instant-coff

همه چیز در مورد قهوه‌ی فوری

WhatsApp
Email
Twitter

قهوه‌ی فوری در هر مکانی پیدا می‌شود. نوشیدن آن بدون دردسر و راحت است و اگر شما به دنبال کافئین هستید می‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید یا حداقل آن را تحمل نمایید.

آیا میدانید که قهوه‌ی فوری دقیقاً چیست و چگونه به دست می‌آید؟ بیایید نگاهی به روش‌های درست شدن آن بیندازیم.

قهوه‌ی فوری چیست؟

قهوه‌ی فوری در حقیقت قهوه‌ی دم‌آوری شده ایست که عنصر آب در آن حذف شده است. این فرایند، فرآیند پیچیده‌ای نیست و تغییرات عجیب و غریب شیمیایی اتفاق نمی‌افتد، قهوه‌ی فوری همان قهوه‌ی خالص است.

شما حتی ممکن است اسامی دیگری نیز برای قهوه‌ی فوری شنیده باشید: پودر قهوه (از آنجا که به شکل پودر است)، قهوه‌ی محلول (از آنجا که در آب حل می‌شود) و کریستال قهوه (از آنجا ظاهری کریستال گونه دارد).

قهوه‌ی فوری عموماً از دانه‌های قهوه‌ی ربوستا به دست می‌آید که قیمتی پایین‌تر در قیاس با دانه‌های عربیکا دارند.

قهوه‌ی فوری چگونه ساخته می‌شود؟

دو روش برای تولید کریستال‌های قهوه‌ی فوری وجود دارد: یخ زدگی-خشک کردن و پاشیدن-خشک کردن.

یخ زدگی-خشک کردن

در این حالت بیشتر طعم‌های قهوه حفظ می‌شود. اما پروسه‌ای است که درگیری بیشتری دارد و به همین دلیل ممکن است شما مجبور شوید برای خرید آن پول بیشتری پرداخت کنید. اما طعم آن ارزش بهای بیشتر را دارد.

  • قهوه و یا عصاره‌ای از آن را طی یک حرکت سریع با دمایی نزدیک به منفی 40 درجه سرمادهی می‌کنند.
  • سپس آن را در محفظه‌ی خشک‌کن قرار می‌دهند و به ناگهان حرارت را وارد محفظه می‌کنند.
  • همان‌طور که قهوه‌ی یخ‌زده حرارت می‌بیند، آب یخ‌زده‌ی درون آن به سرعت تبدیل به گاز می‌شود بدون آن که در این میان به مایع تبدیل شود که این فرایند را تصعید می‌نامند. آنچه بر جا می‌ماند تکه‌های خشک‌شده‌ی قهوه است.

پاشیدن-خشک کردن

این روش از ساخت قهوه‌ی فوری به زمان کمتری نیاز دارد و تبدیل قهوه‌ی مایع به قهوه‌ی فوری چیزی نزدیک به 5 الی 30 ثانیه زمان می‌برد.

  • در این روش قهوه یا عصاره‌ی آن را از بالای محفظه‌ای بزرگ که دارای هوای داغ است به درون آن می‌پاشانند
  • به محض اینکه قطرات قهوه به پایین حرکت می‌کنند، آب درون آن‌ها بخار می‌گردد.
  • کریستال‌های قهوه‌ی فوری در انتهای محفظه فرود می‌آیند.

متأسفانه در این روش، دمای بسیار بالا روغن موجود در قهوه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و بسیاری از طعم‌های درون آن را از بین می‌برد. همچنین در این روش پودر قهوه‌ای که به دست می‌آید بسیار ریزتر است. گاهی برای اینکه قهوه‌ی به دست آمده برای مشتری قابل قبول‌تر باشد، پودرهای قهوه را در فرآیندی که شامل بخاردهی می‌شود به هم می‌چسبانند.

تاریخچه‌ی قهوه‌ی فوری

این قهوه اولین بار در سال 1890 توسط New Zealander David Strang اختراع شد. او پروسه‌ی به دست آوردن این نوع قهوه را پروسه‌ی “خشک کردن هوای داغ” می‌نامید. با این حال تا سال 1901 توجه چندان زیادی به این نوع قهوه نمی‌شد. سپس Satori Kato دانشمند ژاپنی که در شیکاگو کار می‌کرد، این نوع قهوه را به همگان معرفی کرد.

کمی بعد در سال 1901، شیمیدان انگلیسی George Constant Louis زمانی که در گواتمالا زندگی می‌کرد فرآیند دیگری برای ساخت این نوع قهوه معرفی کرد. او که بسیار به نوشیدن قهوه علاقه داشت، به آبی که از دهانه‌ی موکا-پاتش فوران می‌کرد دقت و پودرهای قهوه را در آن مشاهده نمود. این مطلب حس کنجکاوی او را برانگیخت و وادار کرد که به آزمایش‌های بیشتری دست زند. او در نهایت نوعی قهوه‌ی خشک شده تولید کرد و آن را Red E Coffee نامید.

در پی درخواست دولت برزیل، شرکت نستله در سال 1930 شروع به انجام آزمایش بر روی روش‌های تولید قهوه‌ی فوری کرد و در سال 1938، شرکت تولید قهوه‌ی فوری خود را به همگان معرفی نمود و اسم محصولش را نسکافه نامید که تلفیقی از اسم‌های نستله و کافه بود. در سال 1965، آن‌ها محصولات خود را گسترش دادند و نسکافه گلد را به بازار روانه کردند که در واقع قهوه‌ی فوری‌ای است که با روش یخ زدگی-خشک کردن تولید می‌شود.

استفاده از قهوه‌ی فوری

قهوه‌ی فوری بیشتر در مسیر یا مکان‌هایی نظیر قطار که دسترسی به ابزار دم‌آوری نیست نوشیده و سرو می‌شود، پس اگر شما به نوشیدن قهوه‌ی تازه و دم شده اهمیت نمی‌دهید می‌توانید از قهوه‌ی فوری در هرجایی استفاده نمایید. این قهوه‌ها همچنین در آشپزی و کیک پزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا می‌دانستید؟

قهوه‌ی فوری تنها یک نوشیدنی نیست بلکه یکی از اجزای اصلی سازنده‌ی Caffenol-C است که در مایع ظهور عکس‌های سیاه‌وسفید نیز استفاده می‌شود و به طرز عجیبی هرچه این نوع قهوه از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشد و برند ارزان‌تری داشته باشد، در این مورد بیشتر و بهتر کار خواهد کرد.

میزان کافئین موجود در قهوه‌ی فوری

به طور کلی، هر 8 اونس از قهوه‌ی فوری 27 تا 173 میلی‌گرم کافئین را شامل می‌شود و مدل‌های بدون کافئین آن نیز بین 2 تا 12 میلی‌گرم کافئین دارند. مثلاً در 6 اونس قهوه‌ی فوری نسکافه حدود 65 میلی‌گرم کافئین موجود است.

قهوه‌ی فوری و سلامتی

قهوه‌ی فوری همان قهوه‌ای است که آبش را گرفته‌اند و سپس قبل از نوشیدن دوباره به آن اضافه می‌شود. اما در مورد تأثیر در سلامتی انسان، تفاوت‌های دیگری نیز با هم دارند. مثلاً یک فنجان قهوه‌ی نرمال چیزی نزدیک به 400 میلی‌گرم پلی فنول(نوعی از آنتی‌اکسیدان) به ازای هر 180 میلی‌لیتر دارد در حالی که این رقم در قهوه‌ی فوری تنها 320 میلی‌گرم است.

قهوه‌ی فوری میزان کمتری کافئین نسبت به قهوه‌ی دم‌آوری شده دارد و اگر شما تمایل دارید کافئین کمتری دریافت کنید، این نوع قهوه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

به دلایلی که هنوز روشن نیست، نوشیدن قهوه‌ی فوری نسبت به نوشیدن قهوه‌ی دم شده باعث جذب آهن کمتری می‌شود. در حالت عادی جذب آهن از طریق روده‌ها نزدیک به 5.88% کل آهنی است که شما جذب می‌کنید. زمانی که قهوه‌ی دم شده می‌نوشید این عدد به 1.64 و زمانی که قهوه‌ی فوری می‌خورید این عدد به 97/0 درصد کاهش میبابد.

توصیه: سعی کنید قهوه را یک ساعت قبل از خوردن غذا و یا چند ساعت بعد از آن بنوشید.

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که قهوه‌ی فوری بیشتری نسبت به قهوه‌ی دم شده می‌نوشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.

اسپرسوی فوری

این نوع قهوه بسیار شبیه به قهوه‌ی فوری است اما اندکی قوی‌تر است و از قهوه‌ای باکیفیت بهتر به دست می‌آید. در ساخت این نوع قهوه، از دانه‌هایی با رست تیره‌تر و میزان عربیکای بیشتر استفاده می‌شود و عموماً از روش یخ زدگی-خشک کردن استفاده می‌شود در نتیجه اسپرسوهای فوری طعم‌های بهتری نیز دارند. اما اگر با طعم تلخ آن مشکل دارید، کمی شکر به آن بیفزایید تا طعمی متعادل‌تر داشته باشد.

منبع: www.thespruceeats.com

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد