفاده از شکلات در کاپوچینو است.

برای مثال، بروید در ایتالیا کاپوچینویی سفارش دهید؛ روی آن نوشیدنی شکلاتی برایتان ریخته نخواهد شد. برعکس اگر همان کاپوچینو را در استرالیا، نواحی بریتانیا و یا در نیوزلند سفارش دهید، روی سطح آن را از شکلات پر می‌کنند. امّا در آمریکا، ریختن یا نریختن آن شکلات‌های بحث‌برانگیز از این کافه تا آن کافه‌ فرق می‌کند.

امّا ریشه‌ی این تفاوت‌ها در کجاست؟

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد:

دلیل اول آن است که هیچ استاندارد بین‌المللی یا کتاب قانون برای طرز تهیه کاپوچینو موجود نیست.

و دلیل دوم با عادت‌ها و سلیقه‌های متفاوت هر منطقه مرتبط است. من خود یک استرالیایی هستم و همیشه بر روی کاپوچینو از پودر شکلات استفاده می‌کنم. این کاری است که تمام کافه‌های اینجا برای نشان دادن تفاوت میان کاپوچینو و لاته انجام می‌دهند. امّا ممکن است مشتری دیگری هم باشد که از کاپوچینو انتظار دیگری دارد.

پس چه کنیم؟ پودر شکلات آری یا خیر؟

جواب این سؤال چندان راضی‌کننده نیست. «چون به عادات و تمایلات هر منطقه بستگی دارد.». پیشنهاد من امّا آن است که کاپوچینو را با هر دو روش درست کنید و خودتان تفاوت داشتن یا نداشتن پودر شکلات را بسنجید.

در آخر کدام را انتخاب می‌کنید؟ کاپوچینو یا لاته

اگر طرفدار شکلات و فوم زیاد هستید، کاپوچینو همان گزینه‌‌ی اید‌ه‌آل شماست. اگر قهوه‌ی خود را با فوم کمتر و بدون شکلات دوست دارید، در این صورت لاته را انتخاب خواهید کرد.

مترجم: محمد مجیدی

منبع: http://www.latteartguide.com

http://www.latteartguide.com/2016/01/cappuccino-vs-latte.html

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد