allergy

حساسیت به قهوه، نادر اما واقعی

WhatsApp
Email
Twitter

اگر مصرف روزانه‌ی قهوه برای شما مهم و حیاتی است، احتمالا وجود شاخص‌های حساسیت نسبت به آن درون بدن شما یکی از بدترین چیزهایی است که می‌تواند برای شما اتفاق بیفتد. تحقیقات نشان داده است که شما ممکن است واقعن به قهوه حساسیت داشته باشید. البته این قضیه نمی‌‌تواند بیش از حد هم غافلگیرکننده باشد، چرا که امروزه حساسیت به اکثر مواد غذایی مرسوم و شایع است.

دکتر Stacy Sampso در مطلبی برای خبر پزشکی امروز نوشت “ممکن است سیستم ایمنی بدن پس از مدتی پاسخی مشابه با انچه به پاتوژن ها، ویروس ها و باکتری ها می‌دهد داشته باشد. این ترکیب‌ها ماده‌ای به نام هیستامین را در بدن آزاد میکنند تا عامل مزاحم در بدن که در این‌جا قهوه است را ازبین ببرند. و اگر بدن شما با قهوه شبیه به یک عامل مهاجم برخورد می‌کند در حقیقت این سیستم ایمنی بدن شماست که چنین پاسخی را نسبت به آن فراهم کرده است.”

اگر روزی قهوه‌ی مورد علاقه‌تان بر علیه شما عمل کرد، شما ممکن است علائمی مانند بثورات پوستی، تهوع، استفراغ، مشکل در بلع، تنگی نفس، سرفه، گرفتگی شکمی، اسهال، تغییر غیرطبیعی رنگ پوست، سرگیجه، کاهش ناگهانی فشار و یا حتی از دست دادن هوشیاری را تجربه کنید.

این گونه حساسیت بسیار نادر است، اما حتی اگر شما نسبت به این نوشیدنی آلرژی هم نداشته باشید، ممکن است تا حدی نسبت به آن حساس باشید. اگر بدن شما تحمل پذیری پایینی نسبت به قهوه داشته باشد، ممکن است احساساتی نظیر اضطراب، ترس، تحریک پذیری، اختلال در خواب، ناراحتی معده یا افزایش ضربان قلب را درون خود احساس کنید و یا حتی ممکن است پس از نوشیدن آن به اسپاسم عضلانی دچار شوید.

Dan Koday خاطرنشان کرد که پس از کشف این نکته که بدنش نسبت به قهوه تحمل پایینی دارد به مدت سه هفته قهوه را از لیست مواد غذایی خود حذف کرد و احساس بهتری را در خود تجربه کرد. اما اقرار کرد که پس از این زمان مجددا به نوشیدن قهوه بازگشتم، چرا که با وجود مضرات آن برای بدن من باز هم نمی‌توانستم به راحتی از احساس خوشایند بعد از نوشیدن آن چشم بپوشم. او میگوید:”قطع کردن قهوه در نهایت شکست سختی را برایتان به دنبال خواهد داشت، چرا که خیلی زود به سوی آن بازخواهید گشت.”

بدون شک می‌توان گفت که نوشیدن قهوه‌ی بیش از حد برای هیچ کس خوب نیست و بر اساس آنچه دکتر Sampson میگوید، میزان مصرف توصیه شده برای بزرگسالان 4 فنجان در روز است. اگر مصرفی بیش از این مقدار دارید و در طول روز حس ناخوشایندی با خود حمل میکنید، احتمالا بزرگترین مجرم آن کافئین است. عوارض مصرف بیش از حد کافئین شبیه چیزی است که برای مصرف بیش از حد قهوه برشمردیم، اما در عین حال عوارض ناخوشایند بیشتری نیز نظیر درد قفسه سینه، نوسانات خلقی، علائم آنفولانزا و سردرد را نیز به دنبال دارد.

بله، شما ممکن است به کافئین هم آلرژی داشته باشید. مجله Asia Pacific Allergy یک مطالعه ی موردی در مورد یک زن 27 ساله منتشر کرد که پس از خوردن یک آب نبات حاوی کافئین به شوک آنافیلاکتیک دچار گشته بود. در ابتدا به نظر می‌رسید که زن به چیزی آلرژی نداشته باشد اما پس از تحت کنترل قرار گرفتن در بیمارستان و نوشیدن چای سبز و خوردن ژله علائم مشابهی را تجربه کرد. در این مرحله بود که پزشکان حساسیت به کافئین را برای وی تشخیص دادند.

با اینکه این نوع آلرژی بسیار نادر است اما پزشکان می‌گویند که این آلرژی معمولا در دوران کودکی شکل گرفته و رشد می‌کند. با این حال حساسیت در این مورد ممکن است بعد از سال ها خود را بروز دهد. اگر فکر می‌کنید که ممکن است نسبت به کافئین حساسیت داشته باشد و یا علائمی پس از نوشیدن آن را مشاهده و احساس می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا گام‌های بالقوه ای برای بهتر شدن احساستان پس از نوشیدن آن بردارد. (مانند تغییر دادن نوشیدنی صبحانه تان به یک نوشیدنی بدون کافئین.)

اگر روزی قهوه و کافئین به شما گفتند که دیگر نمیخواهند دوستتان باشد من به شما حق میدهم که غمگین شوید و گریه کنید. چون اگر من هم جای شما باشیم همین کار را خواهم کرد.

برگرفته از وبسایت www.bustle.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد