کارگاه کوچک رست شما با موفقیت مواجه شده و شما در فکر توسعه دادن آن هستید. موفقیت یعنی شما به صورت مداوم به رست میپردازید و تلاش میکنید که سفارشاتتان را در اولین فرصت به مشتری برسانید، مشتریان زیادی دارید، از سرمایه ی خوبی برخوردارید و به منابع نیز دسترسی دارید.
اما قبل از اینکه این کار را شروع کنید و برنامه ای برای توسعه ی کارگاه رست خود بریزید، این توصیه ها را بخوانید.
- برنامهریزی و آماده سازی
به گفته ی Kathy Turiano، یکی از بنیانگذاران Joe Bean Coffee Roastery “همیشه همه چیز از آن چیزی که ما فکر میکنیم دشوارتر است و از محاسبات ما بیشتر طول میکشد.”
برای او هیچ چیز مهم تر از مرحلهی برنامهریزی و آماده سازی نیست. شما نیاز دارید که زمان کاری خود را محاسبه کنید، به تحقیقات بپردازید، روابط خود را استحکام بخشید، بهترین افراد را به کار بگیرد و بازاریابی خود را به بهترین نحو تنظیم نمایید. یک استراتژی درست طراحی کنید و ببینید که چگونه از دوران دشوار رهایی میابید و به یاد داشته باشید که همیشه زمان را به مشکلات غیرمنتظره اختصاص دهید.
به گفته ی او “این کار چیزی نزدیک به سه سال به طول میانجامد”. انجام این کار به تیم همراهی کننده اجازه میدهد تا نه تنها به مدیریت گسترش رستری بپردازند، بلکه به صورت همزمان با سایر ریسکها و خطرات نیز مواجه شوند. آنچه آنها میخواستند صرفا فضایی بزرگتر بود، اما آنچه در نهایت بدست آورند فضا و زمانی بیشتر بود. بنابراین آن ها تصمیم گرفتند تا برنامه های دم آوری جدیدی اضافه نمایند و به دنبال نمایندگان فروش بیشتری نیز بگردند.
- فضای فیزیکی
کارگاه رست جدید شما به فضای بیشتری احتیاج دارد پس به کارمندان بیشتری نیز احتیاج دارید. در ادامه به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیز نیاز پیدا خواهید کرد، مانند فضایی برای نگهداری دانه های سبز و رست شده و همچنین اتاقی برای استراحت. پس گسترش کارگاه رست به چیزی بیش از یک ماشین رست بزرگتر نیاز دارد.
به محاسبهی فضای کنونی و فضایی که در آینده به آن نیاز پیدا خواهید کرد بپردازید و به خاطر داشته باشید در احتساب آن ها محافظه کاری ننمایید.
گزینه های پیش رو را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر از فضای بزرگی برخوردار هستید شاید نیاز به تغییر آنچنانی نداشته باشید. اما اگر قصد گسترش فضا را دارید، به این مسئله توجه نمایید که میخواهید فضا را بزرگ تر کنید یا میخواهید به جای دیگری نقل مکان نمایید. به طور مثال زمانی که Joe Bean Coffee Roastery قصد داشتند فضای کارگاه رست خود را افزایش دهند، فضای کناری آنها خالی بود و آنها با اجازه از صاحب ملک، دیوار وسط را خراب کرده و دو واحد را به صورت یک واحد مجزا درآوردند.
به خاطر داشته باشید در گسترش رستری، افزایش فضا یک الزام نیست. بر روی زمان سرمایه گذاری کنید و تلاش کنید تا رست های جدیدی نیز ارائه دهید، چرا که زمانی که گسترش و توسعه پیدا کنید انجام این قبیل کارها و تغییرات سختتر میشود.
- کارمندان و ساختار شرکت
زمانی که به گسترش کارگاه رست خود میپردازید، بسیار مهم است تا کارمندانی داشته باشید که هدفی مشترک با شما داشته باشند. Dena Jones مدیر عملیاتی Joe Bean Coffee Roastery به ما میگوید که “داشتن کارمندانی با این ترکیب فوق العاده است و اینکه هر کسی چیزی و قابلیتی برای عرضه دارد. بزرگترین رشد یک کارگاه در این است که منابع انسانی خوبی دارد.”
همینطور که تجارت و کسب و کار شما پیشرفت میکند، آنچه شما نیاز دارید فقط تعداد افراد بیشتر نیست، شما نیاز به تنوع تخصص ها نیز دارید. بسته به عملیاتی که برای آن برنامهریزی کردهاید، شما ممکن است به دنبال یک رستر، یک مدیر فروش و یا شخصی متخصص در خرید دانهی سبز قهوه باشید.
کارکنان کنونی خود را نیز فراموش نکنید. ایا نقش آنان تغییر خواهد کرد؟ آیا قرار است آن ها کمی بیشتر و یا کمی کمتر کار کنند؟ چگونه میخواهید این چالشها را مدیریت کنید؟ و یا شاید مهم تر آنکه چگونه میخواهید اطمنیان حاصل کنید که تیم شما دارای هماهنگی است؟ کتی به ما میگوید از آنجایی که امروزه معمولا کارگاه رست بخشی متفاوت از کافه و یا رستوران است، ارتباط بین بخش های مختلف سخت تر گشته است.
او ادامه میدهد که “به نظرم ما باید کمی بیشتر بر مسئله ی ارتباط بین بخشهای مختلف با یکدیگر تمرکز کنیم. به زمان بندی و برنامهریزی بپردازیم و هر چند وقت یکبار جلسات مشترکی را با بخشهای دیگر داشته باشیم، تا مطمئن گردیم که ارتباطات به بهترین نحو صورت میپذیرد.”
و همچون همیشه، “برنامهریزی” کلیدی برای اطمینان حاصل کردن از موفقیتی ادامهدار است.
- تجهیزات
با عوض کردن کارگاره رستری، شما به یک ماشین رست جدید هم نیاز پیدا خواهید کرد. Joe Bean کار رست را با یک ماشین Ambex ده کیلویی آغاز کرد که در ساعت 60 الی 80 پوند قهوه را رست میکرد. و زمانی که کارگاه رست را گسترش دادند، جای آن را با ماشین رست Probat 25 کیلویی عوض کردند که در ساعت چیزی نزدیک به 250 الی 300 پوند قهوه را رست میکرد.
با این حال خرید دستگاهی جدید به هیچ عنوان آسان نیست. چرا که زمانی که ماشین رست خود را عوض میکنید و یک ماشین بزرگتر می خرید میزان انتقال گرما و ضخامت پروب شما تغییر میکند پس حجم دستهای که قصد دارید آن را رست کنید نیز تغییر میکند و همهی اینها نیاز به زمان دارند تا مجددا تنظیم و یاد گرفته شوند.
تسلط پیدا کردن بر فرآیندهای مربوط به یک ماشین رست جدید زمانبر است و رست کنندگان با آزمون و خطا و مقدار قابل توجهی تحقیقات میتوانند به آن برسند. پس اگر قصد تعویض ماشین رست خود را دارید، برنامه ای برای خرید آن و سپس برنامه ای برای یادگیری نحوهی استفاده از آن بریزید.
- مشتریان جدید را نیز در نظر بگیرید.
همانطور که در حال گسترش رستری خود هستید، قطعا به مشتریان بیشتر و مختلفی فکر میکنید. پس شما باید نحوهی تجارت و کسب و کار خود را تغییر دهید تا موفق به درک نیازهای مشتریان مختلف شوید.
میتوانید با داشتن قهوههای قدیمی، قهوههایی با رست های جدید نیز به محصولات خود اضافه کنید یا مثلا میتوانید به ترکیب مدل های متفاوتی از قهوه با رست های متفاوت بپردازید و با کاهش قیمت وارد بازار رقابت قیمتی شوید.
شاید حتی مجبور شوید تکنیک های فروش خود را مورد بازبینی قرار دهید یا مثلا خدماتی تحت عنوان خدمات پس از فروش ارائه دهید. در اینجا دیگر شاید نیاز به برقراری روابط جدیدی نیز پیدا کنید، چیزی که ما را به مرحله بعدی میبرد.
- ایجاد و ترویج رابطه
راههای زیاد برای برقراری ارتباط در دنیای قهوه وجود دارد. نمایشگاهها، برنامههای آموزشی و دیگر رویدادهای صنعتی. آنچه مهم است حفظ و نگهداری اینگونه روابط است.
همانطور که به گسترش کارگاه رست خود فکر میکنید، به دنبال شرکای جدید و مشتریان بالقوه نیز باشید و سعی کنید در هر حالی با مخاطبین فعلی خود کار کنید.
اگرچه گسترش کارگاه رست نیازمند روابط جدید است، اما از سوی دیگر خود میتواند باعث ایجاد و ترویج روابط بیشتر گردد.
گسترش یک کارگاه رست به هیچ عنوان کار آسانی نیست. با این حال با سختکوشی و استراتژیهای درست و در نظر گرفتن فضا، کارکنان و تجهیزات میتوانید به موفقیت برسید. بر روی زمان و تلاشتان سرمایهگذاری کنید و مهم تر از همه، برنامهریزی کنید، برنامهریزی کنید و بیشتر برنامهریزی کنید.