مروری بر نرم افزارهای رست

مروری بر نرم‌افزارهای رُست

WhatsApp
Email
Twitter

هنگامی‌که شروع به رُست قهوه کردید، ضروری است که راهی برای ثبت اطلاعات برشته‌کاری خود داشته باشید تا مطمئن شوید که دقیق و قابل تکرار است. ازآنجایی‌که متغیرهای زیادی وجود دارند که می‌توانند بر طعم قهوه تأثیر بگذارند، داشتن یک پروفایل رست تکرارپذیر برای کنترل کیفیت ضروری است ، زیرا دستورالعمل‌های دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با پیروی از آن‌ها کیفیت کارتان را حفظ کنید.

درحالی‌که ثبت اطلاعات با دست نیز امکان‌پذیر است، اما می‌تواند زمان‌بر باشد و اغلب نیاز به تمرکز شدید دارد. برای ثبت مشخصات رست با دست، باید دما را حداکثر هر 30 ثانیه یادداشت کنید که اغلب می‌تواند به شکل یک نمودار یا جدول باشد. بااین‌حال، توجه به تغییرات ایجادشده در حین رست نیاز به واکنش‌های سریع دارد، به‌خصوص اگر دانه‌های قهوه به روشی پیش‌بینی‌نشده رفتار کنند. علاوه بر این، برای درک نرخ افزایش دما (RoR) ، به محاسبات ریاضی ذهنی و سریع در حین رست نیاز دارید و همه داده‌ها باید به‌صورت دستی قیاس و محاسبه شوند.

سپس، در پایان، مجبورید چندین برگه‌ی کاغذ را برای درک تغییرات در رست تحلیل کنید که می‌تواند یافتن اطلاعات موردنیاز را دشوار کند. نرم‌افزار رست قهوه می‌تواند به برشته‌کاران قهوه در صرفه‌جویی در زمان و انجام بیشتر کارهای سخت از طرف آن‌ها کمک کند.

نرم‌افزار رست قهوه می‌تواند قرائت را از حس‌گر دمای درون درام و همچنین حس‌گر جریان هوای خروجی در هر ثانیه ضبط کند و به‌صورت زنده ارائه دهد. علاوه بر این، اکثر نرم‌افزارهای رست قهوه می‌توانند این اطلاعات را در یک نمودار در زمان واقعی ترسیم کنند تا بتوانید دقیقاً آن را دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم‌افزار رست قهوه و کشف اینکه کدام‌یک ممکن است برای شما بهتر عمل کند، ادامه مطلب را بخوانید.

نرم‌افزارهای موجود

توجه به این نکته مهم است که نرم‌افزارهای مختلف دارای ابزارهای مختلف اضافی برای بهینه‌سازی و بهبود تجربه‌ی رست هستند. بنابراین، شما باید تحقیقات گسترده‌ای در مورد مزایای هر یک انجام دهید.

Artisan

Artisan  یک نرم افزار منبع باز است که به شما امکان می‌دهد پروفایل‌های روست مختلف را ضبط، تجزیه‌وتحلیل و کنترل کنید. علاوه بر این، به شما این امکان را می‌دهد که رستر خود را به کامپیوتر متصل کنید و نمودارها را در زمان واقعی ضبط کنید. علاوه بر این، اگر تجهیزات شما اجازه دهد، Artisan  به شما امکان کنترل بیشتر بر متغیرها، ازجمله شعله، سرعت درام و جریان هوا را می‌دهد. این نرم‌افزار همچنین باید تغییر رنگ ابتدایی، کرک اول و پایان رست را ثبت کند، که به محاسبه‌ی درصد زمان خشک شدن (drying)، واکنش Maillard و توسعه‌ی رست کمک می‌کند.

هنگامی‌که پروفایل رست ایده آلتان پیدا شد، می‌توان آن را برای کنترل کیفیت ذخیره کرد و حتی به‌عنوان استاندارد برای رست بعدی تنظیم کرد. Artisan به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم در حین رست، یادداشت‌هایی را به نمودار اضافه کنید. این به‌نوبه‌ی خود به ردیابی تغییرات گاز و جریان هوا کمک می‌کند، حتی اگر این متغیرها مستقیماً از طریق دستگاه رست به نرم‌افزار متصل نباشند.

Artisan قادر است بین فارنهایت و سانتی‌گراد سوئیچ کند و دارای مقایسه کننده‌ی رست برای مقایسه‌ی پروفایل‌های مختلف است. علاوه بر این، این نرم‌افزار دارای یک شبیه‌ساز رست است: یک ویژگی طراحی که به شما امکان ترسیم، تنظیم و برنامه‌ریزی رست دانه‌های مختلف را می‌دهد. می‌توان از آن در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های رست استفاده کرد و به‌راحتی به آن‌ها متصل می‌شود، یا می‌توانید برای اتصال به روستر خود فیجت (phidget) مخصوص دستگاه را از وب‌سایت Artisan خریداری کنید. این یک سرویس رایگان فوق‌العاده برای برشته‌کنندگان است تا رست‌های خود را ارزیابی و داده‌های لازم برای بهبود فرآیند رست را قیاس کنند. Artisan را می‌توان به‌صورت آفلاین استفاده و تنظیم کرد تا یادآوری‌هایی را برای نگهداری‌های پیشگیرانه دستگاه شما ارسال کند. این یک ابزار بسیار مفید برای کسانی است که به دنبال پیگیری، بهبود و توسعه کسب‌وکار خود هستند.

Cropster

Cropster  یکی از محبوب ترین ابزارهای مدیریتی برای رست قهوه است. این پلتفرم مدیریت سمپل، موجودی قهوه‌ی سبز، کنترل کیفیت و فناوری‌های رست پیشرفته را با گزینه‌هایی برای اتوماسیون کامل ارائه می‌دهد. Cropster مشخصات رست را به‌صورت بلادرنگ و لحظه‌ای ردیابی می‌کند و امکان کنترل بیشتر روی گاز، جریان هوا، سرعت درام و  پروتکل های دسته ای را فراهم می کند. علاوه بر این، این نرم‌افزار می‌تواند برنامه‌های تولید، رست‌های مرجع و پروفایل‌های دستورالعمل‌ را ایجاد کند.

این نرم‌افزار می‌تواند پیش‌بینی کند که چه زمانی قهوه‌ی سبز شما تمام می‌شود، زیرا موجودی پس از هر بار برشته کردن به‌طور خودکار ردیابی می‌شود و نرم‌افزار می‌تواند استفاده در آینده را پیش‌بینی کند. علاوه بر این، با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته (AI)، می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا قهوه در انتهای رست، به درجه‌ی موردنظر می‌رسد یا خیر. Cropster همچنین دارای یک برنامه‌ی کاپینگ است که می تواند با استفاده از برگه‌های قهوه‌آزمایی SCA برای امتیازدهی قهوه در کنار هر پروفایل استفاده شود. سپس می‌توان آن را با نمرات قهوه‌های دیگر رست شده مقایسه کرد.

اشتراک‌ها از حدود 50 پوند در ماه شروع می‌شوند و اگرچه ممکن است گران باشد، Cropster نرم‌افزاری ویژه برای برشته‌کاری است که به دنبال مدیریت آسان همه چیز در یک مکان است.

Firescope

نرم‌افزار جدید مدیریت رست که از کره‌ی جنوبی منتشر شدهFirescope  است . قابل‌ذکر است که در حال حاضر فقط با دستگاه‌های رست  Giesen، Probat  و Diedrich یا با استفاده از فیجت‌های اضافی سازگار است. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد تا با مقایسه متغیرهای مؤثر بر رست، رکوردهای مختلف را باهم مقایسه کنید. علاوه بر این، به شما این امکان را می‌دهد که تفاوت قهوه‌های جدید با قهوه‌های مشابه را تجزیه‌وتحلیل کنید.

Firescope مدیریت موجودی قهوه‌ی سبز را ارائه می‌دهد و تمام اطلاعات رست به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شود و امکان دسترسی آسان از هر مکان را فراهم می‌کند. علاوه بر این، موجودی به‌طور خودکار پس از هر رست به‌روز می‌شود. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد محدوده‌ی نمودار را بسته به سبک رست تغییر دهید و تنظیمات را ذخیره کنید تا سریع آن‌ها را فراخوانی کنید.

نسبت رست و RoR در زمان واقعی محاسبه می‌شود و سپس به‌عنوان یک شاخص برای رست‌های بعدی و با اهداف کنترل کیفیت استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید یک پروفایل رست را به‌عنوان استاندارد تنظیم کنید و به شما این امکان را می‌دهد که آن پروفایل نمونه را با دقت بازتولید کنید، درحالی‌که ویژگی‌های تحلیلی به شما امکان می‌دهد داده‌ها را جمع‌آوری کنید تا به‌راحتی پروفایل‌های جدید ایجاد کنید.

تصمیم‌گیری برای انتخاب

اگر به دنبال نرم‌افزار رست رایگان هستید، Artisan ممکن است بهترین گزینه باشد و نقطه شروع فوق‌العاده‌ای برای همه دستگاه‌های رست قهوه است. قادر به ردیابی و حفظ پروفایل‌های رست بهینه است که برای کنترل کیفیت پایدار ضروریست.

بااین‌حال، اگر به دنبال نرم‌افزاری هستید که مدیریت را در کارگاه شما بهینه کند، ویژگی‌های ممتاز Artisan Plus ارزش سرمایه‌گذاری را دارد به‌ویژه برای تولیدکنندگان قهوه در مقیاس بزرگ که می‌خواهند بهره‌وری را در چندین کارخانه بهینه کنند. مدیریت باید سرمایه‌گذاری در Cropster را در نظر بگیرد. تولیدکنندگان کوچک که به دنبال سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های جدیدی هستند که احتمالاً به‌سرعت بهبود و توسعه می‌یابد، ممکن است بخواهند Firescope را امتحان کنند و ببینند آیا مناسب است یا خیر.

دنیای نرم‌افزارهای قهوه به‌طور مداوم در حال پیشرفت و توسعه است. با هر توسعه جدید راهی برای سودآوری و کارآمدتر کردن فرآیند رست و کاهش ضایعات به وجود می‌آید. این لزوماً یک ‌راه‌حل سریع نیست که به‌طور خودکار همه رست‌های شما را به‌آرامی اجرا کند. بااین‌حال، نرم‌افزار برشته‌کاری به هر رستر کمک می‌کند تا مهارت‌ها و درک خود را از فرآیند برشته‌سازی بهبود بخشد.

 

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد