v60-and-chemex

V60 Vs Chemex

WhatsApp
Email
Twitter

قهوه‌ای تمیز و با طعم‌های مطلوب توصیفی است که اغلب کسانی که قهوه‌های فیلترشده با این دو روش را می‌نوشند از خود ارائه می‌دهند. پس جای تعجبی نیست که چرا دوستداران قهوه کم‌کم به این قبیل شیوه‌های دم کردن قهوه روی می‌آورند و از دم کردن آن با ماشین‌های گوناگون فاصله می‌گیرند.

در بین تمام روش‌هایی که با استفاده از فیلتر و در راستای دم کردن قهوه صورت می‌گیرد، کمکس و V60 در بین دوستداران قهوه جایگاه ویژه‌تری برای خود یافته‌اند.

این دو نوع روش دم آوری بااینکه در نگاه اول شبیه به نظر میرسند اما با یکدیگر تفاوت دارند. با هم نگاهی به تفاوت‌های آن‌ها می‌اندازیم تا کمکی کرده باشیم به شما برای سفارش قهوه‌ی بعدی‌تان.

V60

این روش ابتدا در ژاپن تولید شد و به دلیل طراحی بی‌نظیر آن، قابلیت حمل و شستشوی آسان و همچنین طعم فوق‌العاده‌ی قهوه‌ی حاصل از آن طرفداران بسیاری پیدا کرد. دلیل نام‌گذاری آن طراحی منحصربه‌فرد آن است. به علت V شکل بودن و همچنین زاویه‌ی 60 درجه‌ای که از دو طرف با زمین می‌سازد. همچنین وجود شیارهای درون آن باعث می‌شود که از جریان هوا در میان قهوه‌ی خود اطمینان حاصل نمایید.

سوراخ بزرگ‌تری که در پایین قرار دارد به همراه فیلتری که روی آن قرار می‌گیرد به شما این اجازه را می‌دهد که قدرت و طعم فنجان قهوه‌ی خود را از طریق سرعت و ریتم نفوذ آب به درون قهوه‌ی آسیاب شده تغییر دهید و اصلاح نمایید.

برای استفاده از این سیستم دم آوری، شما با قراردادن فیلتر بر روی آن آغاز به کار می‌کنید و سپس قهوه‌ی آسیاب شده را درون آن می‌ریزید. آب گرم را به‌صورت مارپیچی به روی قهوه سرازیر می‌کنید و این عمل را چندین بار بافاصله‌های 10 الی 15 ثانیه‌ای تکرار می‌نمایید.

زمان دم آوری قهوه با این روش چیزی نزدیک به دو الی سه دقیقه به طول می‌انجامد و می‌تواند قهوه‌ای با سایزهای متفاوت از یک فنجان تا شش فنجان را پوشش دهد.

The Chemex

طراحی شگفت‌انگیز این وسیله جای خود را در موزه هنرهای مدرن نیویورک پیدا کرده است، که موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود. شکل پیکربندی آن، با چوب جلا زده و یک روبان چرمی، همه و همه آن را به تلفیقی از طراحی زیبا و عملکرد فوق‌العاده بدل کرده است. علاوه بر این‌ها این وسیله به شما تجربه‌ی نوشیدن یک قهوه‌ی کاملاً متفاوت را می‌دهد، قهوه‌ای که تلخ نیست و رسوبی در ته فنجان باقی نمی‌گذارد.

شکل مخروطی شکل بالای آن مناسب با فیلتر مخصوص با آن طراحی شده که مهم‌ترین عنصر در استخراج بهتر قهوه ضمن پروسه‌ی دم آوری است. بعد از برداشتن فیلتر این ظرف شیشه‌ای بوروسیلیکات با شیار کوچک بالای آن فوراً تبدیل به یک پارچ می‌شود. برخلاف ظاهر ترسناک آن کار کردن با این وسیله به‌هیچ‌عنوان پیچیده نیست. آب را جوش بیاورید، فیلترها را در جای مناسب خود قرار دهید و قهوه را درون آن بریزید. سپس به‌آرامی و به‌صورت دورانی شروع به ریختن آب جوش کنید.

حاصل این نوع دم آوری نیز قهوه‌ای بدون رسوب است.

و حالا مقایسه‌ای بین این دو

این دو نوع ابزار دم آوری موجی بزرگ و جدید در میان دوستداران قهوه ‌ایجاد کردند و به قطع دلیلی وجود خواهد داشت که شما یکی از این دو سبک را بیشتر دوست داشته باشید. پس نگاهی داریم به تفاوت‌های آن‌ها، استایل، زمان دم آوری و کیفیت قهوه‌ی حاصل.

  • راحتی در استفاده

چه کسی یک فنجان قهوه‌ی بی دردسر برای صبحانه را دوست ندارد؟ در این مورد ما به شما V60 را پیشنهاد می‌کنیم، می‌توانید آن را روی فنجانی که قصد نوشیدن قهوه درون آن را دارید قرار دهید و سپس با ریختن آب داغ و ایجاد دایره‌هایی بر روی قهوه‌ی آسیاب شده به مقصود خود دست یابید.

در این مورد ما به شما استفاده از کتری‌های مخصوص را پیشنهاد می‌کنیم، کتری‌هایی که لوله‌های دراز و با اندکی پیچ دارند و برای این نوع دم آوری طراحی شده‌اند. از سوی دیگر توجه کنید که اگر قهوه‌ی خود را بسیار ریز آسیاب کنید منجر به گرفتگی فیلتر شما گشته و چیزی که به شما می‌دهد یک مایع قهوه‌ای تیره است که به سختی می‌توان آن را قهوه نامید.

(فراموش نکنید که نوع فیلتر استفاده شده برای این دو روش بسیار با هم متفاوت است و نمی‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد.)

دلیلی که ما از این منظر  V60را به شما پیشنهاد دادیم سهولت در تمیز کردن و همچنین قابل حمل بودن آن است. فیلتر هر دو وسیله یک‌بارمصرف است و پس از استفاده باید دور انداخته شود. اما در مورد شستشوی کمکس باید دقت بیشتری مبذول نمایید، به‌خصوص اگر قرار است از آن به‌عنوان پارچ سرو کردن قهوه نیز استفاده کنید. همچنین حمل‌ونقل V60 نیز راحت‌تر است و با توجه به وجود نسخه‌های پلاستیکی آن می‌توانید با خیال راحت‌تر آن را با خود حمل کنید.

  • طراحی

شما به احتمال زیاد یک ابزار دم آوری را بر حسب راحتی استفاده و نتیجه‌ی مطلوب‌تر انتخاب می‌کنید، اما باید پذیرفت که طراحی و زیبایی آن نیز بسیار تأثیرگذار است.

پس با این حساب طراحی زیبا و منحصربه‌فرد کمکس در این بخش این ابزار را برتر می‌نماید.

  • زمان دم‌آوری

اگر دچار کمبود وقت هستید احتمالاً دم آوری به هیچ‌کدام از این دو روش گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود. زمان دم آوری V60 چیزی بین دو الی سه دقیقه زمان احتیاج دارد، و این زمان نسبت به دم آوری با کمکس زمان کوتاه‌تری محسوب می‌شود، دلیل آن هم سوراخ بزرگ‌تر و شیارهای درونی آن است که به عمل دم آوری سرعت می‌بخشند. این زمان برای دم آوری با کمکس به عددی نزدیک به پنج‌ تا شش دقیقه می‌رسد.

  • نتیجه‌ی دم‌آوری

در دم آوری با V60 از نوعی فیلتر نازک استفاده می‌کنیم که در صورت درست آسیاب نکردن قهوه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. اما اگر قهوه به درستی آسیاب شود، فنجانی قهوه‌ی قوی و تمیز و بسیار دل‌چسب به شما خواهد داد.

در سوی دیگر کمکس از فیلتری ضخیم‌تر برخوردار است (نزدیک 20 تا 30 درصد ضخیم‌تر). این قضیه باعث می‌شود تا قهوه‌ی حاصل خالص‌تر باشد. نکته‌ی جالب توجه اینکه این نوع فیلتر می‌تواند روغن‌ها و بعضی از مواد قابل‌حل در آب را هم فیلتر کند که منجر به ایجاد طعمی متمایز درون قهوه می‌شود.

پس با این حساب در مورد قهوه‌ی به‌دست‌آمده از این ابزارها و انتخاب بین آن‌ها، کاملاً نظر فرد مطرح است.

برگرفته از وبسایت homegrounds.co

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد