photo6124969032110155753

معرفی قهوه تخصصی به مشتریان

WhatsApp
Email
Twitter

5 راه عملي براي معرفي قهوه اسپشاليتي به مشتريان

شما براي مشتري قهوه‌اي از کشور اتيوپي را سرو مي‌کنيد با طعم منحصربه‌فردي از مرکبات، با عطري فوق‌العاده که نتيجه يک عصاره گيري عالي است. اما مشتري، همين‌که اولين جرعه را مي‌نوشد چهره‌اش در هم مي‌رود. چه اتفاقي رخ داد؟ اشتباه از کجاست؟

ازنظر من اشتباهي رخ نداده، صرفاً آن‌ها با قهوه اسپشاليتي آشنا نيستند.

اينجا، در ليتواني، کشوري کوچک با جمعيتي نزديک به 2 ميليون نفر، چيزي نزديک به 5 سال است که قهوه موج سوم فراگير شده است. بودن در اين بازار در حال رشد، بسيار لذت‌بخش است وقتي ميدانيد که رسترهايي داريد که از پس رست قهوه‌هاي اسپشالتي به‌خوبي برمي‌آيند و کافه‌هايي که آن‌ها را به‌خوبي سرو مي‌کنند. اما نبايد فراموش کرد که مشتري نيز نياز دارد تا با قهوه‌اي که آن را مي‌نوشد آشنا شود.

1- ابتدا با قهوه‌اي با اسيديتي پايين شروع کنيد.

تفاوت بين قهوه‌هاي معمولي و اسپشاليتي بسيار زياد است. اما بزرگ‌ترين آن‌ها چيست؟ اسيديتي افزوده. بله، درست حدس زديد، دوستداران قهوه اسپشاليتي اسيديتي بالا را ترجيح مي‌دهند، اما براي کساني که اسيديتي را نمي‌پسندند، اين قضيه ممکن است ناخوشايند باشد.

براي مثال قهوه Geisha که در ارتفاعات بالا کشت مي‌شود و فرآوري شسته دارد، ممکن است براي کساني که عادت به نوشيدن قهوه اسپشاليتي ندارند اسيديتي زيادي داشته باشد. براي سهولت در نوشيدن مي‌توان به قهوه‌هايي نظير قهوه‌هاي برزيلي روي آورد که طعمي شيرين‌تر با گوشه‌هاي طعمي‌اي از فندق و شکلات دارند و از فرآوري طبيعي يا عسلي بهره مي‌برند. نوشيدن اين قهوه‌ها مي‌تواند طعمي آشناتر را به شما برساند درحالي‌که هنوز هم طعمي پيچيده دارد.

2- داستان قهوه را براي مشتري تعريف کنيد.

اينکه شما در فرهنگي که به‌تازگي با قهوه اسپشاليتي آشنا گشته فعاليت مي‌کنيد يا مثلاً با مشترياني در ارتباطيد که براي اولين بار اين نوع قهوه را تست مي‌کنند بسيار مهم است و انتظارات مشتري را از شما بالا مي‌برد. آنچه شما به‌عنوان “قهوه سياه” به مشتري ارائه مي‌دهيد ممکن کاملاً با آنچه آن‌ها راجع به قهوه سياه فکر مي‌کنند متفاوت باشد، پس مطمئن شويد که داستاني که پشت آن قهوه است را به‌درستي تعريف کرده‌ايد.

توضيحاتي راجع به دم آوري آن نوع قهوه ارائه دهيد و اينکه چرا روش دم آوري آن کاملاً” متفاوت با قهوه‌هاي ديگر است؟ اين قهوه چه طعم‌هايي را شامل مي‌شود و ذائقه مشتري چه خواهد بود؟ شبيه آشپزي که ظرف غذاي خود و محتويات آن را براي مشتري توضيح مي‌دهد، به توضيح قهوه خود بپردازيد و به مشتري کمک کنيد تا درک بيشتري نسبت به آنچه مي‌نوشد پيدا کند و با شناساندن طعم‌هاي مختلف قهوه به آن‌ها، نوشيدن قهوه را برايشان هيجان‌انگيزتر کنيد.

3- نظرشان را بپرسيد

تنها به معرفي قهوه نپردازيد، لحظاتي هم به آنچه مشتري مي‌گويد و فکر مي‌کند گوش کنيد. البته، اين قضيه در مورد هر چيزي که شما در کافي‌شاپتان به مشتري پيشنهاد مي‌کنيد صدق مي‌کند و وقتي بيشتر اهميت ميابد که مشتري براي اولين بار چيزي را سفارش مي‌دهد، تجربه‌اي که شايد پيش‌ازاين نداشته است. پرسيدن در مورد تجربه‌ي آن‌ها، نه‌تنها بازخورد ارزشمندي براي شما خواهد داشت که حتي باعث مي‌شود حسي خوشايند در آن‌ها شکل بگيرد. اين قضيه باعث مي‌شود، نوشيدن قهوه، به‌نوبه‌ي خود تجربه‌اي شيرين‌تر با خود به همراه داشته باشد.

4- به نظر مشتري خود احترام بگذاريد.

از منظر تجربه‌ي من، اگر همه‌چيز خوب پيش رود، مشتري نيز از نوشيدن قهوه‌ي خود لذت بيشتري خواهد برد. هرچند، زمان‌هايي نيز وجود دارد که مشتري شما احساس ناخوشايندي از نوشيدن قهوه دارد. در اين موارد، به خاطر داشته باشيد که همه‌چيز به قهوه برنمي‌گردد. نوشيدن قهوه تجربه‌اي است از مجموع چندين چيز. به حرف‌هاي مشتري خود با صبوري گوش کنيد و تمام تلاشتان را بکنيد تا از آن‌ها ياد بگيريد. باريستاها وظيفه دارند مشتري را راضي و خوشحال نگاه‌دارند، پس حتي اگر کسي از نوشيدني‌اي که شما برايش آماده کرده‌ايد لذت نبرده، اطمينان پيدا کنيد که از گذراندن زمان در کافي‌شاپ شما لذت مي‌برد.

5- در انتخاب نوشيدني به مشتري کمک کنيد و به آن‌ها پيشنهاد بدهيد.

من قلبا به اين معتقدم که بهترين نوشيدني براي هر شخص، آن چيزي است که او بيشترين لذت را از آن مي‌برد. هرچند شغل ما به‌عنوان باريستا ايجاب مي‌کند تا تنوع طعم‌ها و عطرها را تا جايي که امکان دارد به مشتري نشان دهيم و در اين ميان آن‌ها را به کشف قهوه‌هاي جديدي وامي‌داريم که از آن‌ها لذت بيشتري خواهند برد.

فرض کنيد که مشتري‌اي داريد که هر بار امريکانويي سفارش مي‌دهد و هر بار نيز به آن شکر اضافه مي‌کند. حال اگر باريستايي به او قهوه‌اي با طعمي شيرين نظير قهوه‌ي رواندا با فرآوري طبيعي را پيشنهاد دهد، آن مشتري طعمي جديد را کشف خواهد کرد که ديگر نيازي به شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي و شکر ندارد و به‌احتمال‌زياد در مراجعه‌هاي بعدي به کافه نيز، درخواست همين قهوه را خواهد کرد.

معرفي کردن قهوه‌هاي اسپشاليتي به مشتريان امري چالش‌برانگيز است. در بازارهاي معتبري نظير استراليا و لندن اين قضيه سخت است و در مکان‌هايي که اين نوع قهوه پديده‌اي نوظهور به‌حساب مي‌آيد، اين مطلب سخت‌تر نيز مي‌گردد. اما سعي کنيد به آن به چشم يک فرصت نگاه کنيد. اگر ديگران را به نوشيدن اين نوع قهوه تشويق کنيد، شما اين صنعت را به سمت رابطه محور بودن پيش برده‌ايد و هم به رضايت ناشي از شکوفايي قهوه‌ي موج سوم دست‌يافته‌ايد و هم فرصت اين را داشته‌ايد که به رهبري قابل‌احترام در اين صنعت تبديل شويد.

و من شديداً به اين قضيه معتقدم که اگر شما به اين نوع قهوه علاقه داريد و مي‌خواهيد اين شور و علاقه را با ديگران نيز به اشتراک بگذاريد بايد هويت قهوه‌ي اسپشاليتي را هميشه در ذهن خود نگاه‌داريد: کيفيت در فنجان، استحکام رابطه با مشتري و يک تجربه‌ي دوستانه براي هرکسي که آن را دوست دارد.

برگرفته از وب‌سايت https://www.perfectdailygrind.com

 

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد