rule2017

تغییرات قوانین مسابقات جهانی باریستا در سال 2017

WhatsApp
Email
Twitter

 

انجمن رویدادهای جهانی قهوه از تغییراتی در مسابقات جهانی باریستا سئول 2017 خبر می‌دهد. عمده‌ی این تغییرات شامل چیدمان‌های جدید میزهای مسابقات، حذف داوری فنی پس از دور اول و ایجاد فرصت‌های جدید برای باریستاها در دور نیمه‌نهایی است.

انجمن رویدادهای جهانی قهوه (WCE) از تغییرات تازه و هیجان انگیزی خبر می‌دهد که قرار است در سئول و در جریان مسابقات جهانی باریستا (WBC) سال 2017 اتفاق بیفتد. WCE با کمک گرفتن از قهرمانان و داوران دوره‌های پیشین، گروهی تحت عنوان «کارگروه تغییر و تحول WBC» به منظور اصلاح و حذف و اضافه قوانین این مسابقات تشکیل داد. در همین راستا این کارگروه یک کتابچه‌ی 14 صفحه‌ای از قوانین تجدید‌نظر شده‌ ارائه کرده‌است که جزئیات این تغییرات را در آن به طور کامل شرح می‌دهد.

طبق بیانیه‌های WCE یکی از اهداف اصلی برگزاری مسابقات نشان دادن رسپی‌ها (Recipes) و سرویس‌دهیهای خلاقانه‌ی باریستاهاست که انتظار می‌رود با پیشرفت مسابقه  و نزدیک‌شدن به دورهای پایانی آن، این خلاقیت‌ها بیشتر دیده‌شوند. اما برای رسیدن به توازن بهتر در این اهداف و ایجاد فرصت‌های بیشتر در جهت توسعه‌ی رقابت‌ها، برای اولین بار در سال 2017 شکل تحول یافته و جدیدی از رقابت‌ها معرفی گردید تا بویژه در سطح تخصصی مسابقات جهانی باریستا پیاده‌سازی شود. چرا که شرکت‌کنندگان این مسابقات قهرمانان ملی از سراسر دنیا هستند و می‌توانند نتیجه‌ی این تحولات را در کشورشان منتشر کنند. به همین خاطر است که هیچ‌یک از این تحولات تا پیش از ماه نوامبر به شکل اجرایی درنیامده است. در مسابقات جهانی باریستا شاهد ساختار و ظاهر جدیدی از رقابت‌ها خواهیم بود که با آنچه می‌شناختیم مرتبط اما متفاوت است. به طوریکه قهرمانان حاضر در این رقابت‌ها مجبورند خلاق‌تر از گذشته باشند، محدوده‌‌های مهارتی خود را گسترش داده و کارهای جدیدی را در حضور داوران به نمایش بگذارند. اعضاء کارگروه تغییر و تحول WBC می‌گویند: «آنچه ما می‌خواهیم ایجاد یک تفاوت مثبت و سازنده‌ در رقابت‌های WBC با دیگر رقابت‌های ملی است. در واقع هر دو شکل برگزاری رقابت‌ها در اصل خود روایتی مشابه و همبسته با یکدیگر دارند و هر دو بر اصل‌های یکسانی تاکید می‌کنند.»

بنابراین باید منتظر دیدن تغییرات مهم و قابل‌توجهی در شکل برگزاری این مسابقات باشید. الکس برنسون (Alex Bernson)، مدیر تجاری WCE می‌گوید: «هنگام تدوین این تغییرات، نگرانی‌های بسیاری وجود داشت و بحث‌های زیادی سر آن شکل گرفت، که داغ‌ترین و حساس‌ترین آنها مربوط به تصمیم برگزاری همزمان دور‌های رقابتی بود.» در گذشته دور مقدماتی این رقابت‌ها دو روز طول می‌کشید. در حالیکه بیش از 30 شرکت‌کننده بهمراه عوامل و کارکنان این رقابت‌ها، روزانه بیش از 12 ساعت مشغول فعالیت و رقابت‌ با یکدیگر بوده‌اند. الکس می‌گوید: «بیش از 60 شرکت‌کننده در اینجا با هم رقابت‌ می‌کنند در حالیکه هر کدام نماینده و معرف کشورشان هستند. می‌ببینید که پیش از رسیدن به این مسابقات، تعداد بی‌شماری باریستا پشت این رقابت‌ها حضور داشته‌اند.» اکنون رقابت‌کننده‌ها با زمان‌های شروع مختلف و پراکنده کار خود را آغاز می‌کنند و شما شرکت‌کننده‌های متعددی را بر روی صحنه‌ خواهید دید که در دور مقدماتی به طور همزمان مشغول رقابت هستند. واحد خبرگزاری این انجمن اعلام کرده‌است: «با کمک این روش همه از جمله رقابت‌کننده‌ها، طرفداران، تماشاچیان و کارمندان دسترسی بهتری به نتایج این زمان‌بندی پویا خواهند داشت.» از جمله برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده در این شکل از مسابقات، پخش موسیقی است. در دور مقدماتی موسیقی از پیش توسط WCE تدارک دیده‌شده‌است‌. در دوره‌ نیمه‌نهایی و دور نهایی رقا‌بت‌کنندگان می‌توانند موزیک مورد‌علاقشان را انتخاب کنند تا در حین اجرا پخش شود. علاوه‌براین به هر شرکت‌کننده زمانی برای پخش زنده اختصاص داده می‌شود که همزمان با یک مصاحبه‌ی کامل از آنها پس از مسابقات اجرا می‌شود.

 کریستین آرامبورو Christian Aramburo از اتریش در دور مقدماتی رقابت‌های جهانی باریستا. در گذشته دور اول مسابقات تا دو روز و در هر روز بیش از 12 ساعت به طول می‌انجامید. اکنون با اجرای برنامه‌ی زمانی مختلط در قالب جدید مسابقات 2017، زمان‌بندی‌ها ساده‌تر و در‌دسترس‌تر خواهند بود.

برای آگاه‌سازی بیشتر از تحولات رقابت‌ها و در پی افزایش تعداد شرکت‌کنندگان، کارگروه مسابقات تصمیم دارد علاوه بر 15 نفر راه‌یافته به دور نیمه‌نهایی 1 جایگاه اضافه نیز تحت عنوان wildcard برای این دور در نظر بگیرد که این جایگاه اضافه متعلق به نفر برتر مسابقات 2016 است. جایگاه wildcard 16ام متعلق به نفر برنده‌ی بخش تیمی است که بیشترین امتیاز را داشته و در میان 15 نفر اول نیست. خبرگزاری این انجمن گفته‌است: «هر کدام از کشورهای حاضر در مسابقه بر اساس سوابق عملکردی پیشین خود در یکی از گروه‌ها قرار می‌گیرد به طوریکه هر شرکت‌کننده بر روی صحنه کارهای خود را انجام داده و در پشت صحنه با دیگر اعضاء تیم همکاری می‌کند.» رقابت‌های تیمی بخش جدید و اضافه‌شده به مسابقات سال گذشته بود و اکنون با تغییرات فعلی ایجاد شده در قوانین، رقابت‌های تیمی اهمیت و وزن بیشتری نسبت به گذشته دارد. این مسئله مشوق شرکت‌کنندگان است تا به یاری یکدیگر بیایند و از هم‌تیمی های خود حمایت بیشتری کنند. علاوه بر رقابت برای کسب Wildcard اعضاء تیم بایستی به مدت دو ساعت یکی از انواع قهوه‌های تعیین‌شده توسط WCE را سرویس‌دهی کنند. این یک نمایش گروهی است که میزان همکاری اعضاء تیم را با یکدیگر نشان می‌دهد.

از شروع دور نیمه‌نهایی، داوران به جای مهارت‌های فنی، تمرکز خود را بر روی مهارت‌های حسی قرار می‌دهند و در دور نیمه‌نهایی و دور نهایی مسابقات WBC خبری از داوری تکنیکی نخواهد بود. تغییرات ایجاد شده در قوانین بمعنای نشان دادن خلاقیت‌های شرکت کنندگان است. همینطور حذف داوری تکنیکی پس از دور مقدماتی نشان‌دهنده‌ی آن  است که باریستاها پیش از دستیابی به این مرحله مهارت‌های فنی خود را نشان داده‌اند.

شاید خلاقانه‌ترین و قابل مشاهده‌ترین تحول اتفاق افتاده در WBC مربوط به نحوه‌ی چیدمان میزهای مسابقه و جایگاه داوران است. خبرگزاری این مسابقات اعلام کرده‌است: «دیگر خبری از چیدمان از پیش‌تعیین‌شد‌ه‌ی میزهای مسابقه نیست». شرکت‌کنندگان می‌توانند از میان نُه چیدمان مختلف ارائه‌شده یکی را به دلخواه انتخاب کنند که هر کدام دارای ارتفاع‌های مختلف و حالت‌های متنوع برای نشستن است. جایگاه داوران کنار میزهای اسپرسو است. شرکت‌کننده می‌تواند داوران را بر روی چهارپایه، صندلی کوتاه و یا حتی ایستاده در کنار خود قرار دهند. تا اول ماه جوئن، تصاویر کامل میزها به همراه ابعاد آن‌ها در دسترس همه قرار خواهد گرفت. علاوه‌براین باریستاها آزادی بیشتری برای کنترل و کار با ماشین اسپرسو دارند و می‌توانند دمای دلخواهشان را از پیش اعلام کرده تا بر روی دستگاه‌ها تنظیم شود.

هر شرکت‌کننده می‌تواند یکی از نه حالت چیدمان بالا را برای اجرای کار خود انتخاب کند و داوران بسته به درخواست شرکت‌کننده می‌‌توانند بر کنار هر یک از میزها بغیر از میز دستگاه اسپرسو نشسته یا بایستند.

آن‌طور که WCE از دستاوردها و آینده‌ی این تغییرات صحبت می‌کند تا خوش‌بینانه و مصداق جمله‌ی «صبر کن و ببین» است. الکس در این باره می‌گوید: «تغییرات اندکی در مسابقات جهانی باریستا بوجود آمده که این شرایط جدید، برای تمامی افراد قابل درک است. ما تنها با بهره‌بردن و استفاده از فرصت‌‌های موجود در پی ارتقاء سطح مسابقات و افزایش میزان هیجان آن هستیم. از این پس می‌توانیم بر روی صحنه مسابقات جهانی شاهد وقوع نمایش‌های خلاقانه‌، دیوانه‌وار و غیره‌منتظره‌ای از شرکت‌کنندگان باشیم.»

تا این لحظه نمی‌توان به وضوح پیش‌بینی کرد که کدام یک از این تغییرات بازتاب بیشتری خواهد داشت، اما کارگروه تحولات و انجمن WCE هر دو هیجان‌زده و مشتاق‌اند تا عملکرد شرکت‌کنندگان را ببینند. آن‌طور که به نظر می‌رسد، برگزاری این مسابقات تفاسیر و آینده‌نگری‌ های زیادی در پی خواهد داشت. الکس گفته‌است: «من خود هیچ ایده‌ای ندارم که افراد چطور می‌خواهند با این حالت‌های گوناگون چیدمان‌ کار کنند و شاید چندان موضوع چالش برانگیزی نباشد. اما این تصمیمی است که کارگروه تحولات مسابقه اتخاذ کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این تغییرات برای بهبود مسابقات و ایجاد فرصت‌های نو برای نشان‌دادن قابلیت‌‌های افراد ضروری هستند. تغییرات و اصلاحات ایجاده شده همگی با دقت و نظر‌سنجی تمامی اعضا‌ء کارگروه اعمال شده‌اند. همین‌طور قوانین تغییر‌یافته بازتاب ایده‌های دریافت‌شده از شرکت‌کنند‌گان برگزیده‌ و داوران دوره‌های پیشین است. انگیزه و امید آنها بهبود کیفیت و ایجاد خلاقیت در باریستاهایی است که در مسابقات آینده شرکت می‌کنند.»

مقصود از تغییر و تحول در قوانین گشایش فرصت‌های جدید و وسعت‌دادن به مرزهای خلاقیت در کار کافه است.

اما اینجا پایان تغییرات مسابقات WBC نیست. بسته به آنکه روند مسابقات در سئول چگونه پیش‌رود، ممکن است کارهای دیگری نیز صورت داده‌شود. هیئت اجرایی مسابقات اعلام کرده است: احتمالاتی هم وجود دارد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تغییرات سال 2017، اصلاحات و تحولات دیگری هم در جریان مسابقات اتفاق بیفتد، مانند برگزار کردن رقابت‌های ملی جدا از رقابت‌های WBC مانند آنچه در گذشته انجام می‌شده‌است. ما ازین مطلب آگاهی کامل داریم که رقابت‌های ملی راه رسیدن به WBC است و تأثیرگذاری وسیعی بر جریان مسابقات خواهد داشت. با بررسی میزان موفقیت و ارزشمندی تغییرات ایجاد شده در مسابقات WBC سال 2017 و همچنین ارزیابی نیازمندیهای آن، می‌توان در مورد مسابقات ملی و WBC سال 2018 نیز تصمیم‌گیری کرد تا این تحولات به بهترین شکل ممکن در آینده تطبیق داده شوند. مسابقات WBC  در سطح جهانی با هدف کشف و معرفی بهترین باریستاهای دنیا و شکل‌دهی ساختاری مناسب برای برگزاری مسابقات انجام می‌‌شود تا شرکت‌کنندگان بتوانند مهارت‌ و خلاقیتشان را نشان دهند. این تلاشی است تا بتوان جامعه‌ی تخصصی قهوه را هر چه بیشتر در سطح جهانی گسترش داد. همچنین امیدواریم که تغییرات اعمال شده در قوانین، موجب آزادی‌عمل بیشتر و نیز همکاریهای صمیمانه‌تری در آینده باشد.

نویسنده: اشلی رودریگز –Ashley Rodriquez

Barista Magazine Onlinel

مترجم: محمد مجیدی

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد