break-the-rules

به عنوان یک رست‌کننده قوانین را بشکنید.

WhatsApp
Email
Twitter

آیا دوست دارید که جزئیات بیشتری از رست بدانید؟ دوست دارید که به رست کننده‌ای خلاق بدل شوید و سبک خود را ارتقا دهید؟ پس، زمان آن رسیده که پایتان را از محدوده‌ی قوانین معمول رست فراتر بگذارید.

افسانه‌ی پروفایل رست کامل

زمانی که حرفه‌ی رست کردن را آغاز کرده بودم، ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها وقت می‌گذارندم تا به پروفایل خوب و کاملی برای نوعی قهوه‌ی خاص دست یابم. اما سال‌ها طول کشید تا فهمیدم چنین پروفایلی اصلاً وجود ندارد.

قهوه متغیرهای فراوانی دارد: رطوبت، ارتفاع، دستگاه رست، متد فرآوری… و سپس شما نیاز دارید که به ذائقه‌ی مشتری نیز توجه کنید. فاکتورهای زیادی نیز وجود دارند که از خارج به پروسه‌ی رست وارد می‌شوند و ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کنند. به جای آن، سعی کنید که در هر بار رست کردن چیزهای جدیدی فرا بگیرید، یادداشت بردارید و با آزمایش کردن با رست قهوه‌های متفاوت، تجربه‌های جدید و متفاوتی بدست آورید.

دستگاه رست خود و نقاط ضعف و قوت آن را به خوبی بشناسید. قهوه‌ی خود را کاپینگ کنید. در ضمن پروسه‌ی رست، هر سی ثانیه یک بار یک نمونه‌ی کوچک از دستگاه بگیرید و در هر مرحله طعم قهوه را بچشید. حالا به عقب بازگردید و همه‌ی آن مراحل را مجدداً تکرار نمایید، گاهی به آن سرعت ببخشید و گاهی سرعت آن را کم کنید تا ببینید که چه اتفاقی می‌افتد و نتایج پایانی چه تفاوتی با هم دارند.

به خاطر داشته باشید، تا زمانی که به دنبال دلیل اشتباه خود می‌گردید، اشتباه کردن بد نیست و می‌تواند چیزهای زیادی به شما بیاموزد.

شکستن قوانین رست

برخی از قوانین نباید شکسته شوند. من آن‌ها را پارامترهای حداقلی رست نام‌گذاری کرده‌ام، و مرز آن‌ها دقیقاً جایی است که بعد از آن طعم‌های ناخوشایند و نامطلوب در قهوه پدید می‌آیند. چیزهایی نظیر سوختگی، پختگی یا کم توسعه‌یافتگی رست و… که نواقصی هستند که طعم نوشیدنی شما را به ترش، تلخ، پخته و یا با طعمی خاکستر گونه تغییر می‌دهند.

فارغ از این پارامترهای خارجی، قانون‌هایی نیز وجود دارند که بسته به فرد متفاوت است و هر کس می‌تواند سبکی برای رست خود انتخاب کند و از آن به عنوان امضای شخصی رستش یاد کند.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد قهوه یاد بگیرید این است که طعم و مزه‌ی آن کاملاً بسته به سلیقه‌ی فرد متفاوت است. یک فرد ممکن است به دنبال یک نوشیدنی اسیدی و با طعم میوه‌ای باشد و دیگری ممکن است قهوه‌ای متعادل بخواهد با گوشه‌های طعمی از شکلات تلخ و شخص سوم شاید قهوه‌ای با عطر دودی را بپسندد.

هر مصرف‌کننده‌ای منحصر به فرد است. هر قهوه‌ای منحصر به فرد است. پس هر رست کننده‌ای نیز باید منحصر به فرد باشد.

سبک رست خود را توسعه دهید.

با پارامترها و متغیرهای متفاوت آزمایش کنید. چرا که تا به آزمایش دست نزنید، اشتباهات خود را درنمی‌یابید. دمای ابتدایی دستگاه را به 232 درجه سانتی‌گراد برسانید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. سعی کنید زمان رست خود را به 20 دقیقه برسانید و سپس طعم قهوه‌ی حاصل را بچشید.

بدون در نظر گرفتن نواقص موجود هرگز موفق نمی‌شوید رستی کامل داشته باشید. من یک نوع قهوه‌ی اتیوپیایی با فرآوری طبیعی داشتم که تصمیم گرفتم به جای زمان استاندارد 12 دقیقه در 8 دقیقه آن را رست نمایم. از نتیجه انتظار یک قهوه‌ی بد و نامطلوب را داشتم. با این حال زمانی که به کاپینگ قهوه پرداختم، متوجه مشخصه‌های طعمی میوه‌ای در آن شدم. این در حالی بود که تا پیش از این تنها طعمی که از این نوع قهوه دریافت کرده بودم طعم غالب شکلات بود. این قضیه کنجکاوی من را بیش از پیش برانگیخت و تصمیم گرفتم تحقیقات بیشتری بر روی قهوه‌های متنوع‌تری انجام دهم.

هرچه قوانین بیشتری را بشکنید، هویت قهوه را بهتر درک خواهید کرد و یاد خواهید گرفت که کدام قوانین را می‌توانید بشکنید و کدامشان را باید طبق قوانین پیش ببرید و راه‌های بیشتری خواهید یافت برای استخراج ویژگی‌های مختلف از هر نوع قهوه. این دقیقاً همان روشی است که می‌توانید به سبک شخصی و موردعلاقه‌ی خود در رست دست یابید.

ممکن است دریافت این مسئله که هر گونه قهوه‌ای چه ری اکشنی نسبت به تکنیک‌های مختلف رست دارد ساعت‌ها زمان نیاز داشته باشد اما مسئله‌ی جالب در مورد رست قهوه این است که درست زمانی که فکر می‌کنید به بهترین روش دست یافته‌اید، اتفاقی می‌افتد که شما را وادار می‌کند به کل پروسه‌ی رست خود فکر کنید و در آن بازنگری نمایید. اینکه سایر رست کننده‌های از چه روشی استفاده می‌کنند چندان اهمیت ندارد و شما باید با آزمایش به شیوه و سبک رست خود دست یابید.

استارباکس کافی‌شاپی است که تقریباً در هر گوشه‌ای از کشور آمریکا شعبه‌ای دارد، زیرا مردم قهوه‌ی آن را دوست دارند و سال‌هاست که همان قهوه را به مردم می‌دهد. با اینکه قهوه‌های استارباکس ممکن است بسیاری از دوستداران قهوه‌ی موج سوم را تحت تأثیر خود قرار ندهد اما با این حال این شرکت برای رست قهوه‌های خود به پارامترهایی دست یافته، آن‌ها را توسعه داده و مشتری را نسبت به قهوه‌ی خود وفادار ساخته است.

در نهایت، سبک رست شما چیزی است که به کار شما دوام می‌بخشد و به‌واسطه‌ی آن مشتری را جذب می‌کنید. بنابراین پایتان را از محدوده‌ی قوانین معمول فراتر بگذارید، آن‌ها را بشکنید و به حس چشایی خود اطمینان داشته باشد. اگر قهوه را طوری رست کنید که خودتان آن را دوست باشید، شک نکنید که بقیه نیز آن را دوست خواهند داشت.

برگرفته از وبسایت perfectdailygrind.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد