teamwork

ارتباط نوشیدن قهوه و کار تیمی بهتر

WhatsApp
Email
Twitter

اگر شما در حال انجام کاری تیمی هستید که مستلزم هوشیاری بیشتر افراد گروه است، احتمالا بهترین ایده، دادن یک فنجان قهوه به هر یک از اعضای تیم است. مطالعه‌ی جدید منتشر شده در مجله Psychopharmacology میگوید”زمانی که اعضای تیم قبل از انجام کار گروهی اقدام به نوشیدن قهوه می‌کنند، عملکرد مثبت‌تری از خود نشان داده و سهم بیشتری از کار را به خود اختصاص می‌دهند.”

این تحقیق همچنان نشان میدهد که مصرف قهوه باعث انرژی بیشتر افراد برای شرکت در مباحث گروهی میشود. آمیت سینگ، یکی از همکاران این مطالعه ی تحقیقاتی و دانشجوی دکترا در کالج تجارت دانشگاه ایالتی اوهایو میگوید “ما دریافتیم که افزایش هشیاری افراد نتایج مثبتی بر عملکرد تیم دارد، پس جای تعجب نیست که افرادی که قهوه‌ای با کافئین بیشتر نوشیدند، فعالیت مثبت بیشتری داشتند.”

در حالی که مطالعات بسیاری بر روی تاثیر کافئین بر عملکرد فرد تا کنون منتشر شده است اما این مطالعه، اولین مطالعه‌ای بود که تاثیر کافئین را بر روند عملکرد تیمی می‌سنجید. اولین آزمایش شامل جامعه‌ی آماری‌ای متشکل از 72 نفر بود. به نیمی از آن ها گفته شده بود که پیش از انجام بحث‌های گروهی قهوه بنوشند، سپس افراد به گروه های پنج نفره تقسیم شدند. پس از نوشیدن قهوه و ارزیابی طعم های آن به شرکت کنندگان در این مطالعه 30 دقیقه وقت داده شد تا کافئین به طور کامل تاثیر خود را بگذارد. سپس هر گروه به بحثی چالش برانگیز پرداختند: جنبش اشتغال، یک جنبش لیبرال که نابرابرای اجتماعی و اقتصادی را برجسته می‌کند. پس از یک بحث 15 دقیقه‌ای، افراد به ارزیابی گروه خود و سایر گروه‌ها پرداختند.

یافته‌ها حاکی از آن بود که نتایج بحث افرادی که قبل از شروع مباحثه به نوشیدن قهوه اقدام کرده بودند، مثبت‌تر بود و کار گروهی بهتری داشتند.

در آزمایش دیگری از 61 دانش آموز خواسته شد که قبل از انجام آزمایش قهوه بنوشند، اما به نیمی از آن ها قهوه ای فاقد کافئین داده شد. در پایان آزمایش مشخص شد که افرادی که قهوه‌ی دارای کافئین را نوشیده بودند عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

محققان بر این باورند که کلید این یافته ها در دریافت سطح بالایی از هشیاری پس از نوشیدن قهوه است. همه‌ی شرکت کنندگان در آزمایش نیز به هشیارتر بودن خود بعد از نوشیدن قهوه اذعان کردند. محقیقن در ادامه پیشنهاد میکنند که هر اقدامی که هشیاری فرد را افزایش دهد (مانند ورزش) نیز میتواند نتایج مشابهی به دنبال داشته باشد.

سینگ می‌گوید “ما معتقدیم زمانی که افراد احساس هشیاری بیشتری می‌کنند، اعضای گروه را بیشتر کمک می‌کنند و نگرشی مثبت‌تر به پیشبرد روند فعالیت گروهی دارند.”

اما آنچه کافئین در بدن انجام می‌دهد، چیزی بیش از افزایش حس خوب در فرد است. پس از انجام تجزیه و تحلیل در مورد بحث گروهی صورت گرفته، محققان در مطالعه‌ی دوم خود دریافتند که افراد پیش از نوشیدن کافئین تمایل بیشتری به حرف زدن دارند و بیشتر راجع به موضوع مورد بحث صحبت می‌کنند.

ممکن است این‌طور فکر کنید که اگر افراد بیشتر راجع به موضوع چالش برانگیزی نظیر جنبش اشتغال صحبت کنند، اصطکاک بیشتری در گروه صورت می‌پذیرد و نتیجه برعکس می‌شود. اما مطالعات چنین چیزی را نشان نمی‌دهند. افرادی که قهوه نوشیده بودند حتی تمایل بیشتری به ادامه‌ی بحث از خود نشان می‌دادند و نسبت به موضوع علاقه‌مندتر و مشتاق‌تر بودند.

سینگ گفت “با وجود آنکه افراد با بحث بیشتر، به توافق‌ها و مخالفت‌های بیشتری دست میافتند، اما باز هم به ادامه‌ی بحث و کار گروهی علاقه نشان می‌دادند. پس به نظر نمی‌رسد که قهوه موجب اصطکاک بحث‌های گروهی و ایجاد مخالفت‌های آشکار و بزرگ گردد.”

منبع خبر: psychcentral.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد