-وایت-و-تفاوت-آن-با-لاته

فلت وایت چیست و چه تفاوت هایی با لاته دارد؟

WhatsApp
Email
Twitter

فلت وایت به عنوان نوشیدنی مخصوص در منوی برخی کافه‌ها در سراسر دنیا به چشم می‌خورد، در این مقاله به این موضوع که فلت وایت چیست و چه تفاوتی با لاته دارد می‌پردازیم.

بیایید باهم نگاهی به تاریخچه فلت وایت و مشخصه‌های آن داشته باشیم.

فلت وایت چیست؟

فلت وایت نوشیدنی متشکل از اسپرسو و شیر است و این چیزی کاملاً واضح است، این نوشیدنی توصیه‌ای است بسیار خوب برای کسانی که می‌خواهند نوشیدنی با طعم قوی‌تری از قهوه با شیر میکرو فوم شده داشته باشند.

پس اگر نوشیدنی با طعم قوی قهوه اما با کرم قابل حس دردهان از شیر گرم شده می‌خواهید فلت وایت گزینه خوبی برای شما خواهد بود، اما این نوشیدنی از کجا آمده؟

شواهد بسیاری از اینکه این نوشیدنی اصالتی استرالیایی یا نیوزلندی دارد موجود است و این نوشیدنی حدود سال 1980 به منوهای کافه‌های آمریکایی و بریتانیایی هم واردشده و این روزها به‌عنوان یک نوشیدنی استاندارد SCA شناخته می‌شود.

به گفته بن بکنل مدیر استراتژیک فایو سِنس کافی در ملبورن: «بدون کنکاش عمیق در تاریخ استرالیا و نیوزلند، ازنظر من فلت وایت، عقبه‌ای در هر دو کشور دارد.»

مشتریان اکثراً بعد از مصرف قهوه‌های آماده با شیر، نوشیدنی را ترجیح می‌دادند که نزدیک‌تر به همین طعم باشد تا کاپوچینو یا لاته با  بیشتر طعم شیر، نام‌گذاری این نوشیدنی هم از برخورد موج‌های دریا با صخره‌های کوهستانی که باعث پدید آمدن موج‌های سفید بود الهام گرفته شد و واژه فلت هم به این دلیل اضافه‌شده که در حقیقت فوم این نوشیدنی کمتر و صاف‌تر از کاپوچینو یا لاته است.

وقتی استارباکس شروع به سرو این نوشیدنی بانام بولد لاته در آمریکا نمود کاملاً واضح بود که این نوشیدنی مسیر خاصی را تا به آنجا طی کرده است. با این حساب ما میدانیم فلت وایت نوشیدنی متشکل از اسپرسو و فوم شیر است پس چه تفاوتی با لاته یا کاپوچینو دارد؟

لاته به انگلیس در حدود سال 1980 وارد شد، اما ایده اصلی این نوشیدنی از ایتالیا شروع شد وقتی‌که شیر گرم به اسپرسو عصاره گیری شده از تجهیزاتی مثل موکا پات برای صبحانه بود، به هرحال منظور از لاته، دوشات اسپرسو به‌اضافه شیر فوم گیری شده است و کاپوچینو هم بر طبق اصول، متشکل از یک شات اسپرسو به‌اضافه شیر فوم گرفته است و طبق روالی که از قدیم بوده فوم بیشتری نسبت به لاته دارد، لاته بزرگ‌تر و با نسبت بیشتری از قهوه و شیر در مقابل کاپوچینو است، اما نکته گیج‌کننده این است که فلت وایت با دوشات اسپرسو چه تفاوتی با لاته دارد؟

تفاوت لاته و فلت وایت:

می‌توان گفت یکی از تفاوت‌های اصلی حجم فنجان مورداستفاده است. در استرالیا معمولاً لاته در فنجان 200 میلی‌لیتری شیشه‌ای سرو می‌شود و فلت وایت در فنجان سرامیکی 180 میلی‌لیتری سرو می‌شود و مقدار آن نسبت به لاته رقیق‌تر است. اصولاً لاته فومی نزدیک به یک سانتی‌متری دارد و فلت وایت فومی در حدود 0.5 سانتی‌متر دارد. به‌هرحال در سال‌های اخیر این تفاوت فوم تغییر کرده و فوم هر دو نوشیدنی به یک حالت است.

بازهم با این تفاسیر ما به‌طورقطع تنها نمی‌توانیم بگوییم این دو نوشیدنی فقط ازنظر حجم و نسبت ترکیب شیر و قهوه متفاوت هستند. لاته یا کاپوچینو هر دو با مقدار استاندارد اسپرسو سرو می‌شود اما در فلت وایت باریستا می‌تواند از دوشات ریستریتو استفاده کند تا گستردگی طعمی بیشتری به نوشیدنی بدهد.

این‌که چه چیزی می‌تواند برای شما یک فلت وایت جذاب پدید آورد تماماً به محلی که هستید و باریستا پشت بار بستگی دارد، اما جاناتان پرستیژ مدیرعامل ریپَک اسپرسو، این‌گونه می‌گوید که فوم لاته و فلت وایت زیاد تفاوتی ندارند اما برای فلت وایت بهتر است از فوم خیس و غیر پفکی استفاده شود تا جایی که باریستا بتواند روی نوشیدنی آرت بزند و تفاوت عمده را همان حجم لیوان و نسبت کمتر ترکیب شیر با قهوه در فلت وایت می‌داند.

لاته به‌عنوان پرفروش‌ترین نوشیدنی در کافه‌های موج دوم و فلت وایت پرفروش‌ترین نوشیدنی در کافه‌های موج سوم معرفی‌شده است. هر دو آن‌ها پرفروش و محبوب هستند و خوب بودن این نوشیدنی‌ها به کیفیت متریال و حس و حال باریستا بستگی دارد.

سیِران تریگ مدیر انسستور کافی در نورویچ انگلستان فلت وایت را از ترکیب دو شات اسپرسو در فنجان با گنجایش 150 تا 180 سی سی با فومی نازک و لاته را از همان ترکیب با نسبت شیر بیشتر در فنجان 210 تا 270 سی سی حتی 300 سی سی و فومی ما بین فلت وایت و کاپوچینو معرفی می‌کند.

flat white vs latte

کدام برای شما بهتر است؟ لاته یا فلت وایت.

خوب این تفاوت گنجایش تنها یک پارامتر را تغییری می‌دهد و آن‌هم نسبت ترکیب شیر با قهوه است. وقتی شما دوست دارید بیشتر از طعم‌های قهوه خود به‌خصوص قهوه‌های اسپشیالتی لذت ببرید قطعاً فلت وایت می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد. فلت وایت برای شما تجربه چشایی بهتری از دانه قهوه را پدید می‌آورد. آیا این نوشیدنی با این تعاریف از لاته بهتر است؟

نه این‌گونه نمی‌شود گفت اما راهی خوب برای حس طعم یک قهوه اسپشیالتی از یک نوشیدنی ترکیبی با لبنیات است.

آیا فلت وایت از لاته قوی‌تر است؟

ازنظر طعمی و مزه‌ای می‌توان گفت بله ولی ازنظر میزان کافیین و مواد دیگر درون قهوه هیچ تفاوتی باهم ندارند به این خاطر که هر دو آن‌ها دوشات معمول اسپرسو دارند.

 

شناساندن فلت وایت و توضیح خصوصیات این نوشیدنی به عهده باریستا است و قطعاً در هر کافه‌ای می‌توانید از نحوه سرو فلت وایت آن‌ها سؤال بپرسید؛ اما به گفته باریستا های باتجربه این سؤال متداولی نیست و 80 درصد مشتریان آن‌ها می‌خواهند بدانند آیا قهوه مورداستفاده آن‌ها در فلت وایت اسپشیالتی است یا خیر.

نوشته‌شده توسط هیزل بویدل

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد