robot

پیدا شدن سروکله‌ی ربات‌های باریستا: تخیل یا واقعیت؟

WhatsApp
Email
Twitter

 

آیا ربات‌ها در حال تحت کنترل گرفتن جهان هستند؟

هنوز نه – اما این موجودات مکانیکی در بعضی از زمینه‌ها حرف اول را می‌زنند. صنایع خودروسازی را در نظر بگیرید؛ هیچ‌کس یک خودروی دست‌ساز نمی‌خرد.

اگرچه جهان در حال حرکت به سمت روباتیک شدن است، اما سؤال‌های مهمی درباره‌ی آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان اولین سؤال، آیا آن‌ها واقعاً قابلیت جایگزین شدن انسان‌ها را دارند؟ کارآمدی، دقت و خودکارسازی افزایش‌یافته‌ی آن‌ها غیرقابل‌انکار است… اما آیا کارِشان را مانند انسان‌ها انجام می‌دهند؟

آیا روبات‌ها قادر به آماده کردن یک فنجان قهوه‌ی خارق‌العاده هستند؟

فقط یک دلیل وجود دارد که یک قهوه‌ی ساده را به نتیجه‌ای منحصربه‌فرد بدل می‌کند؛ اما آن دلیل دانش است یا هنر؟

مانند بسیاری از افراد، معتقدم هیچ جایگزینی برای شاهکار نوشیدنی قهوه که حاصل فعالیت انسانی باشد وجود ندارد. ترکیب بی‌نظیر دانه‌هایی که از سراسر جهان جمع‌آوری‌شده‌اند و روش‌های دم‌آوری غیرقابل‌پیش‌بینی واقعاً خارق‌العاده است و باریستاهایی که قهوه‌ی خودشان را با عشقی فراوان آماده می‌کنند، همیشه عاشقان قهوه را برای امتحان کردن نتیجه‌ی تلاششان مشتاق نگه می‌دارند.

 

 

آیا یک ماشین قادر است چنین چیزی خلق کند؟

حتی بهترین باریستاها به تأثیر دانش در پس مهارت هنرمندانه‌شان اعتراف می‌کنند. از منجمد کردن قهوه تا نسبت عصاره‌گیری، هر مرحله باید فرضیه‌ انگاری، آزمایش و ثبت شود. در حقیقت، دانشگاه Bath با همکاری قهرمان مسابقات باریستای بریتانیا دریافتند که آبی که منبع غنی منیزیوم باشد، درعصاره گیری ترکیب‌های قهوه بهتر عمل می‌کند.

افرادی معتقد هستند برای یک قهوه‌ی عالی، دستورالعملی وجود دارد که در میان بهترین باریستاهای جهان مانند یک راز در جریان است؛ اما اگر یک روبات تمامی دانش لازم را داشته باشد می‌تواند همان قهوه را آماده کند؟

انسان و ماشین: آیا همزیستی امکان‌پذیر است؟

درحالی‌که ماشین‌ها در آینده ممکن است جایگزین باریستاها شوند، هنوز نمی‌توانند کامل باشند. در حقیقت، آن‌ها فقط نیمی از کار را برای شما انجام خواهند داد. زمانی که هر چیز مشکل‌ساز می‌شود و لیست کارهای روزانه‌ی شما مانند یک طومار است، هر چیزی که تا حدودی فشار کار را کم کند گویی که از طرف خدا فرستاده‌شده است؛ و ” “Poursteady 1.0 دقیقاً چیزی است که می‌تواند این کار را انجام دهد. این وسیله‌ی اتوماتیک Pour Over به شما این امکان را می‎دهد که با یک‌بار استفاده، چندین فنجان قهوه داشته باشید. به‌وسیله‌ی کنترل زمان، پروسه‌ی ریزش آب برای پنج قهوه در یک‌بار به شما اجازه می‌دهد که هم در زمان صرفه‌جویی کنید و هم بر آسیاب و میزان قهوه تمرکز کنید.

«دمای آب و زمان مواردی‌ است که در دم‌آوری قهوه باید در نظر گرفته شود؛ بنابراین ما این متغیرها را به‌وسیله‌ی روبات‌ها کنترل می‌کنیم.»

Mark Sibena، مؤسس

Poursteady 1.0: آیا این دستگاه آینده‌ی قهوه است؟

 به این کمپانی سرنوشت‌ساز امتیازاتی اعطاشده تا بتواند تکنولوژی باریستاهای روباتیک را ارتقا دهد. نباید غافلگیر شوید چراکه مؤسسین این شرکت قبل از اینکه توانایی‌های مهندسی خود را در صنعت قهوه به نمایش بگذارند در ناسا مشغول به کار بوده‌اند. آن‌ها کنترل حرکت دقیق، طراحی سیستمی قابل‌اعتماد و مهندسی خلاقانه‌ی قهوه را باهم ادغام کرده تا بتوانند ماشینی مؤثر و کارآمد خلق کنند.

انسان‌ در مقایسه با روبات: آیا آن‌ها می‌توانند جایگزین ما شوند؟

گروه Poursteady کاملاً این موضوع را نشان دادند که در قسمت ریزش آب به باریستاها فقط کمک می‌کنند؛ اما اگر تصمیم می‌گرفتند که محصول خود را بیشتر توسعه دهند چه؟ آینده‌ی رباتیک در صنعت قهوه در 10 سال پیش‌رو چگونه خواهد بود؟ آیا کارهای بیشتری وجود دارد که بتواند به‌صورت خودکار انجام شود؟

افرادی ایده‌ی یک باریستای فول اتوماتیک را در ذهن داشته‌اند. متخصصان و محققان روباتیک در دانشگاه کرنل (Cornell) روباتی با نام Robobarista”” ساخته‌اند که قادر است یک فنجان کامل قهوه را آماده کند. آن‌ها ادعا می‌کنند که Robobarista حتی می‌تواند نحوه‌ی راه‌اندازی مستقیم ماشین را فراگیرد. پیشرفت جالبی ست، نه؟

تلاش‌های دیگر حاکی از آن است که ممکن است دیدن باریستایی شبیه به انسان در کافه‌ها ظرف چند سال آینده موضوع عجیبی نباشد. خواب، آموزش و یا حتی حقوق بازنشستگی برای این باریستاها نیاز نیست، بنابراین «نه» گفتن کافه‌داران بسیار بعید خواهد بود.

Robobarista در عمل. در این مرحله او آموخته است چگونه یک لاته آماده کند.

 برای یک مصرف‌کننده‌ی عادی، پیدایش این روبات‏های باریستا چندان نزدیک به نظر نمی‌رسد. فعلاً، سناریوی واقعی‏تر، سروِ قهوه توسط ماشین‌های پیچیده با اجزای روباتیک در ظاهر یک دستگاه فروش خودکار (Vending Machine) هست. مثال خوبی برای این نوع ماشین “4000+ Costa” است.

 و برای قهوه‌نوشان حرفه‌ای، ماشینی مشابه که فقط یک‌قدم فراتر رفته “”Briggo می‌باشد. سفارش دقیق خود را از طریق اپلیکیشن تلفن‌های همراه هوشمند به Briggo بدهید و زمانی که آماده شد تحویل بگیرید. رسیدن به «مساوی با هر چیزی که شما از یک کافی‌شاپ خوب دریافت می‌کنید»، کار آسانی نیست؛ اما این دستگاه به‌وسیله‌ی “Patrick Pierce” برنامه‌ریزی‌شده است. اندازه‌گیری دمای دم‌آوری، اطمینان حاصل کردن از فشار آب ثابت و تحت نظر گرفتن بخار دهی شیر، خلاصه‌ی کار یک کافی‌شاپ روباتیک است.

Briggo: کیوسک قهوه‌ی کاملاً اتوماتیک

سؤال حیاتی: آیا مشتریان علاقه‌مند به روبات‌های باریستا هستند؟

باید گفت روبات‌ها فقط در صورتی جایگزین انسان می‌شوند که مشتریان آن‌ها را بخواهند و حقیقت این است که در حال حاضر این خواسته‌ی مشتریان نیست. صورت‌های ناخوشایند آن‌ها و حرکات مکانیکی‌شان بیانگر این است که به‌هیچ‌وجه برای یک کافی‌شاپ محلی مناسب نیستند. کافه بدون یک لبخند گرم و دوستانه‌ی باریستا، به چطور جایی تبدیل خواهد شد؟

قصدم این نیست که بگویم یک کافه‌ی روباتیک، کافه‌ی خوبی نیست. شعار تبلیغاتی ماشین Costa این است: «نمی‌توانم باور کنم باریستایی در درون دستگاه وجود ندارد.»

آیا می‌خواهید صورت آشنایی که هرروز صبح می‌بینید این صورت باشد؟

از طرف دیگر، روباتی که در حکم دستیار برای یک باریستای حرفه‌ای عمل می‌کند در کافی‌شاپ جایگاهی خواهد داشت. Poursteady با آماده کردن سریع قهوه به مقدار نیاز شما، در بازار بسیار موفق بوده است. اگرچه به نظر می‌رسد که سرعت گذشتن از مرزها برای آنان بسیار زیاد است و ممکن است کارهای بیشتری را اتوماتیک انجام دهند که گفته می‌شود ورژن دوم دستگاه در راه است.

در حال حاضر هنر مهارت آمیز آماده کردن یک فنجان قهوه‌ی بی‌نظیر در دستان انسان است. اکنون هنر خلق طرح بر روی فنجان و خوشامدگویی به مشتریان با یک لبخند از هر زمان دیگری مهم‌تر است. به قهوه‌تان کمی شخصیت دهید تا روبات‌ها دور از این صنعت بمانند.
نویسنده: T. Dewhurst

مترجم: زهرا دادگستر

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد