facts

نکاتی درباره ی قهوه

WhatsApp
Email
Twitter

قهوه، این عصاره‌ی گرفته‌شده از دانه‌های سیاه که دوست‌داشتنی‌ترین نوشیدنی همه ماست. از بوی وسوسه کننده آن گرفته تا تأثیرات بی‌نظیر آن بر ذهن و جسم. روزهایی را تصور کنید که مجبورید صبح خیلی زود بیدار شوید و قهوه تنها چیزی است که این مسئله را آسان می‌سازد. حالا آغاز این هفته را با چند حقیقت جالب راجع به این نوشیدنی سرشار از کافئین آغاز کنیم.

قهوه یک صنعت 20 میلیارد دلاری است.
قهوه یک صنعت 20 میلیارد دلاری است و در بیش از 50 کشور مختلف کشت می‌شود و درحالی‌که شما دارید قهوه‌تان را می‌نوشید بخش عظیمی از صنعت با همین دانه‌های سیاه به چرخش درمی‌آید.

قهوه از شمال آفریقا می‌آید.
دادن نام عربیکا به قهوه، دلیلی برریشه داشتن آن در کشورهای عربی نیست. خواستگاه اصلی قهوه‌ی عربیکا آفریقا است. هرچند که امروزه درختچه‌های آن در خیلی از کشورهای دیگر نیز یافت می‌شود و درواقع بذر آن همان چیزی است که ما آن را دانه قهوه می‌نامیم.

قهوه‌خانه‌ها در ایران پدید آمدند.
در سال 1400، قهوه‌خانه‌ها در ایران شروع به کارکردند، بعدازآن مصر و ترکیه این رویه را پیش گرفتند. تا اینکه در سال 1652 اولین قهوه‌خانه در لندن پدید آمد و بعد به‌مرور قهوه‌خانه‌ها از همه جای انگلستان سر درآوردند و به کافه تغییر شکل و نام دادند، تا اینکه در سال 1700 چیزی نزدیک به 3000 کافه تنها در لندن شکل گرفت.

بورس اوراق بهادار لندن به‌عنوان یک کافی‌شاپ آغاز به کارکرد.
درست شنیدید! قهوه خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید با نظام‌های سرمایه‌داری آمیخته‌شده است. علاوه بر اینکه قهوه باعث اعتیاد و وابستگی شدید می‌شود، خیلی از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه اولین بار به‌عنوان یک کافی‌شاپ شناخته‌شده‌اند، مانند Lloyd’s of London.

کینگ چارلز دوم قهوه‌خانه‌ها را تعطیل نمود.
در ابتدا قهوه‌خانه‌ها جایی برای بحث و به چالش کشیدن مسائل و اتفاقات همان زمان بودند، کینگ چارلز دوم به پتانسیل موجود در قهوه‌خانه‌ها برای ایجاد شورش و خیانت علیه خودش پی برد و دستور به تعطیلی همه آن‌ها داد. ولی طولی نکشید که دوباره قهوه‌خانه‌ها، این بار در هیبت کافه از جای‌جای لندن سر درآوردند.

یکی از عناصری که می‌تواند منجر به مرگ شود.
همه ما قهوه می‌نوشیم تا مقادیری کافئین جذب کنیم. ولی خب واقعیت اینجاست که کافئین در دوز بیشتر از 12 اونس یک سم محسوب می‌شود. ولی نگران نباشید، در یک فنجان قهوه‌ی متوسط تنها چیزی نزدیک به 95 میلی‌گرم کافئین یافت می‌شود و شما باید قهوه‌های زیادی بخورید تا کافئین موجود در آن کشنده محسوب شود.

شبیه هر مخدر دیگری، اعتیادآور است.
اگر شما تعداد فنجان قهوه‌های زیادی در روز می‌نوشید و در صورت کم‌تر نوشیدن آن دچار علائمی نظیر خستگی، سردرد و یا بدخلقی می‌شوید بدون شک بدن شما به کافئین اعتیاد پیداکرده است. اگر روز بدون قهوه‌ای را سپری کردید و در پایان روز حس وحشتناکی داشتید دچار سردرگمی نشوید، شما تنها به یک فنجان قهوه نیاز دارید.

قهوه با تمام تأثیرات خوب و مثبتش، عوارضی نیز دارد.

اگر شما چیزی بیشتر از 500 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنید (تقریباً 5 فنجان قهوه)، ممکن است که دچار تشویش، کج‌خلقی، بی‌خوابی و تپش قلب شدید شوید. پس در مصرف به‌جا و به‌اندازه‌ی آن دقت کنید.

 

برگرفته از سایت http://www.dailycal.org

دسته بندی

داغ ترین مقالات هفته

برای راه اندازی و استفاده از اپ در گوشی های اپل (سیستم عامل IOS) ، وبسایت را در مرورگر سافاری (safari) باز کرده و موارد زیر زرا انجام دهید:

پس از انجام مراحل بالا وب اپلیکیشن به اپلیکیشن های دیگر گوشی شما اضافه میگردد