چه کسانی قهوه‌ی بیشتری کشت می‌کنند؟ چه کسانی قهوه‌ی بیشتری می‌نوشند؟ و چه کسانی بیشتر پرداخت می‌کنند؟

WhatsApp
Email
Twitter

قهوه‌ی مورد علاقه‌تان برای صبحانه چیست؟ بسته به اینکه صبح کجا بیدار می‌شوید انتخاب و ذائقه‌تان می‌تواند متفاوت باشد.

به گفته‌ی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، این روزها مردم بیشتر از هر زمان دیگری قهوه مصرف می‌کنند، اما آیا می‌دانید کدام کشور بیشترین میزان دانه‌ی قهوه را تولید می‌کند؟ مردم کدام کشور بیشتری میزان آن را می‌نوشند و در کدام کشور طرفداران بیشتری دارد؟

  • بیشترین تولیدکنندگان قهوه

قهوه رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی در دنیاست و در بیش از 50 کشور تولید می‌شود.

در نمودار زیر 10 کشوری که بیشترین میزان قهوه را در سال گذشته تولید کرده‌اند مشاهده می‌کنید.

برزیل به عنوان بزرگترین تولید کننده‌ی قهوه در دنیا در سال گذشته موفق شد بیش از 51 میلیون کیسه قهوه تولید کند و ویتنام بعد از برزیل در رده‌ی دوم قرار گرفت. از سوی دیگر هند که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان چای نیز شناخته میشود، در سال گذشته چیزی نزدیک به 5.8 میلیون کیسه قهوه، تولید و صادر کرد.

بعضی کشورهای کوچک‌تر نیز به عنوان تولیدکنندگان اصلی قهوه شناخته می‌شوند. برای مثال هندوراس در سال گذشته با تولید بیش از 8.3 میلیون کیسه قهوه، به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان آن شناخته شد.

بر اساس گزارش بنیاد Fairtrade بیش از 125 میلیون نفر در سرتاسر دنیا از طریق قهوه امرار معاش می‌کنند و هشتاد درصد از تولید قهوه‌ی دنیا بر عهده‌ی مزارع کوچک قهوه می‌باشد. این بنیاد کمک می‌کند تا مصرف‌کنندگان قهوه بتوانند اصالت قهوه‌ای که می‌خورند را کشف کنند و ببینند این قهوه‌ها دقیقا از کجا می‌آیند و کمکی است به کشاورزان تا بتوانند حداقل قیمت تضمین شده‌ای برای محصول خود داشته باشند. کشاورزان Fairtrade در سال گذشته 560900 تن قهوه را تولید کردند و این میزان قهوه ارزشی دارد معادل با 72 میلیون اسپرسو.

بسیاری معتقدند که این طرح در دراز مدت می‌تواند به ضرر کشاورزان تولیدکننده باشد، چرا که تشویق کشاورزان به تولید قهوه با دادن انگیزه‌های مالی می‌تواند منجر به تولید بیش از حد قهوه و در نهایت کاهش قیمت‌ها شود.

با این حال Louisa Cox مدیر این بنیاد معتقد است که گواهی Fairtrade علاوه بر کمک‌های مالی می‌تواند این تضمین را برای کشاورزان به دنبال داشته باشد که آن‌ها می‌توانند به آموزش، تجهیزات ایمنی و حفاظت دسترسی داشته باشند.

اگرچه بیش از 100 نوع قهوه‌ی مختلف وجود دارد، اما آنچه بیشترین طرفدار را در دنیا دارد و به طور گسترده فروش و مصرف میشود، دو گونه‌ی عربیکا و روبوستا است.

  • بیشترین مصرف‌کنندگان قهوه

با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان بین المللی قهوه، تنها دو کشور در جهان وجود دارند که سرانه‌ی مصرف قهوه‌ی آن‌ها بیش از 10 کیلوگرم در سال است، فنلاند و سوئد. که در این میان فنلاند با عدد 12.5 کیلوگرم برای هر نفر بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

سایر کشورهای اسکاندیناوی نیز در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند، پس شاید ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد بین روزهای سرد و نوشیدن قهوه‌ی بیشتر.

در نمودار زیر 10 کشوری که بیشترین میزان قهوه را در سال 2016 مصرف کرده‌اند مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که می‌بینید بیشترین مصرف‌کنندگان قهوه در اروپا قرار دارند، در حالی که اکثر کشورهای تولید کننده‌ی قهوه که دارای آب و هوای مناسب برای کشت آن هستند را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. این کشورها در اطراف خط استوا و در محدوده‌ای به نام “کمربند قهوه” قرار دارند، بین برج جدی و برج سرطان (23 درجه شمالی تا 23 درجه جنوبی).

نکته جالب توجه اینجاست که آمریکا و بریتانیا در بین 20 کشور اول مصرف کننده‌ی قهوه وجود ندارند و بعد از کشورهایی مانند کرواسی، فرانسه و لیتوانی قرار می‌گیرند.

  • بیشترین پرداخت‌کنندگان برای قهوه

زنجیره‌ی تولید قهوه از مزرعه تا فنجان، زنجیره‌ی پیچیده‌ای است. دانه‌ی قهوه از کشاورزان به تجار می‌رسد و راهی دراز را طی می‌کند تا به رست‌کنندگان و سپس فروشندگان برسد. بنابراین هرگونه تغییر در قیمت قهوه می‌تواند پیامدهای بزرگی برای کشاورزان، تولید کنندگان و حتی مشتریان داشته باشد.

بر اساس گفته‌ی سازمان بین المللی قهوه، مشتریان انگلیسی بیش از هر کشور دیگری برای قهوه پول پرداخت می‌کنند به طوری که قیمت هر پوند قهوه‌ی رست شده در سال 2016 در انگستان معادل 16.29 دلار بود.

در این میان قهوه دوستان لهستانی کمترین میزان را برای خرید قهوه پرداخت میکنند، عددی نزدیک به 3.17 دلار.

  • محبوب ترین انواع قهوه

نوشندگان حرفه‌ای قهوه ممکن است نوشیدن قهوه‌هایی قوی‌تر را نوعی افتخار برای خود تلقی کنند. اما واقعیت این‌جاست  که محبوب‌ترین قهوه هایی که در انگلستان خریداری میشوند بر پایه ی شیر هستند.

لاته‌ها محبوب‌ترین نوع قهوه در انگستان بوده‌اند که تا اواخر سال 2018 بیش از 930 میلیون بار فروخته شده‌اند و در ادامه کاپوچینو با عدد 800 میلیون قرار دارد.

قهوه‌های فلت وایت به سرعت در حال همه‌گیر شدن هستند و رشدی 57 درصدی در سال گذشته داشته‌اند.

در مجموع، در سال 2018 مردم 8.97 میلیارد دلار برای نوشیدن قهوه پرداخت کرده اند در حالی که در انگستان تنها 2.1 میلیارد دلار برای نوشیدن چای که نوشیدنی سنتیشان است پرداخت شده است. بنابراین به نظر میرسد که فرهنگ قهوه در انگستان نیز به سمت همه‌گیر شدن پیش میرود.

منبع خبر: سایت بی‌بی‌سی

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد